Inwestycja XEOS pod Wrocławiem

 

W środę, 27 września 2017 r. w Środzie Śląskiej koło Wrocławia wmurowano kamień węgielny pod budowę zakładu XEOS – serwisowania i naprawy najnowszych silników samolotowych. To wspólne przedsięwzięcie Lufthansy Technik i GE Aviation.

XEOS to joint venture dwóch gigantów przemysłu lotniczego Lufthansa Technik i GE Aviation. Firma do 2020 roku planuje zainwestować ok. miliarda złotych w centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych pod Środą Śląską w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Centrum zostanie otwarte na początku 2019 roku. Zatrudnienie znajdzie w nim 600 pracowników.

– Dzisiejsza uroczystość to symboliczne rozpoczęcie naszego projektu. Podczas Paris Airshow w czerwcu 2015 roku dwóch globalnych liderów w przemyśle lotniczym – Lufthansa Technik i GE Aviation – podjęło decyzję o stworzeniu jednego z najnowocześniejszych na świecie centrów serwisowania i naprawy silników samolotowych – GEnx-2B oraz GE9X. Dzisiaj spełniamy to marzenie. XEOS to nowoczesne technologie, światowej klasy rozwiązania, najwyższe standardy jakości oraz bezpieczeństwa – mówi Thomas Böttger, dyr. zarządzający XEOS.

– Inwestycja XEOS w Środzie Śląskiej to efekt konsekwentnych dążeń rządu do zmniejszania różnic gospodarczych pomiędzy regionami. Stajemy się powoli europejskim liderem w pozyskiwaniu inwestycji typu „greenfield” w obszarze najnowszych, wysoko zaawansowanych technologii – dodaje Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

 

Wiosną 2019 r. w centrum będą pierwsze silniki

Kiedy w grudniu 2016 r. informowano o inwestycji XEOS zapowiadano, że wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę zakładu koło Środy Śląskiej odbędzie się w marcu 2017 r. Termin został przesunięty na 27 września 2017 r. Natomiast wcześniej, bo w lipcu 2017 r., wbito symbolicznie pierwszą łopatę pod budowę centrum XEOS.

W symbolicznej kapsule czasu umieszczono m.in. oryginalną matrycę grafiki przedstawiającej silnik samolotowy na tle centrum XEOS, autorstwa wrocławskiej artystki Marty Lech, list zespołu XEOS do przyszłych pokoleń pracowników i partnerów biznesowych centrum, wycięty w szkle zarys silnika Genx-2B, który będzie w przyszłości serwisowany w zakładzie, a także model samolotu Boeing 747-8, w którym montowane są takie silniki.

Inwestor zapowiada, że w połowie października 2017 r. rozpoczną się prace związane z konstrukcją szkieletu budynku: wzniesionych zostanie ponad 200 betonowych kolumn, każda o wadze ok. 35 ton. W sumie podczas prac budowlanych zużyte zostanie ok. 1700 ton stali i 20 tys. metrów sześciennych betonu.

– Budynek zakładu w stanie surowym zamkniętym będzie gotowy w marcu 2018 roku. Już latem 2018 roku pojawią się tam pierwsze elementy wyposażenia, które w przyszłości posłużą do naprawy silników. Przekazanie budynków inwestorowi zaplanowano na grudzień 2018 roku, tak by wiosną 2019 roku centrum mogło przyjąć pierwsze silniki – wylicza inwestor.

 

Centrum serwisowania dla najnowocześniejszych silników lotniczych

Głównym przeznaczeniem zakładu w Środzie Śląskiej będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. Te ostatnie trafią do zakładu od 2021 roku, i będą najnowocześniejszymi silnikami lotniczymi w swojej klasie. Oprócz demontażu, naprawy i montażu silników, w centrum XEOS będą się również odbywały testy silników w jednej z najnowocześniejszych na świecie specjalistycznych komór testowych.

 

Wielkie silniki lotnicze pod Wrocławiem

Na początku września 2017 r. w Bielanach Wrocławskich, na terenie Prologis Park Wrocław, spółka XEOS pokazała specjalne centrum szkoleniowe. Jak twierdzą jej przedstawiciele, to najnowocześniejsze centrum kształcenia w przemyśle lotniczym w całej Europie Środkowo-Wschodniej.

Obecnie centrum XEOS mieści się na powierzchni ponad 2,5 tys. mkw., a pracuje w nim ponad 80 osób. Władze spółki zapowiadają, że jeszcze w tym roku załoga może przekroczyć 100 osób.

 

Źródło: ARAW

Authors

Related posts

Góra
English