Przekładnia łańcuchowa jest przekładnią mechaniczną cięgnową, gdzie cięgno stanowi łańcuch. W przekładniach tego typu zęby kół łańcuchowych zazębiają się z elementami łańcucha czego efektem jest przenoszenie napędu. Przekładnie łańcuchowe wymagają odpowiednich czynności diagnostycznych i konserwacyjnych.
Przekładnie łańcuchowe bazują na dwóch typach napędów – pierścieniowym i drabinkowym. Biorąc pod uwagę kluczowe różnice w konstrukcji tych łańcuchów również koła takich przekładni różnią się.
W przekładniach z łańcuchem pierścieniowym istotną rolę odgrywa właściwe ułożenie się pierścieni w gniazdach koła. Jego geometria jest stosunkowo skomplikowana, bowiem bazuje na dwóch rzędach zębów chwytających łańcuch i dwóch rodzajach gniazd służących do układania łańcucha. Istotnym elementem koła jest kabłąk. Zabezpiecza on łańcuch przed zsuwaniem koła i pomaga we właściwym układaniu.
Przekładnia z łańcuchem pierścieniowym nie jest często stosowana ze względu na wady w postaci wysokiego poziomu hałasu czy nierównomiernej pracy. Spektrum zastosowania przekładni tego typu bardzo często obejmuje różnego typu dźwigniki oraz inne wolnobieżne mechanizmy o dużym obciążeniu.
Z kolei przekładnie z łańcuchem drabinkowym mają znacznie zredukowane wady przekładni z łańcuchem pierścieniowym. Ze względu na skomplikowaną konstrukcję łańcucha koła łańcuchowe mają prostszą konstrukcję. Osiągane są przy tym wyższe prędkości a poziom hałasu jest niższy.
Autor: Damian Żabicki
Więcej poniżej lub w PDF (link do pobrania):
GM_2019_01_46_48_Lancuchy