Czym w teren? Przegląd samochodów z napędem na dwie osie

 Land Rover Defender_m

Czasem ekipa naprawcza czy serwisowa musi dojechać w miejsce niezbyt dostępne dla przeciętnego samochodu. Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorstw energetycznych, gazowych, kanalizacyjnych, kopalni odkrywkowych, ale nie tylko. Także służby ratownicze, leśnicy, przedsiębiorstwa budowlane (a także serwis maszyn budowlanych) korzystają z aut mogących poruszać się w terenie.

 

Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej i przedstawić kilka modeli samochodów, które można wykorzystać w takich firmach. Wyboru pojazdów dokonaliśmy w sposób arbitralny, jednakże wszystkie mają pewne cechy predestynujące je do wspomnianych zastosowań.

Przede wszystkim muszą to być pojazdy z napędem na dwie osie. Tylko taki napęd umożliwia poruszanie się po bezdrożach (np. dojazd do uszkodzonej maszyny na placu budowy). Ponadto nadwozie ma umożliwiać przewiezienie chociaż minimalnej ilości sprzętu (narzędzi), a więc powinno umożliwić załadowanie skrzyń z odpowiednim ładunkiem. Takim wymogom technicznie odpowiadają przede wszystkim pickupy, auta terenowe oraz niektóre SUV-y, które mają „kanciaste” (a nie opływowe) kształty umożliwiające lepsze rozmieszczenie bagażu.

Odrzuciliśmy samochody małe (takie jak np. Suzuki Jimny) lub zbyt ekskluzywne do zastosowań, a których wspomnieliśmy wcześniej (np. Mercedesy klasy G). Na placu boju zostało kilkanaście modeli, w tym egzotyczne Ssnagyongi (ale obecne na naszym rynku) czy mniejsza terenówka taka jak Jeep Wrangler lub SUV jakim jest Škoda Yeti. Zestawienie opisywanych pojazdów zawiera tabela 1.

 

Tabela 1. Wybór samochodów przydatnych w terenie

Marka i model Rodzaj pojazdu
Ford Ranger pickup
Mitsubishi L200 pickup
Nissan Navara pickup
Ssangyong Actyon Sports pickup
Toyota Hilux pickup
Volkswagen Amarok pickup
Land Rover Discovery SUV
Mitsubishi Outlander SUV
Nissan Pathfinder SUV
Škoda Yeti SUV
Ssangyong Actyon SUV
Ssangyong Rexton SUV
Jeep Wrangler terenowy
Land Rover Defender terenowy
Mitsubishi Pajero terenowy
Toyota Land Cruiser terenowy

 

Celem artykułu nie jest pokazanie, który z tych pojazdów jest lepszy czy gorszy, ani pokazanie ich kompletnych parametrów technicznych (to znajdą Państwo na wyspecjalizowanych portalach motoryzacyjnych), ale zwrócenie uwagi na specyficzne cechy tych samochodów, dzięki którym mogą służyć jako pojazdy do zadań wykonywanych w terenie. Zasięgnęliśmy także opinii przedstawicieli tych marek w Polsce.

Co ciekawe – wiele z tych samochodów wykorzystywanych jest nie tylko do pracy – po godzinach czy w czasie urlopów wykorzystywane są np. do wypadów za miasto. Dlatego nabywcy zwracają uwagę nie tylko na odpowiednie wyposażenie pod kątem technicznym, ale także na komfort w trakcie dłuższych podróży.

