Samochód napędzany łajnem albo lemoniadą

„Napędzany lemoniadą” – trzeci film Toyoty z serii „Napędzany czymkolwiek”, porusza problem marnowania żywności, który można ograniczyć, jeśli zepsutą bądź niepotrzebną żywność, obecnie trafiającą na wysypiska, wykorzystamy do produkcji wodoru.

 

Napędzany lemoniadą:

Seria „Napędzany czymkolwiek” powstaje, by popularyzować wiedzę o potencjale wodoru jako paliwa. Kampania towarzyszy wprowadzaniu na kolejne rynki Toyoty Mirai, pierwszego seryjnego samochodu na wodorowe ogniwa paliwowe. Auto zadebiutowało w grudniu 2014 roku w Japonii, gdzie w ciągu miesiąca zebrano 1500 zamówień. Pierwszy egzemplarz odebrał w styczniu premier Japonii, Shinzo Abe. W USA, gdzie powstaje seria filmów, auto pojawi się w październiku. Do dziś dealerzy Toyoty w Kalifornii zebrali 1100 zamówień. W wybranych krajach Europy samochód będzie dostępny we wrześniu tego roku.

Pierwsze dwa filmy poświęcone były metodom produkcji wodoru. „Napędzany łajnem” to zabawna opowieść o tym, jak przerobić na wodór krowi obornik. „Napędzany nurtem Oil Creek” w nieco poważniejszym tonie, nawiązując do historii amerykańskiego przemysłu, wyjaśnił zasadę działania elektrolizy wody. Tym razem przyszedł czas na wakacyjny temat lemoniady, który twórcy filmu powiązali z bardzo poważnym zagadnieniem marnowania żywności.

 

Napędzany łajnem:

 

Napędzany nurtem Oil Creek:

 

Gwoli ścisłości należy dodać, że wbrew informacjom podanym w filmie pierwsza kopalnia ropy naftowej została zbudowana w Bóbrce w r. 1854, kolejna powstała na terenie dzisiejszych Niemiec w miejscowości Wietze w 1857 r., następna w Kanadzie w Oil Springs w stanie Ontario. Kopalnia w Titusville była czwartą w kolejności. Warto także wspomnieć, że w latach 1852–1853 Ignacy Łukasiewicz wspólnie z Janem Zehem prowadził na zapleczu apteki badania nad ropą naftową. Po oczyszczeniu tego płynu uzyskał naftę świetlną. 31 lipca 1853 w szpitalu na lwowskim Łyczakowie zapłoneły po raz pierwszy lampy naftowe, które wykonał blacharz lwowski Adam Bratkowski, według projektu Łukasiewicza. Datę tę uważa się za początek polskiego przemysłu naftowego.

 

Źródło: Toyota, Mototarget

Authors

Related posts

Góra
English