Branża motoryzacyjna rośnie w siłę. Automotive potrzebuje pracowników

 

W czerwcu br. ruszyła budowa fabryki Mercedesa w Jaworznie na Dolnym Śląsku. Wraz z budową wystartowała rekrutacja pracowników. Do pracy w tej fabryce potrzebnych jest kilkaset osób. Polska jest już trzecim największym producentem pojazdów silnikowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).

Fabryka w Jaworznie będzie gigantycznym pracodawcą na Dolnym Śląsku. Jej budowa, która pochłonie 500 mln euro, wystartowała w czerwcu br. i praktycznie równolegle rozpoczęły się poszukiwania pracowników. Zgodnie z planami budowa ma zakończyć się w 2019 r., a w 2020 r. zakład osiągnie pełne moce produkcyjne, wytwarzając kilkaset tysięcy silników rocznie.

 

Polska trzecim producentem w regionie CEE

Słynna marka Mercedes jest kolejną, która zdecydowała się na Polskę. Wcześniej w Białężycach koło Wrześni wystartowała fabryka samochodów dostawczych Volkswagena. W sumie w Polsce swoje produkcje mają modele: Opel Astra Classic II, Opel Astra Classic III, Opel Zafira Family, Opel Astra, Fiat 500, Lancia Epsilon, Volkswagen Caddy, Volkswagen Transporter oraz Volkswagen Crafter. Dzięki temu Polska jest już trzecim największym producentem pojazdów silnikowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W 2016 roku produkcja aut w Polsce wyniosła 555 tys. Więcej produkowane jest tylko w Czechach (1,3 mln) i na Słowacji (1 mln), mniej na Węgrzech (472 tys.), Rumunii (359 tys.), Słowenii (133 tys.) i Serbii (79 tys.).

 

Płace w automotive w górę

Rośnie produkcja, rosną też płace w branży motoryzacyjnej. Siła robocza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej staje się droższa. Według danych międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w przemyśle motoryzacyjnym wynosi: w Słowenii – 1545 euro (6489 zł, wzrost o 1 proc.), w Czechach – 1293 euro (5430 zł, wzrost o 4 proc.), na Słowacji – 1218 euro (ok. 5115 zł, wzrost o 5 proc.), na Węgrzech – 1209 euro (ok. 5077 zł, wzrost o 10 proc.), w Chorwacji – 1013 euro (4254 zł, wzrost o 6 proc.) i Serbii – 656 euro (2755 zł, wzrost o 1 proc.).

 

Wynagrodzenia od kierownika produkcji do operatora linii produkcyjnej

Według polskich danych w 2015 roku średnia płaca wyniosła 4600 zł. Na poszczególnych stanowiskach wynagrodzenia bardzo się wahały. I tak: kierownik produkcji zarabiał 6825 zł, inżynier produkcji – 5516 zł , inżynier procesu produkcji – 5050 zł, inżynier ds. jakości – 5000 zł, mistrz, kierownik zmiany – 5000 zł, automatyk – 4500 zł, specjalista ds. zaopatrzenia – 4500 zł, konstruktor – 4300 zł, technolog produkcji – 3800 zł, kontroler jakości – 3200 zł, spawacz – 3168 zł, operator CNC – 2950 zł, operator linii produkcyjnej – 2935 zł.

 

Automotive – branża przyszłości

– Branża automotive doskonale sobie radzi – wciąż poszukuje kadry pracowniczej, której z roku na rok podnosi płace. Bo choć wykwalifikowany personel w Europie Zachodniej zarabia więcej od pracowników z regionu CEE, to i tu wynagrodzenia idą w górę – mówi Joanna Żukowska, ekspert międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonterPolska.pl. Niemniej na międzynarodowej konferencji zorganizowanej w maju 2017 r. w Bratysławie członkowie stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego ze Słowacji, Czech, Węgier i Polski debatowali nad tym, jak lepiej przygotować młode pokolenie do pracy w branży przyszłości. Jeden z wniosków prowadził do potrzeby zreformowania systemów edukacji. Bez tego coraz trudniej będzie sobie poradzić branży z niedoborem rąk do pracy – prognozuje Żukowska.

 

Źródło: MonsterPolska.pl

Authors

Related posts

Góra
English