W samochodach wykorzystuje się coraz więcej elementów z lekkiego aluminium, ale aktualnie stosowane metody usuwania pęcherzyków gazu wodorowego (H2) powodujących porowacenie materiału są drogie, nieskuteczne i niebezpieczne. Nowa, lepsza technologia ultradźwiękowa jest gotowa do wprowadzenia na rynek.
Uczestnicy finansowanego ze środków UE projektu DOSHORMAT (Degassing machine for aluminum casting process based on ultrasound) zwiększają skalę technologii odgazowywania opracowanej w ramach wcześniejszego projektu siódmego programu ramowego (7PR) o nazwie ULTRAGASSING. Wykazano, że metoda ta skutecznie odgazowuje stopy aluminium w warunkach laboratoryjnych i pilotażowych. W ramach projektu DOSHORMAT jest ona teraz optymalizowana pod kątem produkcji masowej. Zespół skupia się na zależnościach między parametrami odgazowywania ultradźwiękowego, parametrami odlewania i jakością materiału stopionego, aby opracować wszechstronną metodą, którą można by dostosowywać do danego procesu odlewania.
Obecność H2 w materiale stopionym podczas odlewania stopów aluminium powoduje pogorszenie jakości i wydajności wyrobu, a obecnie stosowane metody odgazowywania posiadają szereg wad. W ramach projektu DOSHORMAT obiecująca technologia odgazowywania ultradźwiękowego przygotowywana jest do wprowadzenia na rynek. Rozwiąże ona aktualne problemy i pomoże w spełnieniu wymagań przyszłych przepisów ochrony środowiska.