shiploader_m

W porcie w Gdyni rozpoczął się załadunek ważącego ponad 2000 ton portowego urządzenia załadowczego zwanego Shiploaderem. Konstrukcja urządzenia została wykonana przez Zamet Industry w ramach kontraktu zawartego w lutym zeszłego roku z ThyssenKrupp Industrial Solutions (Niemcy). Po załadunku wszystkich elementów Shiploadera na morski barko-ponton, zostanie przetransportowany do miejsca docelowej pracy w porcie Narwik w Norwegii.

Opiewający na sumę 5,7 mln euro kontrakt obejmował wykonanie oraz zmontowanie Shiploadera. Konstrukcja urządzenia została wytworzona w zakładzie „Mostostal-Chojnice”, natomiast z uwagi na jego gabaryty, montaż i scalenie wszystkich elementów, a także próby ruchowe bez materiału przeładowywanego, miały miejsce na terenach portowych w Gdyni. Produkcja konstrukcji Shiploadera została wykonana w oparciu o dokumentację projektową dostarczoną przez Thyssenkrupp Industrial Solutions BU Resource Technologies OU Mining-Rohrbach. Ostatecznym odbiorcą urządzenia jest firma LKAB, dla której, w całorocznym porcie w Narwiku, Shiploader będzie wykonywał operacje przeładunku rudy żelaza, pochodzącej z kopalni w szwedzkiej Kirunie.

Shiploader ma 150 metrów długości, 10 metrów szerokości i 50 metrów wysokości. Maszyna będzie w stanie załadować w ciągu godziny około 11 000 ton tego rudy żelaza.

 

Źródło: Zamet Industry