Kierowcy na świecie zaoszczędzili blisko 20 miliardów litrów paliwa dzięki wprowadzeniu do produkcji elektrycznych układów kierowniczych Nexteer Automotive

 

Koncern Nexteer Automotive od 1999 roku wyprodukował już 50 milionów elektrycznych układów kierowniczych (EPS), co pozwoliło w tym czasie na zaoszczędzenie przez kierowców na całym świecie blisko 20 miliardów litrów paliwa. Tworzone m.in. w Gliwicach i Tychach układy umożliwiają także wprowadzanie do najnowszych modeli pojazdów tzw. systemów zaawansowanego wspomagania kierowcy (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) i są podstawą dla tworzenia autonomicznych samochodów, których prototypy są już przez firmę testowane od ponad dwóch lat.

Inżynierowie Nexteer podkreślają, że układy EPS Nexteer zapewniają komfortowe sterowanie pojazdu niezależnie od warunków pogodowych, przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa nawet o sześć procent i zmniejszeniu emisji CO2 nawet o osiem gramów na kilometr.

Obrazowo można przedstawić ilość paliwa zaoszczędzonego dzięki 50 milionom systemów EPS jako:

  • pojemność ponad 7500 basenów olimpijskich,..
  • około 40 miliardów półlitrowych butelek wody

EPS – kluczowy czynnik umożliwiającym wprowadzenie zaawansowanych układów wspomagania kierowcy (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS)

Wiele osób może nie zdawać sobie sprawy z tego, że nasze układy EPS stanowią technologię otwierającą drogę do wprowadzania zaawansowanych funkcji wspomagania kierowcy, takich jak kontrola pasa ruchu, asystent parkowania, wspomaganie w korkach ulicznych i innych. Współpracujące z ADAS układy ostatecznie umożliwią dodatkowo wdrażanie jeszcze bardziej zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa w jeździe półautonomicznej i autonomicznej – mówi Steve Spicer, wiceprezes ds. globalnej linii produktów EPS.

Oprócz zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, EPS wykorzystuje także oprogramowanie w celu dopasowania odczuć kierowcy z jazdy do oczekiwań wobec danej marki, określanych przez producenta. Inaczej mówiąc, Nexteer może dostosować algorytm EPS tak, aby kierowanie samochodem o wysokich osiągach zapewniało wrażenia kierowania samochodem sportowym, a kierowanie luksusowym pojazdem zapewniało wrażenia kierowania komfortową limuzyną.

 

 

Technologie dla autonomicznych pojazdów

Na podstawie opracowanego przez Nexteer systemu Steering on Demand, firma stworzyła obecnie pierwszą w pełni kompleksową technologię dla pojazdów autonomicznych i półautonomicznych. Jej najważniejsze elementy, to systemy:

  • Steering on Demand

Za naciśnięciem przycisku lub nawet po uchwyceniu kierownicy układ Steering on Demand umożliwia kierowcy przejście w tryb jazdy autonomicznej i ponowne przejęcie kontroli poprzez bezpieczne, intuicyjne zmiany trybu kierowania w przypadku pojazdów umożliwiających autonomiczną jazdę Poziomu 3, Poziomu 4 oraz Poziomu 5. System pozwala także kierowcy na dostosowanie wrażeń z kierowania do jego preferencji – od sportowego stylu do komfortu właściwego luksusowym limuzynom.

  • Quiet Wheel Steering

W ramach pakietu technologicznego Nexteer rozwiązanie Quiet Wheel umożliwia pozostawanie kierownicy nieruchomo w trybie jazdy automatycznej, nawet gdy samochód skręca. Quiet Wheel Steering eliminuje potencjalne zagrożenia wynikające z szybkich obrotów kierownicy przed kierowcą podczas jazdy bez jej użycia, zwiększając jego poczucie spokoju i bezpieczeństwa za kierownicą.

  • Chowana kolumna kierownicy

Pojazdy wyposażone w Quiet Wheel Steering mogą być też wyposażane w chowaną do deski rozdzielczej kolumnę kierownicy, cofającą się po włączeniu trybu jazdy automatycznej, zwiększając ilość dostępnego miejsca w celu zapewnienia kierowcy większego komfortu i możliwości wykonywania innych czynności. Ta technologia składanej i wysuwanej kolumny kierownicy daje kierowcy większą kontrolę i możliwości dzięki bezpiecznemu, naturalnemu przechodzeniu między trybem jazdy ręcznej i automatycznej. Składana kierownica automatycznie cofa się do deski rozdzielczej. Aby wysunąć kierownicę, kierowca musi tylko wcisnąć przycisk lub przyciągnąć kierownicę do siebie.

  • Elektroniczny układ sterowania Steer-by-Wire (SbW)

W SbW mechaniczne połączenie pomiędzy kołami i kierownicą zostaje zastąpione elektroniką i siłownikami na kolumnie i listwie zębatej. System ten umożliwia zarówno jazdę w trybie ręcznym jak i autonomicznym, a ponadto otwiera nowe możliwości wprowadzania zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, „odchudzania” pojazdu i zwiększenia przestrzeni pod maską.

 

 

Połączenie wiedzy i technologii w dziedzinie R&D – współpraca z koncernami Continental i WABCO

Wspólne przedsięwzięcie badawczo-rozwojowe Nexteer z Continental Automotive o nazwie CNXMotion umożliwia stworzenie bardziej kompleksowych technologii dla autonomicznych pojazdów poprzez połączenie współpracy hamulców wspomaganych elektrycznie firmy Continental z elektrycznie wspomaganymi systemami sterowania Nexteer. Oprócz tego w poprzednim roku firmy Nexteer oraz WABCO oznajmiły podjęcie współpracy w celu opracowania i wyprodukowania aktywnych układów kierowniczych dla średnich i dużych pojazdów użytkowych przy zastosowaniu rozwiązania Magnetic Torque Overlay (MTO) firmy Nexteer, produktu zapewniającego funkcje ADAS. W wyniku tego pakiet technologiczny Nexteer umożliwia obecnie bardziej wszechstronne zastosowania dla pojazdów użytkowych, zarówno w małych samochodach jak i w pojazdach użytkowych.

 

***

Układy kierownicze Nexteer upowszechniają się na światowych rynkach

Nexteer pozostaje głównym dostawcą układów kierowniczych w Ameryce Północnej i osiągnął trzecią pozycję dostawcy układów kierowniczych na świecie. Koncern wprowadził swój pierwszy 12-woltowy układ EPS w 1999 roku, a następnie wprowadził technologię EPS produkowaną od 2004 roku w polskich zakładach koncernu – w Gliwicach oraz Tychach. Obecnie układy EPS firmy Nexteer znajdują się w dziewięciu na 10 pickupów na rynku Stanów Zjednoczonych i w jednym na cztery małe samochody w Europie wykorzystujące technologię EPS.

 

Źródło: Nexteer Automotive

 

Authors

Related posts

Góra
English