Chrzest m/s GARDNO w Policach

Zdjęcie: BoatNerd

 

11 grudnia w Morskim Porcie Police odbył się chrzest statku Polskiej Żeglugi Morskiej – m/s “Gardno”. Matką chrzestną jednostki została długoletnia pracowniczka PŻM – Elżbieta Majchrowicz.

M/s “Gardno” to pierwszy z nowej serii jeziorowców PŻM, a więc masowców przystosowanych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich – od dziesiątek lat strategicznego rynku armatora. Z nośnością 36,600 DWT należy do grupy laker-max, największych statków oceanicznych, które mogą przepływać przez system śluz i kanałów prowadzących na Wielkie Jeziora. We flocie PŻM pływa również 13 innych jeziorowców, wybudowanych w ramach dwóch poprzednich serii (typ “Miedwie” oraz typ “Isa”).

M/s “Gardno” został zbudowany przez stocznię Yangzijang w Chinach i oddany PŻM 16 maja tego roku. Następnie załadował on w Korei Południowej wyroby stalowe, z którymi popłynął przez Pacyfik do Salwadoru, Meksyku i Stanów Zjednoczonych. W drugiej podróży – z USA do Wielkiej Brytanii statek transportował pelety drzewne. W swojej roli głównej a więc “jeziorowca” wystąpił w trzeciej podróży, w której popłynął z ładunkiem stali z IJmuiden w Holandii do Cleveland, Burns Harbour i Milwaukee. W tym samym porcie statek załadował kukurydzę, którą zawiózł do Bizerty w Tunezji. W niedalekim od Bizerty porcie Annaba na “Gardno” załadowano fosforyty na zamówienie Zakładów Chemicznych “Police” z Grupy Azoty. Z tym ładunkiem statek dotarł wreszcie do Polic.

Chrzest m/s “Gardno” w Policach to powrót do tradycji, organizacji tych uroczystości przez PŻM w polskich portach. Nieodłącznym elementem chrztu jest ceremonia poświęcenia – tej w Policach dokonał duszpasterz ludzi morza ks. Stanisław Flis. M/s “Gardno” to 59 statek Polskiej Żeglugi Morskiej i jednocześnie trzeci odebrany ze stoczni w tym roku. W grudniu flota PŻM powiększy się jeszcze o dwa statki.

Pod koniec lat 70. w związku z wysokim obrotem mas towarowych w zakładach chemicznych, podjęto decyzję o budowie na Odrze portu pełnomorskiego. Inwestycję rozpoczął Zarząd Portu Szczecin-Świnoujścia, później przejęły ją i dokończyły Zakłady Chemiczne Police.

Port Morski Police jest czwartym portem w Polsce pod względem przeładowywanej masy towarowej. Rocznie przeładowywanych jest tu około 2,0 mln ton ładunków. Grupa Azoty Zakłady Chemiczne „POLICE” SA są jedynym krajowym przedsiębiorstwem branży chemicznej dysponującym specjalistycznym zapleczem portowym w bezpośrednim sąsiedztwie firmy. Port Police to cztery terminale przeładunkowe towarów masowych takich jak: fosforyty, apatyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy, amoniak i kwas siarkowy.

 

Źródło: PŻM, Grupa Azoty

Authors

Related posts

Góra
English