Autonomiczny samochód o umiejętnościach kierowcy driftowego – nowy projekt Toyota Research Institute i Uniwersytetu Stanforda
Naukowcy Toyoty oraz Uniwersytetu Stanforda rozpoczynają badania nad zakodowaniem w systemie autonomicznej jazdy instynktu profesjonalnego kierowcy driftowego. Projekt połączy technologie automatyzacji prowadzenia z algorytmami sztucznej inteligencji. Jednym z aut testowych nowego systemu będzie GR Supra.
Umiejętności kierowcy driftowego dla każdego
Nowy projekt to wspólne przedsięwzięcie Toyota Research Institute oraz Dynamic Design Laboratory Uniwesytetu Stanforda. Jego celem jest opracowanie technologii bezpieczeństwa czynnego na nowym poziomie zaawansowania i wprowadzenie ich do szerokiej gamy samochodów Toyoty oraz innych producentów.
„Każdego dnia dochodzi do śmiertelnych wypadków drogowych wskutek nagłych, ekstremalnie trudnych sytuacji na drodze. W takich okolicznościach kierowcy musieliby mieć nadludzkie możliwości, żeby uniknąć kolizji” – wyjaśnia dr Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute i dyrektor naukowy Toyota Motor Corporation. – „Trzeba liczyć się z tym, że każdy kierowca ma swoje słabości, a często się zdarza, że aby zapobiec wypadkowi, kierujący musiałby wykonać manewr, który przekracza jego umiejętności. W nowym projekcie badawczym naukowcy Toyota Research Institute będą analizowali umiejętności najlepszych kierowców na świecie, by opracować zaawansowane algorytmy kontroli nad samochodem, które pomogą zwykłym kierowcom i zapewnią większe bezpieczeństwo na drodze. To realizacja głównej idei, która stoi za systemem Toyota Guardian”.
Co roku w wypadkach drogowych w USA ginie prawie 40 000 osób, a na świecie około 1,25 miliona osób. Celem Toyoty jest redukcja liczby śmiertelnych wypadków do zera. Choć do większości wypadków dochodzi w zwyczajnych okolicznościach, zdarzają się też takie sytuacje, że żeby uniknąć kolizji, prowadzący auto musiałby posiadać specjalne umiejętności kierowcy zawodowego lub nawet wyczynowego.
„Już od 2008 roku nasze laboratorium inspiruje się umiejętnościami kierowców wyścigowych przy projektowaniu algorytmów dla zautomatyzowanych samochodów, aby były w stanie poradzić sobie w najtrudniejszych sytuacjach na drodze” – powiedział prof. Chris Gerdes z Dynamic Design Laboratory na Uniwersytecie Stanforda. – „W tym projekcie mamy nowe możliwości jeszcze bardziej rozwinąć ten kierunek badań i przybliżyć się do wdrożenia nowych technologii, aby zwiększyć bezpieczeństwo jady samochodem”.
Autonomiczna GR Supra
Toyota Research Institute od wielu lat współpracuje z Dynamic Design Laboratory. Inspiracją dla ich obecnego wspólnego projektu był artykuł „Opening New Dimensions: Vehicle Motion Planning and Control using Brakes while Drifting” opublikowany przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda, w którym zaprezentowali badania nad driftingiem zelektryfikowanym i zautomatyzowanym prototypem o nazwie Marty, zbudowanym na bazie DeLoreana. Nazwa auta nawiązuje do imienia bohatera filmu „Powrót do przyszłości”.
Wyniki tych eksperymentów pozwoliły wypracować prototypowy system kontroli nad tylnonapędowym samochodem podczas driftingu za pomocą hamulców, układu kierowniczego i napędu. Teraz TRI wprowadzi to rozwiązanie do własnych samochodów, w tym do flagowego coupe Toyota GR Supra.
