Kompaktowa, lekka i bezobsługowa: nowa prowadnica liniowa drylin W z funkcją zatrzasku do precyzyjnej regulacji — nawet w małych przestrzeniach montażowych
Przesuwanie w określone miejsca czujnika, ustawianie zagłówka na wymaganej wysokości lub ustawianie ekranu w ergonomicznej pozycji aż do ustalenia pozycji: firma igus wprowadziła na rynek nową prowadnicę liniową z wózkami z blokadą drylin WWP, przetestowaną pod katem zawartości PTFE, do prostych zadań pozycjonowania, np. we wnętrzach. Rozwiązanie to jest intuicyjne, kompaktowe, trwałe, a dzięki połączeniu bezsmarowych, wysokowydajnych tworzyw sztucznych i aluminium, wyjątkowo lekkie, higieniczne i łatwe w utrzymaniu.
Ludzie lubią wygodę i doceniają możliwość indywidualizacji. Nic więc dziwnego, że wraz z postępem technologicznym identyfikowanych jest coraz więcej przedmiotów, które można indywidualnie ustawić w celu wygodnego i ergonomicznego użytkowania — od sof z podnóżkami i ekranami w kabinach pojazdów po zagłówki oraz podłokietniki w samolotach i pociągach. Regulacja jest szczególnie wygodna, gdy wymaga jak najmniejszej liczby ruchów. – Wielu producentów chce prowadnic liniowych z mechanizmem zatrzaskowym, które są tak minimalistyczne, jak to tylko możliwe i nie wymagają dźwigni ani innych złożonych elementów mechanicznych i elektrycznych – mówi Michael Hornung, Product Manager działu technologii liniowej i napędowej drylin w igus. – Dlatego opracowaliśmy nową prowadnicę liniową drylin WWP z funkcją zatrzasku, która umożliwia nieskomplikowane i ekonomiczne pozycjonowanie.
Precyzyjna, elastyczna i mocna regulacja
Prowadnica liniowa składa się z dwóch elementów: wózka wykonanego z wysokowydajnego tworzywa sztucznego, który można podłączyć do obiektu, który ma być przesuwany, oraz aluminiowej szyny liniowej, na której odbywa się ruch — na przykład regulacja zagłówka sofy. Cecha szczególna: w regularnych odstępach szyna zawiera małe polimerowe pierścienie, które mają zaledwie kilka milimetrów. Na spodzie wózka znajduje się stalowa kulka, na którą działa sprężyna z naprężeniem wstępnym, które można odpowiednio dobrać. Gdy podczas regulacji zostanie osiągnięta wstępnie zdefiniowana pozycja, kulka zatrzaskuje się i słychać kliknięcie, a obiekt pozostaje na swoim miejscu. Maksymalne obciążenie statyczne wynosi 100 N poprzecznie do prowadnicy i 50 N w osi do prowadnicy. Aby zwolnić wózek, użytkownik musi jedynie użyć siły wystarczającej do wypchnięcia kulki z wgłębienia. Następnie system ponownie porusza się swobodnie, aż do momentu, gdy kulka zatrzaśnie się w następnej pozycji. – System jest bardzo intuicyjny, trwały i bezawaryjny dzięki braku skomplikowanych elementów mechanicznych – mówi Michael Hornung. Potwierdzają to również testy przeprowadzone we własnym laboratoriumfirmy o powierzchni 4000 m2.
65% niższa masa i praca na sucho bez smarowania
Użytkownicy mogą dostosować nowy system liniowy do swoich zastosowań. Szyny są dostępne w długościach do 3000 mm w wersjach anodowanych na twardo, srebrno lub czarno. W przypadku niestandardowego rozłożenia otworów , igus oferuje również szyny prowadzące bez otworów. Wózki polimerowe są dostępne w dwóch rozmiarach: rozmiar montażowy 1030 (wymiary prowadnicy: L60xW56xH24 mm) i miniaturowy rozmiar 0620 (wymiary prowadnicy: L40xW32xH14 mm). – Dzięki tym wymiarom system jest bardziej kompaktowy i lżejszy niż systemy z prowadnicami tocznymi. Lekka konstrukcja oznacza również, że jest elastyczny i może być transportowany, co czyni go idealnym do wnętrz, w których przestrzeń jest często na wagę złota – mówi Hornung. – W porównaniu z aluminiowymi miniaturowymi wózkami, użytkownicy oszczędzają do 65% masy. Ponadto nie jest wymagane zewnętrzne smarowanie. Wózek indeksujący jest wykonany z wysokowydajnego tworzywa sztucznego ze zintegrowanymi smarami stałymi, które zapewniają czystą, niewymagającą konserwacji i niezmiennie płynną pracę przez wiele lat. Ponadto zastosowane wysokowydajne tworzywo sztuczne jest przetestowane pod kątem obecności około 100 substancji chemicznych PFAS, które mogą podlegać przyszłym regulacjom, a także spełnia wymagania dotyczące niskiego zaparowania w sektorze motoryzacyjnym.
Źródło: igus