Wózki holownicze

Zdjęcie: STILL

 

Wózki holownicze mogą stanowić dobrą alternatywę dla wózków platformowych. Wykorzystanie holowników ciągnących inne wózki bez napędu (przyczepy) może uprościć proces zaopatrywania gniazd produkcyjnych oraz zmniejszyć koszty logistyki.

 

Wózki holownicze – jak sama nazwa wskazuje – służą do holowania innych pojazdów bez napędu (przyczep), natomiast same zwykle nie mają żadnej platformy do przewożenia ładunku lub ma ona niewielkie rozmiary. Ich jedyne zadanie to ciągnięcie wózków doczepnych, na których spoczywa przewożony ładunek. Holowniki mogą ciągnąć wózki transportowe oraz klatki i palety na rolkach. Spotyka się rozwiązania specjalizowane, które opisaliśmy w artykule na temat pociągów Mizusumashi (GM nr 2/2019).

Podstawowy podział wózków holowniczych wynika z zastosowanego napędu – mogą być one napędzane silnikiem elektrycznym lub spalinowym. Holowniki elektryczne stosowane są wewnątrz magazynów, spalinowe – na otwartej przestrzeni. Przykładem tych ostatnich mogą być holowniki wózków bagażowych używane na lotniskach.

Z punktu widzenia obsługi/operatora wózki holownicze można podzielić na:

  • wózki prowadzone przez operatora pieszego,
  • wózki z miejscem stojącym dla operatora,
  • wózki z miejscem siedzącym dla operatora,
  • automatyczne wózki bez operatora (AGV).

Na niewielkich dystansach sprawdzi się wózek prowadzony, którego zaletą jest bardzo kompaktowa budowa umożliwiająca manewrowanie. Nie bez znaczenia może być niższa cena od pozostałych wózków (z operatorem). Wadą natomiast jest niewielka prędkość, co przy np. dużych halach jest dyskwalifikujące.

 

Autor: Tomasz Kurzacz

Więcej poniżej lub w PDF (link do pobrania):

 

GM_2019_05_34_36_Holowniki
Authors
Góra
English