Branża motoryzacyjna stawia na inwestycje w logistykę

 

Motoryzacja jest drugą co do wielkości gałęzią przemysłu w Polsce. Z kolei sektor nieruchomości magazynowych i przemysłowych jest liderem rynku nieruchomości komercyjnych, notując największe wzrosty od trzech lat. Dynamiczny rozwój motoryzacji i obiektów logistycznych jest ze sobą ściśle związany. Na rekordowe wyniki nieruchomości magazynowych ogromny wpływ ma oczywiście m.in. branża e-commerce, ale niemała w tym również zasługa sektora motoryzacyjnego, który od zawsze stanowił jeden z fundamentów polskiej gospodarki – Michał Śniadała, dyrektor w dziale powierzchni magazynowych i przemysłowych firmy doradczej Savills.

 

Struktura branży motoryzacyjnej
Jak wynika z raportu firmy doradczej Savills „Automotive: Analiza rynku nieruchomości magazynowych i przemysłowych dla sektora motoryzacyjnego”, prawie co dziesiąta osoba pracująca w przemyśle zatrudniona jest w branży motoryzacyjnej. Autorzy publikacji zwracają uwagę, że na strukturę tego sektora w coraz większym stopniu składają się nie tylko największe koncerny motoryzacyjne, ale szereg niezależnych producentów części i akcesoriów.
W 2017 r. wyprodukowano w Polsce prawie tyle samochodów osobowych, ile wynosi liczba mieszkańców Poznania. Z kolei liczba samych opon do tego rodzaju pojazdów, która powstała w tym czasie nad Wisłą, była już równa populacji wszystkich dorosłych mieszkańców całego kraju. To pokazuje proporcję rynku, który coraz silniej opiera się na firmach dostarczających części motoryzacyjne i komponenty zarówno na rynek polski, jak i na potrzeby eksportu – Michał Śniadała.
W 2006 r. pojazdy mechaniczne stanowiły prawie 60% produkcji sprzedanej sektora motoryzacyjnego, natomiast akcesoria i części 40%. Dekadę później proporcje odwróciły się. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w 2016 r. wartość produkcji sprzedanej części motoryzacyjnych wyniosła 77 mld zł, a pojazdów samochodowych 54 mld zł. Z danych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wynika, że w Polsce funkcjonuje ok. 900 firm produkujących części i komponenty motoryzacyjne, które łącznie zatrudniają blisko 150 000 osób.

 

 

Zaplecze logistyczne dla motoryzacji
Sondaż przeprowadzony przez firmę MotoFocus wśród producentów części wskazuje, że 75% z nich planuje w 2018 lub 2019 roku powiększyć swoją powierzchnie produkcyjną, magazynową lub biurową. Jednocześnie jako dwie główne bariery rozwoju firmy te wskazują niejasne i niestabilne otoczenie prawno-podatkowe oraz powolne projekty administracyjne dla projektów budowlanych.
W Polsce produkuje się m.in. samochody marki Opel (Opel Manufacturing Poland w Gliwicach), Fiat (Fiat Chrysler Automobiles w Tychach) oraz Volkswagen (zakłady VW we Wrześni i Poznaniu). W Polsce swoje fabryki posiadają również czołowi światowi producenci części motoryzacyjnych, tacy jak Brembo, Delphi, Valeo, Federal-Mogul, Mahle czy ZF TRW, ale również wielu krajowych producentów, jak np. Wuzetem, Asmet czy Lumag.
Rynek tworzą także podmioty zajmujące się hurtową sprzedażą części, a należą do nich m. in. takie firmy jak ILS, która odpowiada za logistykę największego dystrybutora części motoryzacyjnych w Polsce, firmy Inter Cars. Według szacunków SDCM łączna powierzchnia centralnych magazynów wykorzystywanych przez kluczowych dystrybutorów części w Polsce wynosi 660 000 m2. Odpowiada to powierzchni ponad pięciu Pałaców Kultury i Nauki.

 

Prognozy dla rynku nieruchomości dla branży motoryzacyjnej
Branża motoryzacyjna w Polsce stoi u progu rewolucji określanej jako Przemysł 4.0. To połączenie świata nowych technologii ze światem urządzeń i maszyn, które umożliwi szybszą produkcję krótkich serii, wzrost efektywności fabryk i redukcję kosztów. Automatyzacja jest również odpowiedzią na wyzwania związane z brakami kadrowymi. Według prognoz Savills w motoryzacji już niedługo może nastąpić olbrzymia zmiana w zakresie metod produkcji. Dzięki szerszemu zastosowaniu pojazdów sterowanych automatycznie (AGV) końca może dobiec era stałych linii produkcyjnych. Takie roboty będą dostarczały komponenty do stacjonarnego stanowiska roboczego. Zwiększona automatyzacja składowania na regałach może z kolei być powodem wzrostu zapotrzebowania na wyższe budynki. Niewykluczone, że będzie miało to przełożenie na model najmu nieruchomości i stawki czynszu, które w przyszłości mogą być ustalane w zależności od kubatury budynku zamiast metrażu wynajmowanej powierzchni.

 

 

Europejskie Centrum Logistyki i Rozwoju ILS to:

  • zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w jednym zintegrowanym magazynie; jest to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce i Europie;
  • znakomita lokalizacja w Zakroczymiu przy drodze ekspresowej S7, 25km od Warszawy i 3 km w prostej linii od międzynarodowego lotniska w Modlinie; dogodne połączenie z całą Polską, Skandynawią i krajami bałtyckimi;
  • kompleks magazynów logistycznych klasy „A” o powierzchni 55 000 m²;
  • posadzka magazynowa niepylna;
  • oświetlenie LED wewnątrz obiektów i na całym terenie;
  • 46 bram przeładunkowych;
  • główny magazyn wyposażony w kompletną 4-poziomową zabudowę regałową, miejsca paletowe i półkowe (standardowe wymiary palet euro z możliwością modyfikacji dla potrzeb klienta);
  • system taśmociągów o łącznej długości 11 km połączony z sorterami;
  • nowoczesny park maszynowy umożliwiający przepakowywanie, sortowanie i konfekcjonowanie towarów;
  • logistyka zwrotów – efektywne zarządzanie zwrotami produktów klienta: kontrola jakości, segregacja, serwis, konserwacja i utylizacja według wskazań klienta;
  • logistyczna obsługa przeładunku.

Więcej informacji o Europejskim Centrum Logistyki i Rozwoju ILS na stronie www.ilslogistics.eu

 

Źródło: INTER CARS

Authors

Related posts

Góra
English