Firma NSK wymienia łożyska wrzeciona w wielkogabarytowej tokarce

Grupa Doppelmayr/Graventa z siedzibą w Wolfurt (Austria), specjalizująca się w produkcji naziemnych i napowietrznych kolejek linowych, wykorzystała wiedzę ekspercką firmy NSK w trakcie wymiany głównych łożysk wałeczkowych wrzeciona w wielkogabarytowej tokarce do kół kołowrotów.

 

NSK 7942-Doppelmayr1_m

Koleje linowe doskonale sprawdzają się jako środek transportu w obszarach miejskich i ośrodkach narciarskich. Firma Doppelmayr to światowy lider w produkcji tego typu systemów

 

Z powodu globalnego wzrostu popytu na kolejki linowe, które są postrzegane jako ekonomiczna i szybka alternatywa dla konwencjonalnego transportu naziemnego w niedostępnym terenie oraz w silnie zurbanizowanych obszarach, dział biznesowy Grupy Doppelmayr/Garaventa odnotował do tej pory produkcję ponad 14 600 systemów transportu linowego dla klientów z 89 krajów. Spółka we własnym zakresie produkuje wszystkie wymagane komponenty dla kolejek linowych, włączając w to wielkogabarytowe kołowroty instalowane na górnych i dolnych stacjach kolejek, które prowadzą główną linę napędową. Powierzchnia nośna kołowrotów musi być obrobiona z bardzo wysoką precyzją w celu zapewnienia płynnego działania i bezpiecznego prowadzenia liny napędowej (nośnej).

 

NSK 7942-Doppelmayr2_m

Widok kołowrotu: Produkcja tego elementu wymaga najwyższej precyzji

 

Kołowroty są obrabiane na wielkogabarytowej tokarce, która została odbudowana na bazie oryginalnej tokarki wzdłużnej wyprodukowanej wiele lat temu przez firmę Zerbt. Chociaż maszyna, mająca tarczę czołową ważącą 30 ton, spisywała się dobrze, firma Doppelmayr musiała się zmierzyć z wyzwaniem związanym z wymianą głównych łożysk wałeczkowych wrzeciona ze względu na ich zużycie eksploatacyjne.

 

NSK 7942-Doppelmayr3_m

Grupa Doppelmayr/Garaventa to światowy lider w produkcji kolejek linowych

 

Główny problem z wymianą łożysk był związany z wiekiem maszyny oraz faktem, iż oryginalny producent zmienił właściciela. Oznaczało to brak dokumentacji technicznej odnoszącej się do sposobu montażu głównego wrzeciona, dlatego firma Doppelmayr zwróciła się do NSK w celu uzyskania wsparcia w realizacji projektu inżynierii odwrotnej, który mógłby pomóc zidentyfikować umiejscowienie łożysk oraz określić parametry montażu, takie jak luz łożyska i szerokość pierścienia dystansowego. Firma NSK pomogła również opracować procedurę wymiany łożysk.

 

NSK 7942-Doppelmayr4_m

Eksperci z firmy NSK wspierali zespół ds. konserwacji firmy Dopplelmayer w trakcie wymiany głównego łożyska wrzeciona

 

Po określeniu charakterystyki zainstalowanych łożysk dzięki wykorzystaniu inżynierii odwrotnej, firma NSK mogła wymienić łożyska centralne na wysoko precyzyjne dwurzędowe łożyska walcowe o właściwej wielkości. Wymiana miała miejsce w trakcie zaplanowanego terminu przeglądu konserwacyjnego, dzięki czemu harmonogramy produkcyjne nie zostały zakłócone.
W łożyskach oporowych po ustawieniu luzu zmierzono pierścienie dystansowe i wyprodukowano nowe w żądanej szerokości.

 

NSK 7942-Doppelmayr5_m

Precyzyjne przenoszenie ciężkiego wrzeciona tokarki

 

NSK 7942-Doppelmayr6_m

Wysokoprecyzyjne łożyska walcowe wykorzystane we wrzecionie

 

Po instalacji technicy NSK sprawdzili luz, aby się upewnić czy był właściwy. Pomocne w tym było przeprowadzenie dynamicznego testu podnoszenia, co pozwoliło na symulację warunków obciążenia z zainstalowanymi łożyskami. Proces ten potwierdził, że wcześniej zmierzona wartość 0,005 mm została z powodzeniem zachowana.

 

NSK 7942-Doppelmayr7_m

Łożyska po zainstalowaniu

 

Wraz z ukończeniem projektu i przekazaniem w pełni gotowej do pracy tokarki do kół, zespół ds. konserwacji firmy Doppelmayer otrzymał instrukcje od firmy NSK, aby monitorować temperaturę łożysk w trakcie początkowej fazy rozruchu – nie zaobserwowano żadnych nieregularności i tokarka wróciła do produkcji kołowrotów w pełnej skali.

 

Źródło: NSK

Authors
Tagi

Related posts

Góra
English