Smarowanie natryskowe i mgłą olejową

 

Maszyny i narzędzia używane w zakładach przemysłowych wymagają regularnego wykonywania rozmaitych czynności zapewniających im dłuższą żywotność. Jednym z nich jest smarowanie, które pozwala na zminimalizowanie tarcia poprzez wytworzenie filmu olejowego na styku dwóch współpracujących powierzchni. Zabieg ten zapobiega problemom wynikającym z zatarcia ruchomych elementów, a także zapewnia chłodzenie oraz łatwe usuwanie wiórów podczas procesów obróbczych.

 

Istnieje kilka sposobów aplikowania środka smarnego, w zależności od jego rodzaju oraz zastosowanej techniki. W artykule skupię się na smarowaniu natryskowym oraz za pomocą mgły olejowej. Pierwsze z nich dotyczy głównie ochrony przekładni mechanicznych, łożysk tocznych, kół zębatych, lin, łańcuchów, ślizgów, wrzecion, materiału taśmowego czy obrzeży kół pojazdów szynowych. Z kolei mgła olejowa nanoszona jest zwykle na miejsca styku narzędzia i materiału obrabianego podczas cięcia, frezowania, wiercenia, rozwiercania czy gwintowania. Poza tym sprawdza się też w sytuacjach, polegających na doprowadzaniu oleju do łożysk tocznych np. we wrzecionach.

Smarowanie natryskowe a smarowanie techniką mgły olejowej

Regularne nanoszenie substancji zmniejszającej tarcie jest bardzo istotne nie tylko ze względu na korzyści związane z wolniejszym zużywaniem się danej maszyny czy narzędzia, ale również dlatego, że zapobiega awariom, które mogą sparaliżować produkcję. Jednak najpierw trzeba podjąć decyzję dotyczącą typu środka smarnego i metody smarowania. W związku z tym konieczne jest uwzględnienie wymaganej jego ilości oraz lepkości – na tej podstawie wybiera się sposób aplikacji.

 

Autor: Sabina Frysztacka

 

Więcej poniżej lub w PDF (link do pobrania):

 

GM_2018_1_20_24_Smarowanie

 

Authors

Related posts

Góra
English