GR Supra to tylnonapędowy sportowy samochód z dwuosobowym wnętrzem. Jego konstrukcja została zaprojektowana z myślą o jak najlepszych właściwościach jezdnych, dlatego podporządkowano ją dwóm parametrom – złotej proporcji 1,55 rozstawu kół i rozstawu osi oraz idealnej dystrybucji masy między przodem a tyłem w proporcji 50:50. W podstawowej, mocniejszej konfiguracji auto otrzymuje 3-litrowy silnik R6 o mocy 340 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, z której napęd jest przekazywany na tylną oś za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów o 8 biegach.
Badania Toyota Research Institute
TRI to firma badawcza założona przez Toyotę w 2015 roku. Jej zadaniem jest wdrażanie wyników badań nad nowymi technologiami do projektowania i rozwoju samochodów nowych generacji oraz innych produktów. Zespół koncentruje się na nowych technologiach bezpieczeństwa czynnego i automatycznej jazdy oraz na robotyce, sztucznej inteligencji i technologiach wzmacniania ludzkich możliwości.
Naukowcy TRI szukają nowych zastosowań sztucznej inteligencji dla rozwoju społecznego, poprawy warunków życia oraz tworzenia rozwiązań zwiększających mobilność. Toyota Research Institute mieści się w Stanach Zjednoczonych w trzech lokalizacjach – w Los Altos w Kalifornii, w Cambridge w Massachusetts oraz w Ann Arbor w Michigan. Dyrektorem zarządzającym jest dr Gill Pratt, specjalista w dziedzinie robotyki z Massachusetts Institute of Technology. ... See MoreSee Less
Photo
Bezkompromisowa e-mobilność: nowy kompaktowy van Opel Combo-e
Właściciele małych firm i fachowcy poszukujący bezemisyjnego pojazdu o szczególnie miejskim charakterze powinni zainteresować się nowym Oplem Combo‑e. Oprócz największej w swojej klasie przestrzeni ładunkowej i ładowności (odpowiednio 4,4 m3 i 800 kg) elektryczny kompaktowy van niemieckiego producenta oferuje miejsca dla czterech pasażerów i kierowcy (w wersji z kabiną załogową). W zależności od stylu i warunków jazdy nowy Combo‑e może przejechać na jednym ładowaniu akumulatora 50 kWh nawet 275 kilometrów (WLTP[2]). „Zatankowanie” energii do 80 procent pojemności akumulatora na publicznej stacji ładowania trwa około 30 minut.
Podobnie jak wersje z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, które zwyciężyły w plebiscycie na Międzynarodowego Vana Roku 2019 (IVOTY), również bezemisyjny kompaktowy van nie uznaje kompromisów pod względem funkcjonalności, komfortu ani bezpieczeństwa. Kompleksowy i najobszerniejszy w tej klasie pakiet technologii i systemów wspomagających prowadzenie pojazdu obejmuje między innymi system wykrywający zmęczenie kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych i system ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający z funkcją ochrony pieszych i automatycznym hamowaniem awaryjnym. Szczególnie istotny dla bezpieczeństwa innych użytkowników drogi jest system Surround Rear Vision, który pomaga zapobiegać wypadkom z udziałem rowerzystów i pieszych przy skręcaniu w prawo. Zestaw dwóch kamer zapewnia widoczność do tyłu oraz strefy z boku pojazdu.
Furgon Combo‑e jest więc idealnym wyborem dla zwolenników elektrycznej, „zielonej” mobilności, takich jak właściciele jednoosobowych i małych firm działających głównie na obszarach metropolitalnych, gdzie do centrum miasta często mogą wjeżdżać wyłącznie samochody elektryczne.
„Elektryczny Opel Combo‑e umożliwi użytkownikom kompaktowych vanów swobodne poruszanie się w strefie miejskiej z maksymalną ładownością i najcięższą przyczepą w tej klasie pojazdów” — powiedział Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel. „Combo‑e kontynuuje ekspansję naszej oferty bezemisyjnych lekkich pojazdów użytkowych, którą rozpoczęliśmy w ubiegłym roku modelem Vivaro‑e. Jeszcze przed końcem 2021 r. wprowadzimy na rynek Movano‑e, co będzie oznaczało elektryfikację całej naszej gamy lekkich samochodów dostawczych”.
