SKF buduje największy na świecie ośrodek testów łożysk wielkogabarytowych

20160330_-SKF-machine-base-for-large-size-bearing-test-centre_1

 

W niemieckim mieście Schweinfurt, w strefie „Werk 3”, SKF wznosi obecnie największy na świecie ośrodek testów łożysk wielkogabarytowych. Pionierskie przedsięwzięcie znalazło się o krok bliżej ukończenia po tym, jak w ciągu zaledwie dwóch dni wylano ważące około 3 000 ton fundamenty większej z nowych platform do prób.

 

20160330-SKF-machine-base-for-large-size-bearing-test-centre-8

 

Mierząc około dziewięciu metrów szerokości, sześciu głębokości i dwudziestu dwóch długości, wykop pod przyszłą platformę testową SKF miał wielkość pary domów jednorodzinnych. Prawidłowe związanie betonu wymagało wylania go w krótkim czasie.
W ciągu 19 godzin swoimi ładunkami wykop wypełniło 150 betoniarek – średnio po jednej na sześć minut, czyli w tempie typowym raczej dla taśmowych przenośników. – Było to oczywiście spore logistyczne wyzwanie – mówi Armin Schaab z zespołu SKF odpowiedzialnego za budowę i projektowanie zakładów produkcyjnych – jednak nasze drobiazgowe planowanie z wyprzedzeniem wyraźnie się opłaciło. Ponadto cały zespół znakomicie spisał się w miejscu budowy, dzięki czemu wszystko szło jak w zegarku, bez choćby jednego incydentu. Pozwoliło nam to wylać 1 200 metrów sześciennych zgodnie z planem.

 

20160330-SKF-machine-base-for-large-size-bearing-test-centre_2
Wymiary podłoża są tak duże ze względu na potężne siły, jakie występować będą w przymocowanej do niego platformie do prób. Ten olbrzym pośród platform testowych posłuży przede wszystkim do testowania gigantycznych łożysk tocznych dla sektora energetyki wiatrowej. – Będzie to pierwsza na świecie platforma do prób pozwalająca na testowanie nie tylko pojedynczych łożysk wału głównego, ale i kompletnych zespołów – mówi starszy wiceprezes SKF i kierownik działu rozwoju technologii Bernd Stephan, nawiązując do rozmiarów tej wyjątkowej instalacji. – Średnica zewnętrzna samych łożysk przeznaczonych do 10-megawatowych turbin może dochodzić do nawet sześciu metrów. Platforma testowa umożliwi poddawanie tego rodzaju konstrukcji oddziałującym we wszystkich kierunkach siłom dynamicznym, których wypadkowa jest wielokrotnie większa niż w przypadku najpotężniejszych funkcjonujących dziś instalacji do prób.

 

20160330-SKF-machine-base-for-large-size-bearing-test-centre_5
Niezależnie od tego przyszła platforma pozwoli na osiąganie próbnych prędkości obrotowych znacznie większych niż osiągalne dzisiaj. Te wyjątkowe możliwości SKF chce wykorzystywać do symulowania ekstremalnych obciążeń dynamicznych – rzędu kilku meganiutonów lub meganiutonometrów – możliwie jak najbardziej realistycznie. Mając na uwadze tak wielką moc, inżynierowie z firmy RENK Test System GmbH, której powierzono rozwój platformy, musieli opracować specjalną metodę mocowania, umożliwiającą kontrolowane kierowanie działających na stanowisko sił pożądaną drogą.
Nasza determinacja wynika z faktu, że dostępne dziś obliczeniowe modele symulacyjne po prostu nie są zdolne do generowania prawdziwie realistycznych prognoz – mówi dr Martin Göbel, kierownik projektu ośrodka testów SKF w Schweinfurcie. – Nasze dwie nowe platformy testowe zaspokoją zapotrzebowanie na tego rodzaju dane i zapewnią nam wgląd w niezgłębione dotąd procesy. Stosowne wnioski z prób uczynią nowy ośrodek narzędziem pionierskim pod względem wdrażania licznych klientów z rozmaitych branż do energooszczędnej przyszłości w sposób odpowiadający szczególnym potrzebom.

 

20160330-SKF-machine-base-for-large-size-bearing-test-centre_7
W ostatecznym rozrachunku warta 360 milionów koron szwedzkich inwestycja w nowy ośrodek testowy pomoże nam dostosowywać wielkogabarytowe łożyska do ich kolejnych zastosowań dokładniej i sprawniej niż ktokolwiek kiedykolwiek wcześniej – mówi Manfred E. Neubert, prezes SKF GmbH. – Oznacza to dla naszych klientów korzyści w postaci nieporównanie wyższych poziomów odporności i niezawodności wielkogabarytowych łożysk nowej generacji. Dla samej firmy SKF nowy ośrodek testowy, pogłębiając specjalizację schweinfurckiego zakładu w dziedzinie łożysk wielkogabarytowych, jest czymś w rodzaju jednego z ostatnich elementów niemal ukończonej już układanki.

Przebieg budowy największego na świecie ośrodka testów łożysk wielkogabarytowych można śledzić online, pod adresem http://bit.ly/1LprppS. Dwie umieszczone w różnych punktach kamery internetowe co godzinę rejestrują postępy prac.

 

Źródło: SKF

Authors
Tagi

Related posts

Góra
English