Renault uruchomiło w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych

 

Autoryzowany zakład naprawy akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych i hybrydowych Renault został uruchomiony w ramach działalności spółki Dąbrowscy – autoryzowanego dealera Renault w Zabrzu. W Zabrzu naprawiane są akumulatory trakcyjne z terytorium Europy Wschodniej obejmującego: Polskę, Estonię, Litwę, Łotwę, Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię.

Autoryzowany zakład naprawy akumulatorów powstał jako konsekwencja wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych w regionie oraz sukcesywnego wprowadzania napędów hybrydowych i hybrydowych plug-in. Zakład w Zabrzu jest jedynym tego typu zakładem Renault w tej części Europy. Pozwala on na zapewnienie sprawnej i szybkiej naprawy akumulatorów oraz obniżenie kosztów napraw. Operacje wykonywane na akumulatorach objęte są gwarancją.

Pomieszczenia, w których odbywają się naprawy i w których składuje się moduły oraz akumulatory, są klimatyzowane, by móc zagwarantować odpowiednią temperaturę dla tych podzespołów, jak również zapewnić komfort pracy mechaników, którzy są ubrani w odpowiednie, obowiązkowe kombinezony, rękawice i przyłbice. Pomieszczenia są specjalnie oznakowane, wyposażone w systemy gaśnicze, wykrywacze dymu, cyrkulację powietrza. Strefa napraw jest też strefą zamkniętą, z bardzo ograniczonym dostępem.

Mechanicy dokonujący napraw odbyli specjalistyczne szkolenia, mają uprawnienia do pracy z wysokimi napięciami, dysponują odpowiednimi narzędziami specjalistycznymi do napraw akumulatorów.

Każdy tego typu zakład jest systematycznie kontrolowany pod kątem jakości wykonywanych napraw czy uzupełniania narzędzi i urządzeń w momencie pojawiania się nowych produktów. Wraz z rozwojem technologii również mechanicy przechodzą systematyczne szkolenia poszerzające ich wiedzę i umiejętności.

Akumulatory przed ich wysyłką do naprawy w zakładzie w Zabrzu są poddawane pełnej diagnostyce w serwisie Renault Ekspert Z.E. w celu wskazania problemu, jaki wystąpił w akumulatorze. Każdy akumulator wysyłany do Zabrza musi przejść procedurę stwierdzającą, że taka jednostka nadaje się do naprawy.

W większości naprawy polegają na wymianie modułów z ogniwami elektrycznymi (33,3 V), ale zdarzały się również przypadki, gdy należało wymienić moduły BMS (moduły zarządzające). Moduły poddane wymianie są składowane i odbierane z Zabrza przez producenta. Do naprawy są dostarczane samochody kompletne, z wyłączeniem Rumunii i Bułgarii, skąd dostarczane są same akumulatory trakcyjne w specjalnych skrzyniach transportowych i oznakowanej ciężarówce.

 

 

Innowacyjne rozwiązania Grupy Renault w dziedzinie elektromobilności i ponownego wykorzystania akumulatorów trakcyjnych

Grupa Renault jest pionierem i liderem w dziedzinie elektromobilności w Europie. Od momentu rynkowego debiutu gamy samochodów elektrycznych (2010 r.) Renault przekroczyło już pułap 370 tysięcy sprzedanych samochodów elektrycznych w Europie. Bestsellerowe Renault ZOE jest najchętniej wybieranym samochodem elektrycznym w Europie, a Renault Kangoo Z.E. utrzymuje pozycję lidera na rynku lekkich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym.

Jako europejski pionier i lider w dziedzinie samochodów elektrycznych Grupa Renault wykorzystuje swoje dziesięcioletnie doświadczenie w projektowaniu, produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych. Blisko 30 tys. pracowników Grupy Renault zostało przeszkolonych w zakresie elektromobilności, podobnie jak cała sieć dedykowanych salonów marki w Europie.

W Polsce samochody elektryczne Renault oferowane są we wszystkich salonach Renault, natomiast kompleksową obsługę związaną również ze specyficznym serwisowaniem zapewniają Koncesjonerzy – Eksperci Z.E. Posiadają oni obok odpowiednio przeszkolonych handlowców również specjalistyczne zaplecze serwisowe: narzędzia specjalistyczne, przeszkolony personel techniczny. Grupa Renault oferuje dzisiaj najszerszą gamę samochodów elektrycznych na rynku. Składają się na nią Renault ZOE, Kangoo Z.E. i Master Z.E.

Oprócz oferty samochodów elektrycznych grupa proponuje pełną gamę napędów hybrydowych i hybryd plug-in w modelach Clio, Captur, Nowy Megane i Nowy Megane Grandtour, wyposażonych w technologie E-TECH Hybrid i Plug-in Hybrid. Technologia ta jest również dostępna w Nowym Renault Arkana.

