Rower w przedsiębiorstwie

 

Rower staje się coraz modniejszym i powszechniejszym środkiem transportu. Używa się go do celów rekreacyjnych, do dojazdów do/z pracy, ale spotyka je się także jako środek transportu w przedsiębiorstwach. Czy to ma sens?

Wbrew pozorom rowery nie są tak rzadkim obrazkiem w przedsiębiorstwach. Dotyczy to oczywiście firm, które są stosunkowo rozległe terytorialnie – mają kilka hal na powierzchni kilku hektarów (np. stocznie, huty) lub są rozciągnięte na znacznej długości (np. stacje rozrządowe, które w układzie liniowym mogą mieć nawet kilka km długości).

Rower może służyć do przemieszczania się pracowników oraz do transportu drobnych przedmiotów. Ma tę zaletę, że może poruszać się wewnątrz hal i zajmuje niewiele miejsca. Jest zwrotny, nie zatruwa powietrza, jest stosunkowo niezawodny, elastyczny w zastosowaniu i niedrogi. Obecnie w przedsiębiorstwach spotyka się także elektryczne hulajnogi oraz skutery, które mają wszelkie zalety rowerów, a przy większej mocy mogą być albo szybsze (oczywiście w granicach rozsądku dla zachowania bezpieczeństwa pracujących osób) albo mogące przewieźć większy ładunek przy mniejszym wysiłku.

Fachowo rowery to przewożenia ładunków nazywa się rowerami towarowymi. Wyróznia się trzy podstawowe rodzaje takich rowerów:

Trójkołowiec (trike) – rower o trzech kołach ze skrętną skrzynią lub platformą ładowną z przodu. Wymiary standardowych trójkołowców to około: 90 cm szerokości, 220 cm długości. Są to rowery o największej ładowności: od 100 do 200 kg.

Long-john – rower dwukołowy z wysuniętym do przodu skrętnym kołem i platformą lub skrzynią między kierownicą a przednim kołem. Wymiary standardowych long-johnów to około: 60–90 cm szerokości, 220–250 cm długości. Są to rowery o zwykle mniejszej ładowności niż trójkołowce (ok. 100 kg), ale są szybsze i bardziej zwrotne, przez co znajdują częste zastosowanie w firmach kurierskich.

Long-tail – rower dwukołowy o standardowej konstrukcji z przedłużoną ramą z tyłu umożliwiającą przewożenie wyjątkowo dużych sakw lub pakunków. Konstrukcja opracowana i popularna w Stanach Zjednoczonych.

 

Autor: Tomasz Kurzacz

Więcej poniżej lub w PDF (link do pobrania):

 

GM_2018_3_34_37_Rowery

 

Authors
Tagi ,

Related posts

Góra
English