Nowa generacja frezów czołowych Kennametal radzi sobie doskonale w najcięższych zastosowaniach związanych z obróbką żeliwa.
Żelazo jest najpowszechniej występującym pierwiastkiem na Ziemi, jeśli wziąć pod uwagę jego masę. Od ponad 25 wieków wykorzystywano go przy oraniu pól, budowie mostów, przygotowywaniu posiłków i prowadzeniu wojen. Bez żelaza rewolucja przemysłowa do niczego by nie doprowadziła, nie mielibyśmy pociągów, samochodów ani narzędzi, a ludzkość nadal funkcjonowałaby w społecznościach rolniczych. Krótko mówiąc, jest to najważniejszy metal w historii.
Na rynku pojawiła się ostatnio nowość w tej klasie metali, która już zwraca uwagę producentów aut dążących do zmniejszania zużycia paliwa i budowy pojazdów przyjaznych dla środowiska. Odwracają się oni od tradycyjnych materiałów, takich jak żeliwo szare czy sferoidalne (GCI i DCI). Nowością tą jest żeliwo o zwartym graficie (CGI), którego właściwości mechaniczne są tak samo dobre, jak wcześniejszych typów żeliwa, a czasem znacznie je przewyższają.
Niestety, CGI jest znacznie trudniejsze w obróbce i wymaga narzędzi skrawających zarówno odpornych na wykruszenia, jak i odpornych na ścieranie. A ze względu na ciągłe dążenie do obniżania kosztów obróbki we wszystkich dziedzinach przemysłu, narzędzia te muszą być również tanie i zapewniać przewidywalną trwałość. Narzędziem idealnym do frezowania czołowego jest nowy frez Mill 16.
– W porównaniu ze zwykłym żeliwem, CGI jest materiałem lżejszym i bardziej wytrzymałym, dzięki czemu nadaje się idealnie do produkcji komponentów poddawanych stresom zarówno termicznym, jak i mechanicznym, a więc bloków silników i głowic dla samochodów osobowych i ciężarowych, kolektorów wydechowych i elementów układu hamulcowego — powiedział Marcelo Campos, starszy menadżer produktów globalnych z oddziału frezów z płytkami wymiennymi. – Tak samo, jak w przypadku innych rodzajów żeliwa, jest materiałem ścierającymi płytki jak również lepiącym się do ostrzy. Mill 16 to najlepszy w swojej klasie frez czołowy nie tylko do skrawania CGI, ale też innych rodzajów żeliwa, stosowanych do produkcji skrzyni biegów, obudów, korpusów pomp i innych komponentów dla motoryzacji, rolnictwa i maszyn ciężkich.
Campos podaje najważniejsze zalety freza Mill 16:
- Mill 16 głowice o średniej i gęstej podziałce, innowacyjny system klina mocowanego jedną śrubą . Skraca to czas spędzany przy półkach z narzędziami podczas ustawiania frezu oraz zapewnia sztywne mocowanie. Wszystkie gniazda na korpusie freza są numerowane, podobnie jak wszystkie krawędzie tnące płytek, zapewniając maksymalną dokładność i łatwość obsługi podczas indeksowania do nowej krawędzi tnącej.
- Sercem Mill 16 jest ośmioboczna, dwustronnapłytka z 16 krawędziami skrawającymi, zapewniająca najniższą cenę za obróbkę. Czoło każdego ostrza płytki zawiera agresywny łamacz wióra zapewniający dodatni kąt natarcia i zwiększony spływ wióra. Klin mocujący na obu stronach górnej powierzchni jest ścięty ukośnie, aby poprawić odprowadzanie wióra.
- Mill 16 jest dostępny w wersjach o średnicy od 50 mm do 250 mm. Firma Kennametal zaleca maksymalną głębokość skrawania (Ap1) równą 5,5 mm, choć można też osiągnąć głębokości do 9 mm lub większe. Ze względu na małą opory podczas frezowania, możliwe jest obrabianie powierzchni czołowych równej 100% średnicy freza. Wszystkie frezy posiadają wewnętrzne doprowadzenie chłodziwa.
- Nowy jest też węglik. Zastosowany przez Kennametal gatunek KCK20 zawiera wielowarstwowe pokrycie PVD AlTiN/AlTiCrN naniesione na substrat węglika odporny na ścieranie, zapewniający dłuższą o 30% żywotność płytek od porównywalnych gatunków z pokryciem TiAlN.
- Szeroki asortyment w zakresie przygotowania krawędzi płytek, geometrii, promieni naroża, jak też duża liczba uzupełniających gatunków stawia frez Mill 16 na czołowym miejscu jeśli chodzi o różne rodzaje obróbki, od frezowania zgrubnego do obróbki półwykańczającej, a ze względu na zintegrowany we wkładce wiper, również obróbki wykańczającej o chropowatości na poziomie Ra 3,2 mm lub lepszej.
Testy przeprowadzone u klientów wykazały spójne i pozytywne wyniki. Podczas frezowania na sucho płyt z żeliwa sferoidalnego przy użyciu freza Mill 16, uzyskano większy o 41% posuw i dwukrotnie większą trwałość płytki. Korpus skrzyni biegów z żeliwa szarego był frezowany z posuwem 0,39 mm na ząb i prędkością 208 m/min., pozwalając zmniejszyć obciążenie wrzeciona w porównaniu do starszych narzędzi i zwiększyć nieco trwałość płytki. Z kolei przy frezowaniu korpusu pompy wodnej szybkość i trwałość były ponad dwukrotnie większe po zastosowaniu freza Mill 16.
Można przytoczyć jeszcze więcej przykładów. Campos mówi, że w trakcie jego współpracy z producentami samochodów i ich dostawcami, we wszystkich przypadkach frez Mill 16 okazywał się lepszy od produktów konkurencyjnych. – Mamy dynamometry mierzące siłę skrawania. Rejestrujemy obraz. Przeprowadzamy testy trwałości jeden do jednego. Jeśli twierdzimy, że nasze frezy zapewniają większą o 20% trwałość czy też większą o 50% szybkość frezowania od najbliższego konkurenta, klienci mogą być pewni, że to prawda. Jesteśmy bardzo zadowoleni z freza Mill 16 i parametrów, które może on zapewnić klientom przy obróbce CGI i innych typów żeliwa.
Źródło: Kennametal