Wodorowa Toyota Mirai w sprzedaży w grudniu

2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_020__mid

Toyota ogłosiła, ze pierwszy zasilany wodorem samochód Mirai zadebiutuje w japońskich salonach 15 grudnia. W Europie sprzedaż rozpocznie się we wrześniu 2015 r.
Pojawienie się Mirai to początek nowej ery w historii motoryzacji. Użycie wodoru do produkcji energii elektrycznej, którą napędzany jest samochód, to krok w stronę ekologii przy zachowaniu walorów zwykłego samochodu.

Mirai wykorzystuje system ogniw paliwowych TFCS – Toyota Fuel Cell System, który łączy rozwiązania ogniw paliwowych z technologią hybrydową. Wykorzystano tu nowe zbiorniki do przechowywania wodoru pod wysokim ciśnieniem. System TFCS jest bardziej energooszczędny od silników spalinowych i nie emituje CO2 do atmosfery ani żadnych innych zanieczyszczeń. Kierowcy mogą liczyć na wszystkie udogodnienia spotykane w standardowych samochodach, a samo tankowanie trwa ok. 3 minut.
Z drugiej strony Mirai oferuje więcej niż zwykły samochód – świetnie się prowadzi dzięki bardzo niskiemu środkowi ciężkości (wynika to z eliminacji silnika spalinowego), ma bardzo duże przyspieszenie i jest cichy dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego.
Wodór służący jako paliwo do ogniw może być wytwarzany zarówno z nieograniczonych zasobów naturalnych lub tez może być pozyskiwany jako odpad lub produkt uboczny w niektórych procesach technologicznych. Może być wytwarzany bezpośrednio z wody przy użyciu źródeł energii odnawialnej, takich jak energia słoneczna lub wiatrowa. Po ściśnięciu cechuje się większą gęstością energii od baterii elektrycznych i jest stosunkowo łatwy do przechowywania i transportu.

Sprzedaż w Europie:
Początek: wrzesień 2015 r.
Rynki: UK, D, DK w 2015 r, więcej rynków od 2017 r.
Roczna wielkość sprzedaży: 50–100 samochodów w 2015 i 2016 r.
Cena: około 66 000 € + VAT (Niemcy)
Produkcja w fabryce Motomachi Plant należącej do Toyota Motor Corporation

System TFCS zapewnia moc maksymalną 114 kW (155 KM). Sprawność wytwarzania energii elektrycznej została zwiększona dzięki zastosowaniu strukturalnej siatki (3D channels), która zapewnia jednolite wytwarzanie energii, zapewniając jednocześnie niewielkie wymiary, wysoki poziom wydajności i gęstość mocy wyjściowej na poziomie 3,1 kW/l. Konwerter zapewnia prąd o napięciu 650 V, dzięki czemu można było zmniejszyć rozmiary silnika i liczbę ogniw paliwowych, tym samym zmniejszając koszty systemu.

Wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru
Zbiorniki z trójwarstwowej konstrukcji wykonanej z włókna węglowego, wzmocnionego plastiku i innych materiałów są używane do przechowywania wodoru pod bardzo wysokim ciśnieniem 70 MPa (ok. 700 bar). W porównaniu do zbiorników wodoru wysokociśnieniowych stosowanych w prototypowym modelu Toyota FCHV-adv, zbiornik został zwiększony o około 20 procent, podczas gdy zarówno ciężar i wymiary zostały zredukowane. Samochód wyposażono w 2 zbiorniki o pojemności 122,4 l (60 l z przodu oraz 62,4 l z tyłu pojazdu). Auto wyposażono w silnik synchroniczny prądu przemiennego. Moment obrotowy wynosi 335 Nm.

Środki bezpieczeństwa FC
Mirai został zaprojektowany z zachowaniem bezpieczeństwa jako priorytetu, na bazie kilku podstawowych założeń: że wodór nie przecieka, a w mało prawdopodobnym przypadku, że wyciek jednak się zdarzy, system bezpieczeństwa zapewnia natychmiastowe wykrycie i zatrzymanie przepływu wodoru i uniemożliwia gromadzenie się tego gazu w nadwoziu samochodu.

