Stabilność łańcuchów dostaw dzięki rozwiązaniom cyfrowym

Aktualne wyniki badań prowadzonych przez Bosch i partnerów przygotowują logistykę do nadejścia przemysłu zintegrowanego

 

 

Punktualnie o godzinie 7:30 z fabryki Bosch w Homburgu codziennie wyrusza samochód ciężarowy. Objeżdża on kolejno różnych dostawców w promieniu 60 kilometrów i odbiera towary potrzebne fabryce do produkcji komponentów hydraulicznych. Punktualny dojazd do wszystkich punktów na trasie, czas spędzony w korkach czy opóźnienia w załadunku – wszystko to jest źródłem ważnych informacji dla planistów materiałowych i planistów transportu pracujących w fabryce. Są oni odpowiedzialni za to, by odpowiednie towary były terminowo i zgodnie z zapotrzebowaniem dostarczane działom produkcyjnym w Homburgu. – Dzięki stworzonej w ramach naszego projektu badawczego platformie ProveIT oraz nowej aplikacji mobilnej dla kierowców samochodów ciężarowych dysponenci mogą nadzorować cały łańcuch dostaw fabryki, a w razie stwierdzenia zakłóceń odpowiednio reagować – mówi dr Markus Bauer, manager programu odpowiedzialny w firmie Bosch za systemy IT dla logistyki . – Kierowca odnotowuje za pomocą aplikacji wszystkie ważne zdarzenia: godzinę wyjazdu i przyjazdu, rozpoczęcie i zakończenie załadunku, opuszczenie kolejnego punktu trasy i zakłócenia po drodze. Dane przekazywane w czasie rzeczywistym są gromadzone i udostępniane za pośrednictwem platformy ProveIT. – Bauer był kierownikiem trzyletniego projektu badawczego ProveIT (skrót od: Production plan based recovery of vehicle routing plans within integrated transport networks) mającego na celu optymalizację zintegrowanych łańcuchów logistycznych. Oprócz firmy Bosch w projekcie brało udział sześć innych przedsiębiorstw i instytucji.
 
Inteligentna platforma
Platforma dba o optymalne wykorzystanie mocy wszystkich kanałów transportowych. Generuje zlecenia transportowe, na których uwzględniane są wszystkie szczegółowe dane dotyczące artykułów i materiałów opakowaniowych. Dysponent korzysta z rekomendowanej przez platformę optymalnej trasy transportu. Równocześnie otrzymuje on także wszystkie potrzebne informacje, dzięki którym może właściwie reagować w przypadku pojawiających się zakłóceń. W ten sposób platforma integruje wszystkie dane potrzebne do monitorowania łańcucha dostaw i automatycznie sprawdza, czy i jak bardzo aktualny stan łańcucha dostaw różni się od stanu planowanego. Porównuje na przykład komunikaty statusu, przekazywane przez kierowcę za pośrednictwem aplikacji, z zasobami magazynowymi i planami produkcyjnymi. Wie także, jakie towary i w jakich ilościach znajdują się w magazynie i jakie towary oraz w jakich ilościach będą potrzebne do produkcji. – Dysponent może polegać na tym, że jego cyfrowy pomocnik także nadzoruje wszystkie procesy. Otrzymuje także ostrzeżenia, gdy konieczna jest jego interwencja – wyjaśnia Bauer. Dzięki ujednoliconej bazie danych dysponent ma możliwość optymalnej adaptacji opracowanych wcześniej planów strategicznych i taktycznych w czasie rzeczywistym. Może on na przykład zawsze sprawdzić, czy występujące zakłócenia można usunąć poprzez dodanie dodatkowego kursu, czy też po zweryfikowaniu wszystkich poziomów planowania znajdą się korzystniejsze rozwiązania.
 
Czy konieczny jest kurs dodatkowy?
W ramach platformy zintegrowana jest funkcja zarządzania nieprzewidzianymi zdarzeniami, która umożliwia symulację różnych opcji oraz przewidywanie ich skutków. Jeżeli samochód utknie w korku platforma oblicza, czy ma sens dokończenie danej trasy z opóźnieniem. Czy może należałoby wysłać drugi kurs, który od razu zostanie skierowany do dostawcy, którego produkty są aktualnie najpilniej potrzebne. Platforma kalkuluje, która decyzja jest bardziej uzasadniona ekonomicznie. W tym celu badacze opracowali różnego rodzaju usługi związane z obsługą pojawiających się zakłóceń. Może to być e-mail przesyłany na skrzynkę dysponenta lub komunikat wyświetlany na jego monitorze. – Dzięki narzędziom cyfrowym firmy mogą zwiększać wydajność procesów transportowych, obniżać koszty przewozów i emisję CO2, a także wspomagać pracę dysponentów – wyjaśnia Bauer.
 
Silni partnerzy w organizacji badawczo-rozwojowej
W projekcie ProveIT brało udział siedmiu partnerów: producenci oprogramowania, firmy PTV i LOCOM, przedsiębiorstwa przemysłowe Bosch i ZF, firma logistyczna Geis, centrum badawcze FZI (Forschungszentrum Informatik) oraz instytut IFL (Institut für Fördertechnik und Logistiksysteme) działający w strukturach Instytutu Technologii w Karlsruhe. Projektem badawczym kierowała firma Bosch, a wsparcia finansowego udzieliło mu niemieckie federalne ministerstwo gospodarki i energii. Konsorcjum zrealizowało cele zdefiniowane na początku projektu: ułatwienie obsługi złożonych łańcuchów dostaw pod kątem Przemysłu 4.0 oraz stworzenie koniecznych do tego narzędzi cyfrowych.
 
Dalszy rozwój aplikacji
Po zakończeniu projektu badawczego Bosch podjął dalsza współpracę z FZI. Obaj partnerzy chcą rozwijać dalsze funkcje aplikacji, m.in. cyfrowe dokumenty przewozowe, które staną się później elementem procesów transportowych Bosch.

 

Źródło: Bosch

Tagi

Related posts

Góra
English