Nowy hybrydowy prom z Gdyni

 

Gdyńska stocznia Crist zbuduje nowoczesny prom z hybrydowym napędem. To już druga taka konstrukcja, która powstanie w Gdyni na zlecenie fińskiego armatora Finferries. Nowa jednostka będzie bardzo zbliżona do nagradzanego na arenie międzynarodowej promu „Elektra” i ma być wykorzystywana m.in. w archipelagu Wysp Alandzkich.

Po sukcesie pierwszej konstrukcji tego typu stocznia Crist znów zbuduje nowoczesną jednostkę dla fińskiego kontrahenta. Przypomnijmy, że w połowie 2017 roku gdyńską stocznię opuścił prom typu double-ended ferry o nazwie „Elektra”, który dzięki swojej innowacyjności i zastosowaniu hybrydowego napędu zyskał duże uznanie na międzynarodowym rynku. Jednostkę nagrodzono m.in. prestiżowym tytułem „Ship of the Year Award” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018.

– Przyjazna dla środowiska „Elektra” odniosła sukces. Jej innowacyjny system hybrydowy zdobył wiele międzynarodowych nagród. Będąc większą niż wcześniejsze promy, „Elektra” całkowicie zmieniła ruch na najbardziej ruchliwej trasie promowej w Finlandii z Parainen do Nauvo – mówi Mats Rosin, CEO Suomen Lauttaliikenne Oy.

Teraz Finferries zleciła gdyńskiej stoczni budowę drugiego, niemal bliźniaczego promu. Tak samo, jak w przypadku „Elektry”, zostanie wykorzystany hybrydowy napęd – podstawą będą ładowane na lądzie akumulatory, oprócz tego rolę rezerwową/wspomagającą spełni prądotwórczy silnik diesla.

Zgodnie z założeniami, nowy prom ma mieć 100,5 metrów długości oraz 17,4 metra szerokości, dając możliwość jednoczesnego transportu 90 samochodów osobowych. Nowa jednostka będzie przede wszystkim przyjazna dla środowiska i zostanie wykorzystana na obsługiwanej przez Finferries linii Åland Föglö w rejonie archipelagu Wysp Alandzkich. Powinna być gotowa do pracy na linii już w kwietniu 2022 roku.

 

Źródło: UM Gdynia

Authors

Related posts

Góra
English