Opracowano technologię zbiorników wodoru pracujących pod wysokim ciśnieniem z materiałów zapobiegających przenikanie wodoru, gwarantujących ich wytrzymałość i trwałość:
– czujniki wodoru w razie wycieku ostrzegają i uruchamiają główny zawór odcinający zbiornika,
– zbiorniki wodoru i inne części związane z wodorem są umieszczone na zewnątrz kabiny, aby zapewnić łatwe rozpraszanie się gazu w przypadku jego wycieku,
– zaprojektowano i wykorzystuje się specjalne struktury, które skutecznie rozpraszają i pochłaniają energię uderzenia, co zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa związany z uderzeniami. Chroni to TFCS i zbiorniki wodoru pod wysokim ciśnieniem podczas czołowych, bocznych lub tylnych uderzeń.
Rama TFCS jest wykonana z nowo opracowanego węglowego termoplastycznego tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem, które jest lekkie, mocne i łatwe do masowej produkcji.
System bezpieczeństwa samochodu Mirai obejmuje:
– system Pre-kolizji (z wykorzystaniem radaru fal milimetrowych), który pomaga zapobiec kolizji lub ograniczyć szkody wypadkowe dzięki alarmom i kontroli hamowania w przypadku wykrycia dużego prawdopodobieństwa kolizji,
– system kontroli pasa (Alarm Lane Departure System) wykorzystuje kamerę do wykrywania białych lub żółtych oznaczeń pasa ruchu i ostrzega kierowcę, gdy pojazd zbliża się do linii.
– kontrola napędu zapobiega szarpnięciom,
– system Blind Spot Monitor wykorzystuje radar do wykrywania pojazdów na sąsiednich pasach ruchu i pomaga bezpiecznie zmienić pas ruchu.ruchu.

Wygląd
Oczywiście Toyota, jak każdy inny producent samochodów, podkreśla “niepowtarzalny design” samochodu. I rzeczywiście w Mirai zastosowano kilka wyróżniających elementów. Są to m.in. charakterystyczne wloty powietrza umieszczone po bokach przedniego pasa. Ich zadaniem jest dostarczanie powietrza (tlenu) oraz chłodzenie systemu FC. Jak przystało na nowoczesny samochód wykorzystano w nim światła LED. Główny reflektor składa się z 4 silnych diód umieszczonych w charakterystyczny sposób. Ciekawie wyglądają także koła wyposażone w 17-calowe aluminiowe felgi.
Samochód dostępny będzie w 6 kolorach.

2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_035__mid

Jak wygląda nowy Mirai – więcej zdjęć w Galerii.

Wewnątrz samochodu pierwsze, co rzuca się w oczy, to brak typowej dźwigni zmiany biegów. Widoczne za to są 3 panele z wyświetlaczami – wszystkie umieszczone centralnie. Górny służy do wyświetlania podstawowych informacji dla kierowcy, poniższy to obsługa nawigacji i radia, dolny to przede wszystkim ustawienia foteli i klimatyzacji. Sterowanie urządzeniami zapewniają przełączniki dotykowe lub odbywa się to bezpośrednio na odpowiednim ekranie.
Fotele są masywne, przypominają nieco miękkie kanapy z amerykańskich dawnych krążowników szos, ale są odpowiednio wyprofilowane i zapewniają wysoki komfort, wygodę i bezpieczeństwo. Przednie fotele zapewniają 8-kierunkową regulację, w tym odcinka lędźwiowego kręgosłupa.
Kierownica jest podgrzewana, podgrzewane są także fotele (wszystkie), co zapewnia osiągnięcie natychmiastowego komfortu cieplnego pasażerów, jeszcze zanim wnętrze skutecznie nagrzeje klimatyzacja.

Napęd
Wysoka wydajność napędu gwarantuje natychmiastowy wzrost mocy i momentu obrotowego przy każdej prędkości. Zbiorniki umieszczono na tyle nisko, że środek ciężkości jest także bardzo nisko położony, co gwarantuje pewne trzymanie się jezdni i stabilną jazdę. Opływowe kształty minimalizują zużycie  paliwa (energii). To, co warte jest podkreślenia, to cisza, jaka panuje wewnątrz auta dzięki zastosowaniu specjalnych wyciszających materiałów oraz odpowiedniego kształtu nadwozia, a zwłaszcza jego wystających elementów. Hamulce wyposażono w system rekuperacyjny odzyskujący energię przy hamowaniu lub zjeździe z góry.

Podstawowe dane Mirai:
długość – 4890 mm
szerokość – 1815 mm
wysokość – 1535 mm
rozstaw osi – 2780 mm
rozstaw kół (przód/tył) – 1535/1545 mm
Minimalny prześwit – 130 mm
długość wnętrza – 2040 mm
szerokość wnętrza – 1465 mm
wysokość wnętrza – 1185 mm
masa własna – 1850 kg
miejsc – 4

2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_014__mid

Authors

Related posts

Góra
English