40 lat tyskiego zakładu FCA Poland

Dokładnie 18 września 1975 roku z nowo zainstalowanych linii produkcyjnych tyskiego zakładu FCA Poland (wówczas noszącego nazwę Zakładu nr 2 FSM) zjechały pierwsze samochody, były to oczywiście Fiaty 126p, model który szybko uzyskały przydomek „Malucha”, a obecnie aspiruje już do miana samochodu kultowego.

 

FCA1_m

 

W Tychach i w Bielsku-Białej przez 27 lat (1973-2000) wyprodukowano w sumie 3 318 674 szt. tego popularnego samochodu, który zmotoryzował polskie społeczeństwo, a uzyskane od Koncernu Fiat know-how na produkcję komponentów umożliwiło unowocześnienie ówczesnego polskiego przemysłu,m.in. metalurgicznego, chemicznego, elektrotechnicznego.

W 1991 roku uruchomiono w Tychach produkcję Fiata Cinquecento, a w roku 2000 – kolejny nowy model pojawił się na taśmie produkcyjnej – nowy Fiat Seicento.
W trakcie, od roku 1996 w Tychach rozpoczęto montaż w systemie SKD modeli: Punto, Bravo/Brava, Marea, Ducato a nawet Iveco. Montaż tych modeli w systemie SKD zakończono w 2000 r. Warto przypomnieć, że w latach 2000-2004 w Tychach produkowano również Fiaty Uno, Siena i Palio Weekend.

Najbardziej dynamiczny rozwój zakładu związany jest z produkcją Fiata Pandy w latach 2003-2012. Samochód przypadł do gustu Klientom i od razu zdobył prestiżowy tytuł „Car of The Year 2004″. Tego popularnego i przebojowego modelu pracownicy tyskiego zakładu wyprodukowali w liczbie 2 168 491 sztuk. To rekordowa liczba w dotychczasowej historii Fabryki.

 

FCA2_m

 

Ale to nie koniec…. Widząc z jaką pasją pracownicy i kierownictwo zakładu realizuje zadania produkcyjne, władze Koncernu postanawiają ulokować w 2007 roku w Tychach produkcję kolejnego nowego modelu… nowego Fiata 500. Dokładnie 50 lat po premierze bardzo popularnej 500 we Włoszech, która zmotoryzowała Włochów, w Tychach ruszyła seryjna produkcja tego jedynego w swoim rodzaju samochodu, po którego Klienci na wszystkich rynkach ustawili się w kolejkach, a dziennikarze po raz kolejny najwyżej ocenili właśnie nowego Fiata, przyznając „Pięćsetce” tytuł „Car of The Year 2008″. To jedyny przypadek w historii tego konkursu, aby dwa samochody z tego samego zakładu zdobyły ten zaszczytny tytuł.
W połowie tego roku, w Tychach uruchomiono produkcję kolejnej, odnowionej odsłony Fiata 500. Model ten nadal cieszy się wielkim powodzeniem na rynakch zagranicznych i jest europejskim liderem w swoim segmencie.

Także Koncern Ford postanowił w 2008 roku ulokować tutaj produkcję swojego nowego modelu KA i w tym samym roku rozpoczęto także w Tychach produkcję modelu Abarth 500, a od wiosny 2011 pracownicy tyskiego zakładu rozpoczęli produkcję kolejnego nowego modelu samochodu – nowej Lancii Ypsilon.

 

FCA3_m

 

FCA Poland jest największym producentem samochodów w Polsce, który w 2014 r.  wyprodukował 313 933 samochody i jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce.
W tym roku miało także inne ważne wydarzenie w historii Fabryki związane ze zmianą nazwy Spółki na FCA Poland S.A. Zmiana nazwy Spółki nastąpiła w wyniku powstania koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) – siódmego na świecie producenta w branży motoryzacyjnej, który w 2014 roku wyprodukował 4,6 miliona samochodów. To kolejny krok wykonany w stronę wzmocnienia tożsamości firmy Fiat Chrysler Automobiles (FCA), którego celem jest podkreślenie, że wszystkie rozsiane po świecie spółki Grupy FCA są częścią jednego globalnego Koncernu.

Dziś mija 40 lat…  na powierzchni 2,3 mln metrów kwadratowych – to jedyny parametr charakteryzujący tę fabrykę, który od początku się nie zmienił – funkcjonuje obecnie 56 firm, w których pracuje ok. 6,1 tys. pracowników, z czego w tyskiej fabryce ok. 3,4  tys. osób. W sumie w ciągu dnia na tym obszarze pracuje ok. 12,1 tys. pracowników.

 

FCA4_m

 

Sukcesy fabryki są możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod zarządzania procesami produkcyjnymi i wielu latom systematycznej pracy w obszarze jakości. Rezultatem tych działań było wdrożenie w spółce Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością, Środowiskiem, Bezpieczeństwem i Higieną Pracy oraz Energią. To  osiągnięcie zakładu w Tychach zostało potwierdzone przez Jednostki Certyfikacyjne TŰV NORD oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, jako spełnienie przez zakład wymagań standardów zarządzania: ISO 9001, ISO 14001, PN 18001 oraz ISO 50001.
W 2004 r. zakład otrzymał Polską Nagrodę Jakości, a w 2006 r. był finalistą Europejskiej Nagrody Jakości – EFQM, jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo w historii tego konkursu.
W 2006 roku w zakładzie rozpoczęto wdrażanie modelu organizacyjnego zwanego Word Class Manufacturing (WCM), który jest kontynuacją działań zakładu w zakresie optymalizacji organizacji produkcji i który pozwała na ciągle doskonalenie obszarów takich jak: jakość, produktywność, bezpieczeństwo, logistyka, gospodarność.

Z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, że zakład w Tychach należy do najlepszych w światowym przemyśle samochodowym (m.in. w grudniu 2014 r. zakład ponownie otrzymał prawo do prestiżowego tytułu przedsiębiorstw „Word Class Manufacturing”, tj. stosujących najlepsze i najskuteczniejsze metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej). Osiągnięty poziom Gold Level wg WCM jest naturalnym następstwem podejmowanych działań dążenia do poprawy.

Liczba wyprodukowanych i zmontowanych w tyskim zakładzie samochodów w okresie 18.09.1975 – 31.08.2015:

Model Sztuki
Panda 2 168 491
126p 2 166 349
500/Fiat i Abarth 1 464 535
Seicento 1 328 973
Cinquecento 1 164 525
Ford KA 488 981
Lancia Ypsilon 248 882
Punto 57 026
Uno 28 590
Brava 19 122
Innocenti 14 774
Palio Weekend 12 365
Bravo 3 842
Siena 3 514
Ducato 2 893
Marea 2 846
Iveco 2 732
Razem: 9 178 440

W latach 1971 – 31.08.2015  wyprodukowano w d. FSM/FAP + FCA Poland łącznie  (w Bielsku-Białej i Tychach): 10 888 480 samochodów.

 

ZakladTychy2015_POL1
Authors

Related posts

Góra
English