Drugi elektryczny prom dla Norled zwodowany

 

20 lutego 2020 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding SA zwodowany został drugi z serii promów pasażersko-samochodowych z hybrydowym napędem elektrycznym zasilanym akumulatorami. Promy trafią do jednego z największych przewoźników promowych w Norwegii – Norled.

Prom jest budowany w ramach kontraktu podpisanego w 2018 roku. Remontowa  Shipbuilding buduje cztery w pełni wyposażone statki tego typu (numer budowy B619/1-4).

Są to nowoczesne promy dwustronne zasilane bateryjnie, zaprojektowane tak, aby zminimalizować zużycie energii, na co składają się takie rozwiązania jak:

  • Oświetlenie typu LED,
  • systemy zasilania urządzeń opartych na przetwornicach częstotliwości,
  • energooszczędne systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne,
  • farba w podwodnej części kadłuba minimalizująca tarcie,
  • lekka konstrukcja statku i specjalnie opracowany kształt kadłuba, który zmniejsza opór w wodzie.

Każdy z promów będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne oraz dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy cała moc będzie pobierana z akumulatorów, które będą ładowane podczas postoju statku w czasie zaledwie 11 minut.

 

 

Pędniki typu „ciągnącego” (pul ling type) mają wbudowane silniki elektryczne, napędzane magnesami stałymi, zapewniającymi wysoką wydajność nawet przy bardzo małym obciążeniu. Zespoły prądotwórcze, których silniki spalinowe będą pracowały wyłącznie na biodieslu, mają być wykorzystywane jako źródło zasilania w przypadku awarii systemu akumulatorowego.

Projekt został zrealizowany przez biuro projektowe LMG Marin, a dokumentacja robocza przez Marine Design & Consulting (RMDC) z grupy Remontowa Holding. Inne spółki z tej grupy są również zaangażowane w budowę promów (Remontowa Electrical Solutions, Remontowa Hydroster Systems, Remontowa Coating & Equipment oraz Remontowa Lighting Technologies).

Po zwodowaniu promu B619/2 kontynuowane są prace wyposażeniowe w zakresie systemów pokładowych i innych urządzeń wspomagających system napędowy, a także pomieszczeń pasażerskich i załogowych.

 

Źródło: RSB

Authors

Related posts

Góra
English