CMMS w praktyce

Zdjęcie: Neuron

 

Systemy CMMS są dziś podstawą wsparcia Utrzymania Ruchu w zakładach produkcyjnych. Powszechnie wykorzystywane stale są doskonalone i stają się elementem cyfrowego zarządzania wszystkimi aspektami związanymi z funkcjonowaniem na rynku i produkcją.

Typowe funkcje realizowane przez systemy CMMS (Computerised Maintenance Management Systems) wymienia się: planowanie przeglądów i czynności obsługowych, zarządzanie wyposażeniem, dokumentacją, rejestracja zdarzeń takich jak: awarie, remonty, przeglądy czy też harmonogramami pracy. Wiele z ich zadań powiązanych jest dziś z rozbudowanymi rozwiązaniami klasy ERP do planowania zasobów przedsiębiorstwa.

Wsparcie przez programy klasy CMMS pracowników przy wykonywaniu zadań konserwacyjnych jest oczywiste, mniej się mówi o weryfikowaniu zgodności z przepisami albo wykonywaniu różnych analiz przydatnych w ocenie kosztów i zakresów obsługi. Czym bardziej zaawansowany jest pakiet, tym dostępne są bardziej rozbudowane narzędzia analityczne.

Coraz częściej pakiety CMMS są hostowane przez dostawcę w chmurze obliczeniowej i udostępniane w sieci w modelu SaaS (Software as a Service). Serwis TechnologyAdvice w przewodniku dla kupujących systemy CMMS zwraca uwagę na różnorodność potrzeb związanych z utrzymaniem i zarządzaniem infrastrukturą. Dlatego też na rynku dostępna jest szeroka gama aplikacji, które pomagają kontrolować codzienne operacje w obiektach. Przewiduje się, że globalny rynek oprogramowania do obsługi urządzeń i konserwacji przekroczy kwotę 43 mld dolarów do 2019 r.

Skomputeryzowane oprogramowanie do zarządzania konserwacją różni się złożonością, ceną i dostosowaniem do specyfiki branży. Zwraca się uwagę, że systemy CMMS są czasem wymiennie traktowane z systemami zarządzaniem zasobami przedsiębiorstwa (EAM). Jednak według specjalistów TechnologyAdvice rozwiązania EAM zwykle oferują większą funkcjonalność obsługi wszelkiego rodzaju zasobów np. maszyn fizycznych lub sprzętu IT z centralnym dostępem w całym przedsiębiorstwie. Natomiast systemy CMMS są częściej ograniczone do zasobów fizycznych w mniejszej sieci obiektów, a nawet pojedynczej lokalizacji. Dziś zarówno systemy CMMS, jak i EAM nie wykluczają się. Często integrują się wzajemnie oraz z systemami ERP. Choć podstawowa funkcjonalność CMMS opracowana 25 lat temu pozostaje podstawą każdego programu tej klasy, to obserwujemy rozwój technologii mobilnych i wykorzystania przetwarzania w chmurze obliczeniowej. Odchodzi się od dostarczania uniwersalnych rozwiązań w kierunku elastycznych platform udostępniających na życzenie niestandardowe funkcje.

 

Autor: Bohdan Szafrański

Więcej poniżej lub w PDF (link do pobrania):

 

GM_2018_6_48_53_CMMS

 

Authors
Tagi

Related posts

Góra
English