Systemy zarządzania (cz. II)

 

Tomasz Pałyga, Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości WUZETEM Warszawskie Zakłady Mechaniczne “PZL-WZM” w Warszawie

ISO 9001 wczoraj i dziś

Spółka WUZETEM już w latach 90-tych XX wieku wdrożyła system zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001, który posiada nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Z perspektywy czasu widzimy, że norma ISO 9001 ulegała ewolucji, co pomagało nam rozwijać nasz system zarządzania jakością. W początkach funkcjonowania systemu zarządzania jakością szczególnie duży nacisk położyliśmy na rozpoznawanie wymagań i oczekiwań naszych klientów, a ich satysfakcja stała się miarą jakości funkcjonowania spółki i gwarancją jej sukcesu.
W kolejnych latach norma ISO 9001 zwróciła szczególną uwagę na myślenie procesowe. Wtedy to zdefiniowano w spółce mapę procesów, a w ramach zdefiniowanych procesów wytypowano szczegółowe działania i czynności szczególnie ważne dla uzyskania satysfakcji klienta. Zdefiniowane procesy obejmowały każdy obszar działalności spółki.
Najnowsze wydanie normy ISO 9001 kładzie nacisk na rolę procesu oceny ryzyka, jako elementu sukcesu rynkowego. Ten nowy element normy jest bardzo istotny w tej chwili dla spółki z punktu widzenia jej aktualnego rozwoju zmierzającego do skoku technologicznego.
Podsumowując, proces certyfikacji wg normy ISO 9001 wpływa mobilizująco na działalność organizacji i jest to jeden z elementów obiektywnej oceny jej funkcjonowania.

 

Autor: Aleksandra Humienna-Berta

 

Artykuł pochodzi z czasopisma Główny Mechanik nr 4/2016

 

 

Authors

Related posts

Góra
English