Najnowszy elektryczny dostawczy Opel jest dostępny w dwóch długościach. Combo‑e w odmianie 4,4 m ma rozstaw osi 2785 mm i może przewozić przedmioty o długości całkowitej do 3090 mm, przy ładowności do 800 kg i przestrzeni ładunkowej od 3,3 do 3,8 m3. Samochód ma także największy uciąg w swoim segmencie — może holować przyczepę o masie do 750 kg.
Przedłużona odmiana XL mierzy 4,75 m przy rozstawie osi 2975 mm i przestrzeni ładunkowej 4,4 m3, w której zmieszczą się przedmioty o długości całkowitej do 3440 mm. Zabezpieczenie ładunku ułatwia sześć standardowych zaczepów w podłodze (jako opcja dostępne są cztery kolejne zaczepy na ściankach bocznych).
Jednym z czynników, które mogą skłonić wielu profesjonalnych użytkowników do wyboru Combo‑e jest duży rozstaw tylnych nadkoli, pozwalający na załadowanie europalety (w odmianie przedłużonej zmieszczą się nawet dwie takie palety). Opcjonalna klapa dachowa umożliwia przewożenie wyjątkowo długich przedmiotów w pozycji pionowej.
Nowy Combo‑e może też służyć do przewozu osób. Vanem z kabiną załogową opartym na przedłużonej odmianie XL może podróżować łącznie pięć osób, wraz z towarem lub sprzętem przewożonym bezpiecznie za ścianką działową. Klapa w ściance ułatwia transport szczególnie długich przedmiotów.
Napęd elektryczny: doskonały nie tylko do miasta
Dzięki silnikowi elektrycznemu o mocy 100 kW (136 KM), rozwijającemu 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego, Combo‑e doskonale sprawdza się nie tylko na miejskich ulicach, ale także poza obszarem zabudowanym. W zależności od wersji Combo‑e przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 11,2 sekundy[3], a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 130 km/h. Zaawansowany system odzyskiwania energii z hamowania działający w dwóch trybach wybieranych przez użytkownika dodatkowo zwiększa efektywność pojazdu.
Akumulator zawierający 216 ogniw w 18 modułach jest umieszczony pod podłogą między przednią a tylną osią, co nie ogranicza funkcjonalności przedziału ładunkowego ani miejsca w kabinie. Ponadto takie umiejscowienie akumulatora obniża środek ciężkości, poprawiając właściwości jezdne w zakrętach i odporność na podmuchy wiatru przy pełnym obciążeniu, a więc podnosi przyjemność z prowadzenia pojazdu.
Gotowy na wszystko: liczne opcje i usługi eliminują stres związany z uzupełnianiem energii
Akumulator trakcyjny Combo‑e może być ładowany na kilka sposobów, w zależności od dostępnej infrastruktury — za pomocą ładowarki naściennej, na stacji szybkiego ładowania, a nawet z domowego gniazdka elektrycznego. Naładowanie akumulatora o pojemności 50 kW w 80 procentach na publicznej stałoprądowej stacji ładowania o mocy 100 kW zajmuje niespełna 30 minut. W zależności od rynku i infrastruktury Combo‑e może być standardowo wyposażony w wydajną trójfazową ładowarkę pokładową o mocy 11 kW lub jednofazową ładowarkę 7,4 kW.
W ramach „OpelConnect”, aplikacji „myOpel” oraz „Free2Move Services” — marki usług Groupe PSA związanych z mobilnością — oferowane są specjalne rozwiązania dla pojazdów elektrycznych, które maksymalnie zwiększają funkcjonalność Combo‑e. Usługi te są dostępne za pośrednictwem aplikacji.
