GLS ma nowe ekologiczne pojazdy

 

Dla firm kurierskich korzystanie z ekologicznych pojazdów staje się koniecznością choćby ze względu na coraz częstszą praktykę zamykania centrów miast dla pojazdów zasilanych w sposób standardowy. GLS od 2008 r. rozwija koncepcję „Think Green” i jest ona integralnym elementem strategii rozwoju firmy. Na początku października 2019 r. GLS zaprezentował nowe samochody ciężarowe Iveco Stralis NP 460 – napędzane w skroplonym gazem ziemnym (LNG).

Iveco Stralis NP 460 – napędzane skroplonym gazem ziemnym już obsługują ważną długodystansową trasę w międzynarodowej sieci GLS. Zapewniają dużo niższą emisję zanieczyszczeń i znacząco mniejsze zużycie paliwa niż w porównywalnych pojazdach z tradycyjnym napędem. Cztery nowe pojazdy obsługują jedną z najważniejszych tras transportu liniowego GLS – pomiędzy centralną sortownią operatora w Polsce (mieści się w Strykowie pod Łodzią) a głównym hubem przeładunkowym firmy w Niemczech (w miejscowości Neuenstein w Hesji). Codziennie każdy samochód pokonuje łącznie ok. 1742 km. Samochody ciężarowe napędzane wyłącznie skroplonym gazem ziemnym (LNG) to pierwsze pojazdy tego rodzaju w barwach GLS Poland. Firma ogranicza emisję spalin również poprzez zwiększenie efektywności zużycia, paliwa podejmując takie działania jak: ekologiczne pojazdy – cała flota GLS jest stopniowo wymieniana na modele bardziej ekologiczne, wykorzystywane są narzędzia planowania transportów w celu optymalizacji procedur transportowych. Również firma zachęca kurierów do efektywnej ekologicznie jazdy.

 

 

Zasilanie gazem ziemnym (LNG)

Warto przypomnieć, że obecnie w zakresie paliw metanowych obowiązują w naszym kraju akty prawne: Ustawa o podatku akcyzowym, – 0 stawka podatku akcyzowego na CNG i LPG (do 13.08.2019 r. wynosiła 670 zł za tonę), Ustawa o biokomponentach i paliwach stałych – opłata emisyjna 80 zł za 1000 litrów ON lub benzyny. Są też dwa projekty, projekt Rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury dotyczący uwzględnienia norm emisji spalin Euro 4 i CGN/LNG oraz projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich – ograniczenie emisji CO2 stosunku do roku 2019 o 15% (do 2025 r.) i o 30% (do 2030 r.).

Jak informuje producent, użytkowane IVECO Stralis NP 460 to pierwsze w Polsce podwozia ciężarowe z wymiennymi kontenerami BDF, które są zasilane wyłącznie gazem ziemnym. Pojazdy LNG zużywają nawet o 15% paliwa mniej w porównaniu do podobnych samochodów ciężarowymi z silnikami na paliwo ON. Dodatkowo gaz LNG jest w większości krajów Europy tańszy niż olej napędowy. Pojazd emituje o 99% mniej cząstek stałych oraz o 60% mniej tlenków azotu w porównaniu z limitami określonymi w normie Euro 6. Jak stwierdził Jacek Nowakowski, Gas Business Development Manager w IVECO, gaz ziemny jest najlepszym alternatywnym paliwem od czasu, gdy olej napędowy wygrał z benzyną. Silnik korzystający z gazu LNG to sprawdzona technologia, zapewniająca ograniczenie zużycia paliwa, kosztów eksploatacji oraz emisji zanieczyszczeń. Konstrukcja Stralis NP 460 zapewnia również wysoki komfort pracy dla kierowcy, w tym minimalny poziom hałasu oraz wibracji w kabinie. Auto jest wyposażone w dwa zbiorniki kriogeniczne na gaz. Dzięki ich dużej pojemności IVECO Stralis NP 460 może przejechać na jednym tankowaniu do 1600 km, a silnik ma moc 460 KM. To pierwszy samochód ciężarowy zasilany gazem oferujący moc, zasięg, komfort jazdy i dynamikę zgodne ze standardami obowiązujących w przewozach międzynarodowych. Jak podkreślił, funkcjonalność pojazdów jeżdżących w barwach GLS podnosi wyposażenie ich w podwozia z wymiennymi kontenerami BDF. Są to pierwsze w Polsce samochody ciężarowe z tego typu rozwiązaniem. W marcu 2018 r. polski rząd przyjął Krajowe Ramy Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych i określił w nim kilka celów np. że po polskich drogach do roku 2025 powinno poruszać się 54 tys. pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym i 3 tys. pojazdów zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Do końca przyszłego roku w 32 naszych aglomeracjach powinno powstać 70 stacji tankowania gazu sprężonego oraz 32 stacje sprężonego i 14 stacji skroplonego gazu ziemnego na transeuropejskich korytarzach komunikacyjnych. Do roku 2025 co 150 km. ma powstać stacja CNG i co 400 km. stacja LNG. Przy skropleniu gazu ziemnego w jego temperaturze kriogenicznej objętość zmniejsza się 600 razy i wykorzystanie tej cechy w pojazdach ciężarowych pozwala w niewielkich zbiornikach o pojemności 390 kg uzyskać zasięg 1600 km. Natomiast przy sprężaniu gazu ziemnego do ciśnienia 250 bar w temperaturze otoczenia, jego objętość również znacznie się zmniejsza, ale wymaga to stosowania zbiorników stalowych o kształtach cylindrycznych i o dość dużej masie. Dlatego ten rodzaj zasilania silników Iveco wykorzystuje w pojazdach, które świadczą usługi tzw. ostatniej mili. Warto dodać, że metan (biometan) może pochodzić z odnawialnych źródeł energii np. ze złóż biogazowych, w których resztki organiczne ulegają biofermentacji metanowej.

 

 

Ekologicznie

Samochody IVECO Stralis NP 460 nabyła i eksploatuje firma MC TRANS, przewoźnik od wielu lat związany z GLS Poland, funkcjonujący jako podwykonawca tego operatora. Jak mówi Marta Łysak z MC TRANS, za wyborem samochodów na gaz ziemny LNG przemawiały zarówno argumenty ekologiczne i ekonomiczne. Na długodystansowej trasie Stryków – Neuenstein wykorzystywane są także cztery samochody napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG. GLS przywiązuje też wagę do rozwoju nisko- lub zeroemisyjnych środków transportu. W przypadku dostaw na tzw. ostatniej mili, w różnych miastach Europy, operator testuje i wdraża różnego rodzaju pojazdy alternatywne, w tym rowery towarowe.

 

Autor: Bohdan Szafrański

Authors
Tagi

Related posts

Góra
English