Diagnostyka łańcuchów i przekładni łańcuchowych

 

Przekładnia łańcuchowa jest przekładnią mechaniczną cięgnową, gdzie cięgno stanowi łańcuch. W przekładniach tego typu zęby kół łańcuchowych zazębiają się z elementami łańcucha czego efektem jest przenoszenie napędu. Przekładnie łańcuchowe wymagają odpowiednich czynności diagnostycznych i konserwacyjnych.

Przekładnie łańcuchowe bazują na dwóch typach napędów – pierścieniowym i drabinkowym. Biorąc pod uwagę kluczowe różnice w konstrukcji tych łańcuchów również koła takich przekładni różnią się.

W przekładniach z łańcuchem pierścieniowym istotną rolę odgrywa właściwe ułożenie się pierścieni w gniazdach koła. Jego geometria jest stosunkowo skomplikowana, bowiem bazuje na dwóch rzędach zębów chwytających łańcuch i dwóch rodzajach gniazd służących do układania łańcucha. Istotnym elementem koła jest kabłąk. Zabezpiecza on łańcuch przed zsuwaniem koła i pomaga we właściwym układaniu.

Przekładnia z łańcuchem pierścieniowym nie jest często stosowana ze względu na wady w postaci wysokiego poziomu hałasu czy nierównomiernej pracy. Spektrum zastosowania przekładni tego typu bardzo często obejmuje różnego typu dźwigniki oraz inne wolnobieżne mechanizmy o dużym obciążeniu.

Z kolei przekładnie z łańcuchem drabinkowym mają znacznie zredukowane wady przekładni z łańcuchem pierścieniowym. Ze względu na skomplikowaną konstrukcję łańcucha koła łańcuchowe mają prostszą konstrukcję. Osiągane są przy tym wyższe prędkości a poziom hałasu jest niższy.

 

Autor: Damian Żabicki

 

Więcej poniżej lub w PDF (link do pobrania):

GM_2019_01_46_48_Lancuchy

 

Authors

Related posts

Góra
English