Trzy nowe rekordy w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego z Polski:

Trzy nowe rekordy w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego z Polski:

  • 1,78 mld euro – eksport w czerwcu 2015 r. (dynamika 115,57 proc.),
  • czerwiec 2015 r. – najwyższa w historii wartość eksportu części i akcesoriów (817,76 mln euro),
  • I półrocze 2015 – nowy rekord eksport przemysł motoryzacyjnego w pierwszych sześciu miesiącach roku (10,65 mld euro),
  • I półrocze 2015 – najwyższa w historii wartość eksportu części i akcesoriów w pierwszych sześciu miesiącach roku (4,55 mld euro),
  • ponad 20 mld euro – prognoza eksportu w całym 2015 r.

W marcu tego roku odnotowano najwyższą w historii wartość eksportu części i komponentów motoryzacyjnych. Po kolejnych trzech miesiącach padł kolejny rekord. To nie jedyny rekord jaki ustanowiono w I półroczu 2015 roku.

 

Czerwiec 2015

W ostatnim miesiącu I półrocza br. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł 1,78 mld euro, o 6,53 proc. więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku.

 

Motoryzacja w1_m

 

Uzyskany wzrost to zasługa wyższej dynamiki eksportu do krajów Unii Europejskiej, na które przypadło ponad 87 proc. eksportu (dynamika 109,65 proc.).

 

Motoryzacja w2_m

 

Największe rynki zbytu

W czerwcu tego roku w pierwszej „dziesiątce” największych rynków zbytu odnotowano tylko jeden spadek (Hiszpania, 8. pozycja, dynamika 85,97 proc.). Najwyższy wzrost nastąpił w eksporcie do Turcji (6. lokata, dynamika 140,26 proc.).

Na eksport do Niemiec, naszego najważniejszego partnera handlowego w branży motoryzacyjnej, przypadło 31,77 proc. całości branży (dynamika 118,88 proc.). Kolejnymi rynkami zbytu były: Włochy (10,37 proc. całości, dynamika 117,68 proc.) i Wlk. Brytania (8,25 proc., dynamika 111,63 proc.).

 

Motoryzacja w3_m

 

W czerwcu br. na trzy grupy: części i akcesoria, samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz silniki wysokoprężne przypadło 84,56 proc. całego eksportu branży. To o 4,99 proc. więcej niż przed rokiem.

Eksport części i akcesoriów osiągnął poziom 817,76 mln euro, o 15,57 proc. więcej niż przed rokiem.

To nowa rekordowa wartość tej grupy produktów motoryzacyjnych. Poprzedni został ustanowiony trzy miesiące wcześniej.

 

Motoryzacja w4_m

 

W czerwcu na części i akcesoria przypadło aż 45,96 proc. eksportu całej branży, o 3,6 proc. więcej niż przed rokiem. Do krajów UE trafiło 93,53 proc. wartości części i akcesoriów, przy rosnącej dynamice na poziomie 119,08 proc. Natomiast eksport na rynki pozaunijne spadł o blisko 19 proc. (dynamika 81,04 proc.).

Wśród 10. najważniejszych rynków zbytu tylko w jednym przypadku nastąpił spadek. Dotknął on eksportu na rynek belgijski (9. pozycja, dynamika 91,65 proc.). Najwyższy natomiast wzrost dotyczył Włoch (3. pozycja, dynamika 160.87 proc.). Nadal największym odbiorcą komponentów pozostają Niemcy – w czerwcu udział tego kraju w całości eksportu części akcesoriów wyniósł 39,34 proc. przy dynamice wynoszącej 112,54 proc. Drugie miejsce przypadło Czechom (9,35 proc. całości, dynamika 120,25 proc.).

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł 491,47 mln euro. To o 8,03 proc. więcej niż w 12 miesięcy wcześniej. Pojazdy tego typu stanowiły 27,61 proc. całości eksportu sektora wobec 27,22 proc. w czerwcu 2014 roku. Na rynki UE trafiło 85,83 proc. całości tej grupy. Zarówno na te rynki, jak i do krajów poza Unią, dynamika eksportu była rosnąca i wyniosła odpowiednio: 107,61 proc. i 110,62 proc.

 

Motoryzacja w5_m

 

W sierpniu bieżącego roku głównym odbiorcą były Włochy (20,14 proc. całości, dynamika 105,39 proc.) minimalnie wyprzedzając Niemcy (20,11 proc., dynamika 106,55 proc.). Kolejne rynki zbytu to: Wlk. Brytania (18,52 proc., dynamika 140,37 proc.) i Turcja (7,14 proc., dynamika 193,73 proc.).

Eksport silników wysokoprężnych wyniósł 196,12 mln euro, o 17,29 proc. więcej niż przed rokiem. W czerwcu br. jednostki napędowe tego typu stanowiły 11,02 proc. całości eksportu sektora, o 1,01 proc. więcej niż przed rokiem.

W pozostałych grupach produktowych nastąpił wzrost tylko w eksporcie przyczep i naczep (dynamika 118,5 proc.) i pojazdów specjalnych (dynamika 165,16 proc.).

 

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl

 

Authors

Related posts

Góra
English