Nowoczesne klejenie w przemyśle

Źródło: FHU Taśma

 

Zastosowanie technologii klejenia stało się już normą w wielu sektorach przemysłu. Jest to również szybko rozwijająca się dziedzina, w której obserwujemy stały postęp technologiczny. Nadal jednak wiele firm nie korzysta lub ostrożnie podchodzi do stosowania tego rodzaju połączeń.

 

Firma analityczna Grand View Research ocenia, że kleje akrylowe do 2022 roku będą nadal dominować na rynku. Kleje akrylowe łączą różne materiały, takie jak tworzywa sztuczne i metale, poprawiają estetykę i zapewniają bezpieczne połączenie pomiędzy zatłuszczonymi lub zanieczyszczonymi powierzchniami. Jak podano w raporcie, segment ten wygenerował w 2014 r. przychód w wysokości 3821,7 mln dolarów i ma od 2015 do 2022 roku rosnąć co roku średnio o 4,7%. Według nowego raportu, przygotowanego przez Transparency Market Research cały światowy rynek klejów będzie do 2025 roku wart około 55,8 mld dolarów (34,3 mld dolarów w 2016 roku). Przewiduje się pomiędzy 2014 a 2025 rokiem roczną stopę wzrostu na poziomie 5,6%. Poza budownictwem analitycy przewidują wzrost popytu na tego rodzaju połączenia również ze strony branż takich jak: motoryzacyjna, medyczna i wszędzie tam, gdzie korzysta się z szybkiego łączenia elementów.

Obecnie kleje przemysłowe coraz częściej zastępują konwencjonalne elementy złączne w przemysłach opakowaniowym, budowlanym i motoryzacyjnym dzięki bardzo dobrym właściwościom uzyskiwanych połączeń. Jak podkreślają analitycy Grand View Research, kleje akrylowe, epoksydowe, EVA, PVA i inne kleje przemysłowe są w dużej mierze stosowane w licznych rozwiązaniach wiążących ze względu na elastyczność, lepsze połączenia adhezyjne i krótki czas utwardzania. Zwracają również uwagę na polityki regulacyjne, które odgrywają obecnie ważną rolę w rozwoju przemysłu globalnego. Dotyczy to zaleceń opracowywanych przez np. federalne i rządowe agencje, takie jak amerykańska FDA, NHSTA, CARB i SEPA. Opracowują one nowe polityki środowiskowe związane z zastosowaniem klejów. Kleje są coraz częściej wykorzystywane do zastępowania metalowych elementów złącznych w samochodach. Ma to obniżyć całkowitą masę pojazdu. Ocenia się, że w ten sposób można uzyskać mniejszą całkowitą masy pojazdu nawet o 15%, co pośrednio prowadzi do ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Oczekuje się, że rosnące zapotrzebowanie na szybki montaż w przemyśle oraz opracowywanie nowych klejów na bazie biologicznej zmniejszy obawy środowiskowe związane z tą technologią i zwiększy zapotrzebowanie ze strony rynku.

 

Autor: Bohdan Szafrański

 

Więcej poniżej lub w PDF (link do pobrania):

 

GM_2018_04_18_21_Klejenie
Authors
Tagi

Related posts

Góra
English