 

Ford Ranger

Samochód ten jest typowym pickupem występującym w trzech wersjach nadwoziowych różniących się kabiną. Najkrótszy z nich – o długości 5274 mm – ma pojedynczą kabinę, a dwa dłuższe (5359 mm) – kabinę przedłużoną (tzw. RAP) lub podwójną. W kabinie przedłużonej za siedzeniami (kierowcy i pasażera) znajduje się niewielka przestrzeń ze składanymi miejscami dla dodatkowych pasażerów. Pojazd z kabiną pojedynczą ma skrzynię ładunkową o wymiarach 2317×1560 mm i 1225 kg maksymalnej ładowności całkowitej. W przypadku przedłużonej kabiny jest to 1847×1560 mm oraz 1220 kg ładowności, natomiast w przypadku kabiny podwójnej jest to 1615×1560 mm i do 1170 kg ładowności. Co ciekawe – w przypadku kabiny przedłużonej samochód wyposażony jest w czworo drzwi – standardowe przednie oraz niewielkie tylne otwierane „pod wiatr”, co ułatwia dostęp do tylnej części kabiny i przestrzeni za przednimi fotelami.

 

Ford Ranger_m

 

Piotr Konieczny, kierownik sprzedaży samochodów dostawczych w Fordzie podkreśla, że Ranger pozostaje jedynym pickupem na rynku, który zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Jednocześnie jest to jeden z najświeższych i najładniejszych pickupów na rynku. Doskonale sprawuje się zarówno na jezdni, jak i w terenie. Cechuje się niskim zużyciem paliwa i długimi okresami międzyprzeglądowymi.

Na Forda Rangera decydują się firmy z sektora energetycznego, ale także np. służby leśne.

Mamy dużo klientów wśród przedsiębiorstw liniowych, zwłaszcza w takich sektorach jak dystrybucja i utrzymanie sieci elektrycznych i gazowych. Dysponujemy także specjalną polityką flotową dla tego rodzaju firm – mówi Piotr Konieczny. – Klienci tego typu wybierają najczęściej podstawowe wersje wyposażenia, które mają standardowo wszelkie wyposażenie wymagane od samochodu do ciężkiej pracy. Do tego powodzeniem cieszy się takie wyposażenie opcjonalne takie jak haki holownicze, osłony podwozia czy też blokady tylnego mostu. Najczęściej przestrzeń ładunkowa jest zabudowywana pod konkretne wymagania klienta.

Warto dodać, że bliźniaczym samochodem Forda Rangera jest Mazda BT-50, jednakże samochód ten nie jest oferowany w Europie.

 

Mitsubishi L200, Outlander i Pajero

Także i samochody Mitsubishi cieszą się powodzeniem wśród firm. Mitsubishi L200 to jeden najważniejszych pojazdów wykorzystywanych przez firmy. Mitsubishi Pajero i Outlander także są kupowane przez przedsiębiorstwa – zarówno małe, jak i duże – mówi Kinga Lisowska z MMC Car Poland. Są to firmy telekomunikacyjne, energetyczne, gazowe, wodociągowe, kolejowe, budowlane, służby ochrony kolei, straż pożarna, służby przeciwpowodziowe itd. Mitsubishi Pajero służy też w Straży Granicznej i Policji, Outlander chętniej jest kupowany przez małe firmy.

W L200 i Pajero warto podkreślić znakomite własności jezdne w terenie, wytrzymałość, niezawodność, możliwość ciągnięcia przyczepy, dużą ładowność, w Pajero – 7-osobowe, przestronne wnętrze, komfort i bogate wyposażenie, natomiast w Outlanderze – świetne prowadzenie, oszczędny silnik, pojemne wnętrze (dla 7 osób) i bagażnik.

 

Mitsubishi_L200_m

Mitsubishi L200

 

L200 jako jeden z niewielu pickupów oferuje napęd 4×4, który można wykorzystywać zarówno w terenie, jak i na drodze asfaltowej, Outlander ma 7-osobowe wnętrze, świetny napęd 4×4, niskie spalanie i wersję 4×4 z elektrycznym napędem hybrydowym, Pajero jako jedyne auto na świecie ma napęd 4×4 sprawdzony w rajdzie Dakar (12 zwycięstw). Mitsubishi jako jedyna japońska marka oferuje aż 5 lat pełnej gwarancji producenta.

