Papatram z Bydgoszczy

Papatram_m

Zdjęcie: MPK Kraków

 

Jak wiemy – papież Franciszek pokonał część trasy na krakowskie Błonia tramwajem. Był to pojazd specjalnie pomalowany na tę okazję, natomiast nie różnił się od innych tego typu tramwajów eksploatowanych już od jakiegoś czasu w Krakowie. Mowa oczywiście o modyfikacji modelu TWIST, który otrzymał nazwę Krakowiak.

Najnowszy tramwaj TWIST produkcji PESA Bydgoszcz nie jest kontynuacją Swinga czy Jazza ani dla nich konkurencją, lecz istotnym uzupełnieniem oferty. Jako pierwsza doceniła jego walory Częstochowa, a model Twist Step zadebiutował w barwach Tramwajów Śląskich i jest eksploatowany w takich miastach jak: Katowice, Chorzów i Bytom. Rozwinięciem rodziny TWIST jest „Krakowiak” zaprojektowany i zbudowany specjalnie dla Krakowa.

 

krakowiak1_m

Zdjęcie: PESA

 

Niska podłoga czyni tramwaj komfortowym i ułatwia podróżowanie osobom niepełnosprawnym. W wersji 3-członowej wyposażony jest w cztery obrotowe wózki i 16 kół, co zmniejsza naciski na szyny. W efekcie pozwala to na dłuższą eksploatację torowiska i znaczne oszczędności.

Podłoga w strefie wejścia na wysokości od 300 do 350 mm nad główką szyny oraz rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom niepełnosprawnym oraz usprawnia wymianę pasażerów. Układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci (opcjonalnie gromadzenie jej w zasobnikach energii i wykorzystanie podczas rozruchu i przyspieszania). Obniża to koszty utrzymania tramwaju. Istotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach awaryjnych przy wykorzystaniu energii zgromadzonej w baterii.

 

krakowiak2_m

Zdjęcie: PESA

 

Dzięki skuteczności układów napędowych tramwaje PESA osiągają optymalne dla komfortu jazdy przyspieszenia, a zastosowane sterowanie pozwala skrócić drogę hamowania. Tak jak w Swingu i Jazzie, tak i w Twiście możliwa jest diagnostyka online umożliwiająca monitorowanie stanu floty pojazdów. Także motorniczy – dzięki zastosowaniu systemu klasyfikacji zdarzeń – sam może dokładnie określić sposób postępowania w danym momencie.

 

Dane techniczne tramwaju PESA 2014N – Krakowiak

2014N Krakowiak
Długość [mm]
42 830
Szerokość [mm]
2400
Wys. od główki szyny [mm]
3600
Ciężar własny wagonu [kg]
64 036
Ilość miejsc siedzących
93
Ilość miejsc stojących (5 os./m2)
191
Ilość miejsc stojących (6 os./m2)
229
Wys. stopni wejściowych [mm]
300
Wys. podłogi od główki szyny [mm]
370/590
Rozstaw osi [mm]
1800
Odległość osi wózków [mm]
9605/5800/
13 100/5900
Średnica koła tocznego [mm]
600
Silnik trakcyjny: typ,
ilość x moc [kW]
2MLU 3343 K/4
6 x 105
PRODUCENT
PESA Bydgoszcz

 

Źródło: PESA, MPK Kraków

Authors

Related posts

Góra
English