Funkcja „Charge My Car”[4] w aplikacji „Free2Move” umożliwia dostęp do ponad 220 000 punktów ładowania w całej Europie, w tym regulowanie należności za pobraną energię. Aplikacja „Free2Move” dokonuje wstępnej selekcji takich punktów na podstawie odległości, szybkości ładowania oraz aktualnych cen na poszczególnych publicznych stacjach ładowania.
Pakiet „OpelConnect” obejmuje także funkcję wzywania pomocy w razie wypadku lub awarii (eCall) oraz wiele innych usług dostarczających informacji o stanie i parametrach pojazdu. System nawigacji online[5] na bieżąco informuje o sytuacji w ruchu drogowym.
Bezpieczeństwo, komfort i wygoda: systemy wspomagające kierowcę jak w samochodzie osobowym
Nowy elektryczny kompaktowy van Opla wzmacnia pozycję marki, która oferuje w samochodach dostawczych taki sam zestaw systemów wzmagających kierowcę jak w samochodach osobowych. Opel pozostaje liderem pod tym względem od czasu wprowadzenia modelu Combo z silnikami spalinowymi. Unikatowym rozwiązaniem w tym segmencie rynku jest oparty na czujnikach wskaźnik pozwalający kierowcy ocenić — za naciśnięciem przycisku — czy samochód nie jest przeładowany. Około 20 dodatkowych technologii sprawia, że jazda, manewrowanie i przewóz towarów są nie tylko łatwiejsze i bardziej komfortowe, ale przede wszystkim bezpieczniejsze.
Opcjonalny system czujników Flank Guard pomaga zapobiegać irytującym i kosztowym do usunięcia wgnieceniom i zarysowaniom przy manewrowaniu z niską prędkością.
Gdy sprawy przybierają trudniejszy obrót: pakiet budowlany i elektroniczna kontrola trakcji
Fachowcy, którzy potrzebują dodatkowego prześwitu i lepszej przyczepności na błotnistej, piaszczystej lub zaśnieżonej nawierzchni, mogą zamówić Combo‑e z pakietem budowlanym i elektronicznym systemem kontroli trakcji IntelliGrip.
Lista systemów wspomagających kierowcę w Combo‑e obejmuje rozwiązania znane już z osobowego Combo Life, a także system kontroli zjazdu ze wzniesienia, asystenta pasa ruchu oraz system stabilizacji przyczepy.
Systemy Multimedia i Multimedia Navi Pro w Combo‑e są wyposażone w duży 8‑calowy ekran dotykowy. Obydwa systemy można zintegrować z telefonem przez Apple CarPlay i Android Auto.
Nowy Combo‑e trafi do dealerów jesienią tego roku, dołączając do Vivaro‑e jako najnowszy przedstawiciel w pełni elektrycznych lekkich dostawczych Opli. Kolejnym modelem z tej serii będzie nowy Movano‑e, którego premiera również jest zaplanowana na 2021 r. Oznacza to, że do końca bieżącego roku cała gama lekkich pojazdów użytkowych marki Opel będzie dostępna w wersji elektrycznej. Firma Opel planuje zelektryfikowane wszystkich swoich modeli elektrycznych i dostawczych do 2024 r.
[1] Z hamulcem, przy nachyleniu terenu do 12 procent.
[2] Zasięg ustalono zgodnie z procedurą testową WLTP [rozporządzenie (WE) nr 715/2007, rozporządzenie (UE) nr 2017/1151]. Rzeczywisty zasięg może się różnić w zależności od codziennych warunków i czynników takich jak indywidualny styl jazdy, charakterystyka trasy, temperatura zewnętrzna, a także korzystanie z ogrzewania i klimatyzacji oraz funkcji wstępnego rozgrzewania lub schładzania wnętrza na postoju.
[3] Dane wstępne.
[4] Usługi aplikacji „Free2Move” obecnie nie są dostępne w Polsce.
[5] Usługi nawigacji online są bezpłatne przez 36 miesięcy od aktywacji. Po tym okresie pobierane są opłaty. ... See MoreSee Less
Photo