Czym tak naprawdę jest Przemysł 4.0?

 

Komentarz Rafała Żmijewskiego, Dyrektora Sprzedaży w Siemens Digital Industries Software

 

– Co mamy na myśli, mówiąc o Przemyśle 4.0.?

Mówiąc dziś o Przemyśle 4.0. możemy definiować go na wiele sposobów i każda z tych definicji będzie prawidłowa, w zależności od tego, o jakiej firmie mówimy. Przede wszystkim, powinna ona wynikać z celu, jaki przedsiębiorstwo sobie postawi. Pierwotnie Przemysł 4.0 miał być pomysłem gospodarki niemieckiej na szybko rozwijający się, tani rynek chiński. W tym zamyśle, kluczowym celem była poprawa wydajności i efektywności produkcyjnej. Aby go osiągnąć, koniecznością okazała się digitalizacja – i to właśnie ona stała się nieodłączną częścią Przemysłu 4.0.

To, w jaki sposób dana firma będzie mogła dokładnie zdefiniować Przemysł 4.0, zależy od jej potrzeb: dla jednych będzie to automatyzacja produkcji, dla innych usprawnienie procesów biznesowych, z kolei część firm może potrzebować obu tych elementów. Jeśli jednak miałbym spróbować znaleźć wspólny mianownik tych definicji, powiedziałbym, że Przemysł 4.0 jest procesem digitalizacji, wdrażanym przez przedsiębiorstwa po to, aby wydajnie zarządzać informacją w firmie. Najważniejsze jest, by móc w zintegrowany sposób korzystać z danych, które są generowane na poszczególnych etapach realizacji projektu. Mówiąc o polskich firmach, mam na myśli takie procesy jak: integracja i dostęp do informacji, czy możliwość ich wyszukiwania – bez tego nie ma bowiem mowy o efektywności. Usprawnienie tych procesów jednemu z naszych klientów, firmie Noyen, pozwoliło np. skrócić czas projektowania o 30%.

W Przemyśle 4.0 najważniejsze jest stworzenie środowiska, w którym dane będą odpowiednio umieszczone w procesie. W firmach przemysłowych będzie to zatem odpowiednie zaprojektowanie produktu, przygotowanie go do wytworzenia, a następnie serwisowania w taki sposób, aby obsługujący te procesy mieli wgląd do danych z każdego z poszczególnych etapów. Pozwala to zapewniać spójność i efektywność produkcji.

 

– Jak przekonać polskie firmy do takiego rozwiązania?

W części polskich firm wciąż brakuje świadomości związanej z zaletami rozwiązań związanych z Przemysłem 4.0 Głównie dzieje się tak, ze względu na panujący mit o tym, że mniejsze firmy nie mają do nich dostępu. Tak jak wspomniałem, Przemysł 4.0. jest czymś innym dla dużych firm, a innym dla MŚP. Może się więc okazać, że dla tych ostatnich, posiadających mniej skomplikowane procesy, wdrożenie choćby jednego rozwiązania usprawniającego przepływ informacji, pozwoli na znaczną optymalizację i zwiększenie wydajności. Ważne jest zatem aby dopasowywać produkty z zakresu Przemysłu 4.0 do potrzeb określonych przedsiębiorstw.

Część polskich firm powstawało w trudnych warunkach niestabilnych przepisów czy agresywnego rynku, w obliczu których nie myślały o digitalizacji. Jako producenci oprogramowania, staramy się wskazywać im konkretne korzyści, dzięki którym mogą zauważyć faktyczną wartość z wdrożenia tego typu rozwiązań. Aby to zrobić, staramy się na początku zrozumieć klienta, uwarunkowania jego biznesu i wyzwania, przed którymi stoi. Dopiero wtedy możemy zaproponować mu produkty, które pozwolą na realizację założeń Przemysłu 4.0 w odpowiedniej dla niego skali.

Każda firma chce się rozwijać – podnosić zyski poprzez zwiększanie obrotów lub obniżanie kosztów. Inaczej do tego celu będą zmierzać MŚP, a inaczej duże firmy. Przemysł 4.0 jest więc dla wszystkich – najważniejsze by idąca za nim technologia była elastyczna i skalowalna.

Authors

Related posts

Góra
English