Napędy Emerson usprawniają działanie suwnicy portowej

Emerson 8171_Apator_m

Mierząca ponad 100 m szerokości i ponad 60 m wysokości, mająca 45 t udźwigu suwnica portowa służąca do załadunku i wyładunku kontenerów to jedno z wielu urządzeń, które zostały zmodernizowane wysiłkami inżynierów firmy Apator Control w bieżącym roku.
Suwnica terminalu kontenerowego w DB Port Szczecin przeszła gruntowną modernizację elektryczną i mechaniczną. W ramach remontu elektrycznego Apator Control zastosował układy firmy Control Techniques: napędy AC Unidrive M oraz DC Mentor MP sterowane przez sterownik PLC – Simatic S7.
Modernizacji z użyciem nowych napędów zostały poddane jazda mostu i wózka oraz podnoszenie chwytaka, natomiast pozostałe układy elektryczne zostały włączone do sterowania przez sterownik PLC. Osiem silników jazdy mostu, po 22 kW każdy, zasilono i wysterowano za pomocą przemiennika częstotliwości Unidrive M600 o prądzie znamionowym 377 A. W maszynowni zlokalizowanej na górze suwnicy zabudowano nowe szafy z napędami wózka oraz sterowaniem podnośników chwytaka hydraulicznego.
Za zasilanie i ruch wózka, przenoszącego kontener ze statku na nabrzeże, po modernizacji odpowiada napęd DC Mentor MP o prądzie znamionowym równym 210 A. Dwa silniki podnośników zasilane są z napędów Mentor MP o prądzie znamionowym 350 A każdy. Podnoszą one zawieszony na czterech linach hydrauliczny chwytak kontenerowy.
Aby zapewnić synchronizację pracy podnośników, na ich silnikach zabudowano enkodery absolutne, które zostały podłączone do sterownika PLC. Sygnał ze sterownika jest przekazywany do napędów podnośników, gwarantując ich jednoczesną pracę i realizując funkcję autopoziomowania chwytaka hydraulicznego. Poziome położenie chwytaka względem kontenera jest konieczne dla właściwego złapania i zaryglowania kontenera. Dopiero po wykonaniu pełnej procedury i otrzymaniu od systemu potwierdzenia stanu zaryglowania możliwy jest ruch z kontenerem w górę.
Zastosowanie enkoderów absolutnych zwiększyło precyzję sterowania położeniem chwytaka. Operator jest w stanie z dużą precyzją ustawić go równolegle nawet w stosunku do kontenerów, które znajdują się w przechyle spowodowanym nierównomiernie rozłożonym ładunkiem rozładowywanego statku. Przyczynia się to do skrócenia czasu rozładunku i załadunku statku.
Modernizacji poddano firanę kablową. Wymieniono kable siłowe, natomiast kable sygnałowe zastąpiono komunikacją pomiędzy rozproszonymi wejściami/wyjściami z użyciem sieci PROFINET, co pozwoliło zredukować liczbę sygnałów w firance kablowej o ponad 50 procent! Sieć PROFINET została zbudowana w oparciu o elastyczny światłowód, właściwy dla instalacji w tego typu urządzeniach.
Apator Control zabudował na suwnicy trzy stanowiska z wizualizacją: u operatora, w maszynowni oraz przy podstawie. Całość sterowania suwnicą rozbudowano także o sterowanie radiowe.
Wykonana modernizacja usprawniła proces transportu kontenerów. Opisywane rozwiązanie było możliwe do realizacji dzięki elastycznym w zastosowaniach napędom firmy Control Techniques, które Apator Control wykorzystuje w wykonywanych przez siebie aplikacjach od 15 lat. Zapewniają one wymaganą w wielu przypadkach precyzję sterowania oraz możliwość rozbudowy o dodatkowe moduły, przez co są uniwersalne i sprawdzają się w różnych typach maszyn. Są przykładem najbardziej zaawansowanej technologii, czego dowodem jest aplikowany z powodzeniem napęd Unidrive M.

 

Źródło: Emerson

Authors
Tagi

Related posts

Góra
English