Klasyfikacja środków smarnych

Oleje nieemulgujące do obróbki metali. Oleje te są wytwarzane na bazie głęboko rafinowanego oleju mineralnego uszlachetnianego dodatkami o działaniu przeciwkorozyjnym, antyutleniającym oraz dodatkami poprawiającymi własności smarne i odporność na pienienie. Stosowane są np. do wygładzania, lekkiej i średniej obróbki skrawaniem metali (np. frezowania, toczenia, gwintowania, szlifowania). Poprawiają one smarność, odbiór ciepła, przeciwdziałają tworzeniu się mgły olejowej i korozji elementów stalowych, mają wysoką odporność na pienienie.

Olej hydrauliczny biodegradowalny Źródło Shell_m

Olej hydrauliczny biodegradowalny. Źródło: Shell

Oleje i ciecze hydrauliczne. Oleje hydrauliczne są medium nieściśliwym, dzięki temu można je sprężyć do ogromnego ciśnienia i uzyskać bardzo dużą siłę w małym napędzie. Jednocześnie olej smaruje elementy metalowe, co zmniejsza ich zużycie, odprowadza ciepło, uszczelnia układ, chroni przed korozją, zabezpiecza przed szkodliwym działaniem wody i powietrza. Najpopularniejsze w hydraulice są oleje mineralne, jednak czasami wykorzystuje się oleje syntetyczne. Przykładem zastosowań olejów hydraulicznych są siłowniki hydrauliczne, olejowe amortyzatory, układy hamulcowe, sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne. Oleje hydrauliczne produkowane są w różnych klasach lepkości.

Oleje konserwacyjne. Są przeznaczone są do konserwacji i tłoczenia, zaleca się ich stosowanie do ochrony czasowej w warunkach wzmożonej wilgotności. Zapobiegają korozji powierzchni metalowych jak i powierzchni po obróbce chemicznej lub pokrytych powłoką galwaniczną. Produkowane są na bazie głęboko rafinowanego oleju mineralnego lub ogólniej – destylatu naftowego i dodatków poprawiających własności przeciwkorozyjne, smarne, przyczepnościowe oraz antyutleniające. Zalecane są szczególnie do ochrony czasowej w warunkach zmiennej i wysokiej wilgotności do ochrony międzyoperacyjnej w procesach obróbki, np. aluminium, stali lub stopów.

Oleje maszynowe. Oleje maszynowe stosowane są głównie do smarowania obciążonych elementów roboczych maszyn i urządzeń przemysłowych, takich jak np. łożyska, prowadnice, przekładnie itp. Specjalnie dobrane dodatki olejów maszynowych powodują, że stosowane są również do smarowania przelotowego i kąpielowego szybkoobrotowych elementów maszyn włókienniczych, obrabiarek, do smarowania łożysk maszyn parowych taboru pływającego oraz łożysk narażonych na zetknięcie z wodą, z którą tworzą emulsje smarujące. Zawierają dodatki polepszające własności smarne, lepkościowo-temperaturowe, dodatki poprawiające odporność na pienienie oraz inhibitory korozji i utleniania.

Olej przekładniowy Źródło Shell_m

Olej przekładniowy. Źródło: Shell

Oleje przekładniowe. Przeznaczone są dla przemysłowych przekładni i maszyn pracujących w różnych warunkach, w tym skrajnie trudnych. Otrzymywane są z olejów bazowych mineralnych lub syntetycznych. Zawierają bezpopiołowe dodatki poprawiające własności smarne, przeciwkorozyjne (np. typu siarka-fosfor), podwyższające odporność na utlenianie oraz dodatki o działaniu przeciwpiennym i deemulgującym. Zapewniają optymalną ochronę powierzchni smarowanych elementów, stabilność hydrolityczną, zabezpieczenie przed zużyciem i długą trwałość części układów smarowanych. Chronią poszczególne części przekładni, tj. koła zębate, łożyska toczne i ślizgowe przed nadmiernym zużyciem mechanicznym w trakcie normalnej eksploatacji, jak i w przypadku wystąpienia obciążeń udarowych, zabezpieczają przed korozją elementy konstrukcyjne przekładni wykonane ze stali i metali nieżelaznych przed chemicznym oddziaływaniem aktywnych składników oleju oraz produktów jego utleniania, dzięki wysokiej stabilności termooksydacyjnej umożliwiają długotrwałą pracę w podwyższonych temperaturach bez utraty swoich właściwości. Zastosowane dodatki przeciwpienne oraz deemulgujące przeciwdziałają obniżeniu własności smarnych oleju wskutek tworzenia się trwałej piany oraz emulsji olejowo-wodnej.

Oleje sprężarkowe. Oleje sprężarkowe to gama olejów stosowanych w różnego rodzaju sprężarkach. Należy pamiętać, że inne oleje stosuje się do sprężarek powietrza, inne – do sprężarek innych gazów lub chłodniczych. Różne oleje będą stosowane do sprężarek tłokowych, a inne – do śrubowych. Generalnie są to oleje mineralne lub syntetyczne z odpowiednimi dodatkami przeciwutleniającymi i antykorozyjnymi. Oleje takie zapewniają optymalną ochronę powierzchni smarowanych elementów, mają bardzo dobre własności smarne oraz zabezpieczają przed zużyciem i zapewniają wydłużenie trwałości części elementów układów smarowanych. W niektórych rodzajach sprężarek ważna jest funkcja odporności na tworzenie emulsji oraz możliwość uszczelniania. W sprężarkach tłokowych istotne są własności detergujące i dyspersujące, a także brak powstawania nagarów i osadów na zaworach i pierścieniach. Ponadto niska skłonność do koksowania minimalizuje ryzyko zapłonu oleju.

Olej turbinowy Źródło Eastman_m

Olej turbinowy. Źródło: Eastman


 

Authors

Related posts

Góra
English