Toyota udostępnia technologię wodorowych ogniw paliwowych portugalskiemu producentowi autobusów Caetanobus

Toyota zrobiła kolejny krok w stronę szerokiego zastosowania wodoru w transporcie i gospodarce. Producent Toyoty Mirai będzie dostarczał zestawy napędowe oparte na ogniwach paliwowych do autobusów miejskich portugalskiej firmy Caetanobus SA. Będą to pierwsze autobusy z wodorowym napędem Toyoty w Europie.

 

 

Bezemisyjny transport wodorowy
Zgodnie z wizją bezemisyjnego społeczeństwa, wyrażoną pełniej w programie Toyota Environmental Challenge 2050, Toyota promuje technologię wodorowych ogniw paliwowych jako wygodniejszą i bardziej funkcjonalną alternatywę dla aut elektrycznych na baterie. Firma widzi rolę wodoru jako paliwa przyszłości nie tylko w samochodach osobowych, ale także w ciężarówkach i samochodach dostawczych, autobusach czy małych pojazdach przemysłowych. Obecnie Toyota produkuje średniej wielkości sedana Mirai, dostępnego m.in. w Europie, Ameryce i Japonii, wodorowe autobusy SORA, które jeżdżą już po ulicach Tokio, wodorowe wózki widłowe, obsługujące fabryki i magazyny w Japonii oraz auta dostawcze, pracujące we flocie sieci sklepów Seven-Eleven w Japonii. Opracowała także dwie prototypowe duże ciężarówki, które przewożą towary w porcie Long Beach w Kalifornii.

 

Wodorowa technologia Toyoty w europejskich miastach
Toyota została partnerem firmy Caetanobus SA, renomowanego portugalskiego producenta autobusów, którego będzie zaopatrywać w układy napędowe oparte na ogniwach paliwowych. Caetanobus SA zbuduje własne miejskie autobusy zasilane technologią wodorową Toyoty. Japoński koncern będzie dostarczał partnerowi ogniwa paliwowe, zbiorniki wodoru, jednostki sterujące oraz łączące je przewody i wloty wodoru.

Pierwszy bezemisyjny autobus miejski portugalskiej marki opuści linię produkcyjną jesienią 2019 roku. Na początku Caetanobus SA wyprodukuje dwa autobusy demonstracyjne, które będą woziły pasażerów w wybranych europejskich miastach.

Współpraca z firmą Caetanobus w zakresie dostarczania naszych systemów ogniw paliwowych do produkowanych przez nią autobusów to kolejna okazja do zademonstrowania wielu praktycznych zastosowań i korzyści dla środowiska z technologii wodorowych. Bardzo nas cieszy perspektywa ujrzenia na ulicach europejskich miast pierwszych wodorowych autobusów naszego wieloletniego partnera – powiedział dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe. – Wodorowe autobusy mają wiele zalet w porównaniu do innych bezemisyjnych pojazdów tego rodzaju. Należą do nich większy zasięg na jednym tankowaniu i krótki czas napełniania zbiorników paliwem. Korzyści te pozwolą przeznaczyć wodorowe autobusy do obsługi dłuższych tras i w większym stopniu je wykorzystywać.

Jesteśmy bardzo dumni z tego, że jako pierwsza firma w Europie możemy korzystać z wiodącej technologii ogniw paliwowych Toyoty. Z niecierpliwością czekamy na moment uruchomienia produkcji, który będzie potwierdzeniem naszych możliwości opracowywania i produkowania autobusów na najwyższym światowym poziomie. Jesteśmy przekonani, że wodór jest świetnym rozwiązaniem dla bezemisyjnych autobusów – dodał José Ramos, prezydent Salvador Caetano Indústria.

Ogłoszenie nowej współpracy miało miejsce w Lizbonie, w obecności przedstawicieli portugalskiego rządu, odpowiedzialnych za transport i ochronę środowiska. Konferencja odbyła się w czasie wizyty w Portugalii katamaranu Energy Observer, pierwszego wodorowego statku morskiego zasilanego ogniwami paliwowymi, który jest samowystarczalny energetycznie. Korzysta on w 100 procentach ze źródeł odnawialnych, w tym energii słonecznej, wiatrowej i ruchu fal. Jacht jest w trakcie podróży dookoła świata, stanowiącej eksperymentalną wyprawę naukową. Toyota Motor Europe jest partnerem tego programu.

 

Toyota pionierem technologii wodorowej
Toyota zajmuje się rozwojem technologii wodorowych od 20 lat. Dzięki wszechstronnym testom w ekstremalnych warunkach firma opracowała pojazdy, które zapewniają pełną funkcjonalność i niezawodność i stanowią praktyczną alternatywę dla paliw kopalnych oraz konwencjonalnych pojazdów. W 2014 roku zadebiutowała Toyota Mirai – flagowy wodorowy model marki. Jest to średniej wielkości sedan o mocy 154 KM i zasięgu od 550 do 700 km. Pojazdy elektryczne Toyoty zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi wyróżniają się krótkim czasem tankowania i dużym zasięgiem, a jednocześnie nie emitują żadnych spalin ani szkodliwych substancji czy gazów cieplarnianych.

 

Toyota Environmental Challenge 2050
Ogłoszona w październiku 2015 roku długofalowa strategia Toyota Environmental Challenge 2050 zawiera 6 głównych celów służących transformacji działalności firmy w taki sposób, aby bilans jej wpływu na środowisko był pozytywny. Pierwszy z nich zakłada redukcję do 2050 roku średniej emisji CO2 nowych samochodów sprzedawanych na całym świecie o 90 procent w stosunku do 2010 roku. Drugi to dążenie do wyeliminowania emisji CO2 z całego życia samochodu – od produkcji materiałów i części, przez montaż pojazdu, jego transport i użytkowanie po recykling i utylizację. Neutralne pod względem emisji CO2 mają być także zakłady produkcyjne Toyoty – tak zakłada cel trzeci. Prowadzi do tego rozwój technologii produkcyjnych oraz przestawianie ich na odnawialne źródła energii.

Czwartym globalnym celem Toyoty jest ograniczenie zużycia wody oraz całkowite oczyszczanie zużytej wody przed oddaniem jej do środowiska. Kolejny punkt planu to maksymalna oszczędność zasobów i ochrona środowiska przed skażeniami dzięki skutecznemu recyclingowi oraz korzystaniu z materiałów przyjaznych środowisku. Toyota zamierza w pełni wykorzystywać materiały ze zużytych samochodów do produkcji nowych pojazdów. Ostatni punkt Toyota Environmental Challenge 2050 zakłada ochronę środowiska naturalnego, w tym lasów, i wypracowywanie sposobów przyjaznej koegzystencji ludzi i przyrody. Służy temu między innymi szeroko zakrojona promocja odpowiednich postaw i zachowań wśród społeczności, w tym w gronie pracowników Toyoty.

 

Źródło: Toyota

Authors

Related posts

Góra
English