Warto powiedzieć, że obecny model L200 będzie w ofercie do jesieni a jesienią debiutuje zupełnie nowa, 5 generacja Mitsubishi L200, która jest pierwszym na świecie pickupem, który zachowuje znakomite własności jezdne w terenie, oferując niespotykany dotąd w tej klasie pojazdów komfort.

L200 występuje w wersjach Double Cab oraz Club Cab z dwiema parami drzwi. Za fotelami kierowcy i pasażera jest tylna kanapa, ale nie oferuje ona zbyt wiele miejsca i wygody. Siedziska z tyłu można podnieść wygospodarowując tym samym miejsce na bagaż. Natomiast wersja 4-drzwiowa zapewnia już dobry komfort pasażerom z tyłu.

W Outlanderze trzeci rząd siedzeń należy traktować jako awaryjny. Po złożeniu siedzeń w 2 i 3 rzędzie uzyskuje się zupełnie płaską podłogę.

 

Mitsubishi Outlander_m

Mitsubishi Outlander

 

Pajero także występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – 3- i 5-drzwiowej. W wersji dłuższej w bagażniku jest miejsce na trzeci rząd siedzeń, ale nie nadają się one do dłuższej jazdy. Jak podkreślają specjaliści samochód ten świetnie radzi sobie w terenie. Skomplikowany układ napędowy zawiera dużo elektroniki świetnie wspomagającej kierowcę przy jeździe po bezdrożach.

 

Mitsubishi Pajero_m

Mitsubishi Pajero

 

Nissan Navara i Pathfinder

Nissany Navara oraz Pathfinder już od lat cieszą się dużym uznaniem klientów flotowych. Do przedsiębiorstw oraz jednostek państwowych dostarczamy nasze modele 4×4 od wielu lat. Służą w Lasach Państwowych (np. Navara jako samochód patrolowo-gaśniczy), w jednostkach Straży Pożarnej czy w MPWiK w Warszawie. Tego typu pojazdy są też wybierane przez firmy budowlane oraz zajmujące się poszukiwaniem surowców, np. gazu łupkowego. Ogólnie mówiąc Nissan jest dostępny w każdej dziedzinie gospodarki, w której przydatny jest samochodów z napędem 4×4 – mówi Dorota Pajączkowska z Nissan Europe. Samochody te kupują firmy budowlane, wodociągowe, Policja, Straż Pożarna, firmy energetyczne (m.in. Pogotowie Energetyczne), a także Lasy Państwowe.

 

Nissan Navara_m

Nissan Navara

 

Klienci szukający tego typu pojazdów przywiązują szczególną wagę do parametrów terenowych, takich jak kąt rampowy, kąt wejścia i zejścia pojazdu, głębokość brodzenia oraz prześwit. Liczą się także ładowność oraz moc silnika. W przypadku pickupa Navara niebagatelną rolę odgrywa obszerność kabiny pasażerskiej oraz wymiary przestrzeni ładunkowej. W przypadku Pathfindera atutem jest fakt, że samochód ten ma bieg do jazdy terenowej – reduktor.

– Z rozmów z klientami zainteresowanymi modelami 4×4, poza wymienionymi aspektami, widać zainteresowanie dodatkowym wyposażeniem potrzebnym do jazdy w terenie, takim jak osłona silnika, skrzyni biegów wraz z reduktorem oraz osłona zbiornika paliwa, ogumienie, a także elementami ponadstandardowymi, np. potrzebie montażu wyciągarki itd. – dodaje Dorota Pajączkowska. Firma podkreśla także konieczność zadbania o odpowiednie przeszkolenie pracowników i kierowców takich samochodów do jazdy w terenie – jest w stanie takie szkolenie klientom zorganizować.

Niewątpliwą zaletą Nissana Navary jest możliwość zamówienia wersji z silnikiem V6. Żaden inny pojazd w tym segmencie nie oferuje takiej opcji. Wyróżnikiem tego modelu jest także unikalny system mocowania w przestrzeni ładunkowej, tzw. C-Channel. Pathfinder jest bardzo ceniony za swoją niejednokrotnie udowodnioną funkcjonalność w terenie. Jest to model od lat chętnie wybierany m.in. przez Policję.

