STILL wprowadza na rynek nową generację elektrycznego wózka czołowego RX 20. Rozwiązanie, które zrewolucjonizowało branżę, stosując jako pierwsze boczną wymianę baterii, zostało poddane gruntownej modernizacji. Jest jeszcze bardziej kompaktowe i ergonomiczne niż poprzednie modele.
Pierwszy elektryczny wózek czołowy z funkcją bocznej wymiany baterii zaprezentowano w 2005 roku. Znacząco ograniczając czas potrzebny na zastąpienie akumulatora w pełni naładowanym egzemplarzem i redukując do minimum ryzyko wykonania tej czynności, RX 20 zrewolucjonizował wtedy sposób myślenia o wydajności pojazdów transportu wewnętrznego i wkrótce potem stał się ogólnoświatowym bestsellerem. Po 13 latach hamburski producent pomarańczowych wózków prezentuje nową, jeszcze lepiej zoptymalizowaną generację przeboju.
Paradoks przestrzeni: krótszy i niższy, a miejsca w nim więcej
Podstawowym wyróżnikiem zmodernizowanego RX 20 jest skuteczne pogodzenie dwóch pozornie sprzecznych dążeń. Wózek jest krótszy i niższy niż jego poprzednicy. Mimo to mieści się w nim bateria o podwyższonej pojemności, a w kabinie operatora jest więcej miejsca niż dotychczas. W modelach RX 20-14C i RX20-16c o udźwigu 1,4 oraz 1,6 t, zastosowano skróconą ramę, gwarantującą swobodne manewrowanie w wąskich korytarzach roboczych. Standardowa wysokość na poziomie 2035 mm pozwala na rozładunek kontenerów, a dostępny opcjonalnie model z dachem obniżonym do 1949 mm zmieści się także w niskich bramach i wagonach towarowych.
W porównaniu do poprzednich wersji, warianty 3-kołowe mają nawet o 29 mm, a modele 4-kołowe – o 171 mm mniejsze wymiary. Dzięki przemyślanej konstrukcji i udanej miniaturyzacji, tak kompaktowy wózek można wyposażyć w baterię o pojemności 625 Ah.
Przestronna kabina dla lepszej ergonomii
Pomimo zmniejszenia wymiarów całkowitych, operator ma więcej miejsca niż kiedykolwiek wcześniej. Efekt uzyskano obniżając o 60 mm dolną krawędź ograniczającą przestrzeń na nogi. Wnętrze kabiny jest w sumie o 16 mm wyższe. W parze z ażurową konstrukcją dachu oraz zastosowaniem wąskich profili masztu w kształcie litery C, rozwiązanie gwarantuje dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.
Sterowanie na miarę naszych czasów
Zmodernizowane wózki RX 20 wyposażono w szereg usprawnień wspomagających sterowanie i jazdę. Na monitorze wyświetlany jest komplet informacji o parametrach takich jak: prędkość poruszania, kąt nachylenia podłoża, stabilność, stan baterii, a dostępne na nim menu pozwala dostosować tryb działania do obecnych warunków. W pojeździe zastosowano dodatkowo systemy redukujące prędkość na zakrętach oraz w sytuacji, gdy karetka wideł jest uniesiona.
Warianty zaspokajające zróżnicowane potrzeby
Nowa seria STILL RX 20 składa się łącznie z 13 typów wózków o udźwigu nominalnym od 1,4 do 2 ton. Osiągają one prędkość do 20 km/h i są w stanie układać palety na poziomie do 5900 mm. Maszyny można dodatkowo wyposażyć w pojemne i trwałe baterie litowo-jonowe.
Nowoopracowany moduł napędowy z dwoma trójfazowymi silnikami jezdnymi z obudową, aktywnym układem chłodzenia oraz nową wersją przetwornicy nie wymaga częstych konserwacji nawet przy intensywnej eksploatacji. Co więcej, pozwala wózkowi pokonywać przy pełnym załadunku wzniesienia o nachyleniu do 20%.
Źródło: STILL