 

 

Stacjonarne magazynowanie energii

Wycofane z użytku akumulatory trakcyjne samochodów elektrycznych mogą być wykorzystywane w tworzeniu systemów stacjonarnego magazynowania energii. Dzięki temu możliwe jest regulowanie różnic pomiędzy zużyciem a produkcją energii elektrycznej w danym momencie. Chodzi o utrzymanie równowagi pomiędzy podażą a zapotrzebowaniem w sieci energetycznej poprzez podłączenie różnych źródeł energii, których moc produkcyjna nie jest stała.

Nawet najmniejsze różnice między produkcją a zużyciem energii mogą spowodować niepożądane zmiany napięcia w domowej sieci (50 Hz). Stacjonarny system magazynowania energii elektrycznej zapobiega takim sytuacjom, ponieważ uwalnia zmagazynowaną energię dokładnie w chwili wystąpienia braku równowagi w sieci. W ten sposób przyczynia się do stabilizacji sieci i tym samym pozytywnie wpływa na atrakcyjność ekonomiczną niskoemisyjnych źródeł energii. W konsekwencji pozwala to na zwiększenie udziału energii z odnawialnych źródeł w miksie energetycznym.

W 2018 r. Grupa Renault ogłosiła rozpoczęcie projektu „Advanced Battery Storage”, stacjonarnego systemu magazynowania energii wykorzystującego wyłącznie akumulatory trakcyjne samochodów elektrycznych (wycofane z użytkowania oraz częściowo nowe). Docelowo system ma być w stanie przyjąć min. 60 MWh, co oznacza, że będzie największym tego typu systemem, jaki kiedykolwiek powstał w Europie.

Pierwsze instalacje zostały zrealizowane na początku 2019 roku w trzech lokalizacjach we Francji i w Niemczech: w zakładach produkcyjnych Renault w Douai (departament Nord) i w Cléon (departament Seine Maritime) oraz w starej kopalni węgla w Nadrenii Północnej-Westfalii. Stopniowo pojemność systemu będzie zwiększana – docelowo ma liczyć 2000 akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych. Wówczas system osiągnie lub prawdopodobnie przekroczy próg 60 MWh. To tyle, ile zużywa dziennie miasto liczące 5000 gospodarstw domowych.

W West Sussex (Wielka Brytania) realizowany jest projekt „SmartHubs”. Akumulatory z odzysku pochodzące z samochodów elektrycznych Renault będą wykorzystywane obok innych technologii w ramach lokalnego systemu energetycznego, aby zapewnić czystszą i tańszą energię dla mieszkań socjalnych, transportu, obiektów infrastruktury, domów prywatnych i lokalnych przedsiębiorstw. Akumulatory z odzysku zostaną wykorzystane w specjalnie zaprojektowanych przez Connected Energy systemach E-STOR.

Projekt SmartHubs umożliwi zainstalowanie kilku systemów E-STOR o pojemności 360 kWh w wielu obiektach przemysłowych i handlowych. Część z nich zostanie również wyposażona w panele słoneczne i terminale ładowania samochodów elektrycznych w celu obniżenia kosztów energetycznych i optymalizacji wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Zainstalowany zostanie także duży, wykorzystujący około 1 000 akumulatorów z odzysku system E-STOR o pojemności 14,5 MWh, co pozwoli na szybkie ładowanie oraz rozładowanie i tym samym lepsze zrównoważenie sieci energetycznej. System będzie w stanie zmagazynować wystarczająco dużo energii do zasilania 1 695 przeciętnych gospodarstw domowych przez 24 godziny.

 

Lider pod względem elektryfikacji do 2025 r.

Zgodnie z planem strategicznym „Renaulution” Renault chce do 2025 r. zostać liderem pod względem elektryfikacji. Pomóc ma w tym „zagłębie elektryczne”, usytuowane prawdopodobnie na północy Francji, które będzie dysponowało największym centrum produkcyjnym samochodów elektrycznych Grupy na świecie. Firma będzie mogła również pochwalić się najbardziej „zielonym” miksem produktów w Europie.

Samochody elektryczne będą stanowiły połowę nowych modeli wprowadzanych w Europie. Samochody hybrydowe mają zaś stanowić 35% miksu produktów.

Jednocześnie technologie związane z pojazdami elektrycznymi mogą pomóc w zwiększeniu udziału odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym. Systemy inteligentnego ładowania i ładowania dwukierunkowego (vehicle-to-grid) ułatwiają zachowanie równowagi między popytem a podażą i w ten sposób regulują oraz stabilizują napięcie sieci, dzięki czemu niskoemisyjna energia staje się dostępna dla wszystkich. Stacjonarne systemy magazynowania energii wykorzystujące akumulatory uzupełniają ten ekosystem, zapewniając energię w czasie najwyższego popytu.

 

Źródło: Renault

 

Authors

Related posts

Góra
English