 

Nissan Pathfinder_m

Nissan Pathfinder

 

Na podkreślenie zasługuje bardzo dobra widoczność oraz duża przestrzeń ładunkowa Nissana Pathfindera. Navara ma także dużą skrzynię ładunkową, a dodatkowy ładunek można zabrać w schowkach pod tylną kanapą. Nissan Navara jak i wcześniej opisywane pojazdy także jest sprzedawany z przedłużoną kabiną (dwudrzwiowa wersja) lub podwójną Dual Cab (wersja czterodrzwiowa). Jako ciekawostkę można dodać, że nazwa samochodu pochodzi od hiszpańskiej Navary, gdzie to samochód jest produkowany (konkretnie – w Barcelonie). W USA samochód ten znany jest pod nazwą Frontier.

 

Toyota Hilux oraz Land Cruiser

Hiluxy są chętnie kupowane przez firmy z branży elektrycznej, energetycznej, budowlanej, wydobywczej etc. wszędzie tam, gdzie samochód typu pick-up musi łączyć ze sobą takie cechy, jak użytkowość, ładowność, dzielność terenowa a przed wszystkim niezawodność. Toyota Hilux to model, który jest użytkowany w najtrudniejszych warunkach. W Polsce występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – podwójna kabina i pojedyncza kabina – przy czym największe zainteresowanie jest wersją z podwójną kabiną, 4 drzwiami.

Toyota Motor Poland specjalnie dla klientów z branż przemysłowych przygotowała ukierunkowaną ofertę akcesoriów, które są montowane w autoryzowanych stacjach dealerskich bez utraty gwarancji. W zależności od branży i specyficznych potrzeb są to np. wzmacniane zawieszenia typu heavy-duty, osłony podwozia, wyciągarki, wloty powietrza „snorkel”, opony z bieżnikiem terenowym AT lub MT, zabudowy przestrzeni bagażowej, dodatkowe oświetlenie etc. Finalne zamówienie – samochód plus dodatkowe akcesoria, jest realizowane na jednej fakturze, co jest przydatne przy finansowaniu typu leasing lub wynajem długoterminowy.

Toyota Hilux ma klasyczny układ napędowy 4×4, z dołączanym przednim mostem oraz reduktorem. Występuje w dwóch wersjach silnikowych 2,5 oraz 3,0 diesel D-4D.

 

Toyota Hilux_m

Toyota Hilux

 

Land Cruiser imponuje obszernym nadwoziem, w którym wygospodarowano miejsce na trzeci rząd składanych siedzeń. Oczywiście mówimy o wersji 5-drzwiowej, bowiem wersja 3-drzwiowa jest krótsza. Samochód wyposażony może być w automatyczną skrzynię biegów – w tej wersji pojazd wyposażono m.in. w HAC (system wspomagający pokonywanie podjazdów), DAC (system wspomagający zjazd ze wzniesienia) oraz Crawl Control – rodzaj tempomatu do jazdy w terenie. Z innego ciekawego wyposażenia można wymienić monitor pokazujący kąt skrętu kół podczas manewrów czy KDSS – układ zmiennej sztywności stabilizatorów, a także aktywne zawieszenie z systemem regulacji wysokości tylnej osi.

 

Toyota Land Cruiser_m

Toyota Land Cruiser

 

Wszystkie Land Cruisery zbudowane są na solidniej ramie, mają stały napęd na 4 koła i reduktor, co jest niezbędne przy pokonywaniu trudnego terenu. Swoją niezawodność i dzielność w terenie Land Cruisery potwierdzają od ponad 60 lat na wszystkich kontynentach.

 

Volkswagen Amarok

Jak mówi Tomasz Tonder z Volkswagen Group Polska Volkswagen Amarok cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem przedsiębiorstw z branży energetycznej, gazowej i budowlanej. Firmy te zwracają szczególną uwagę na użyteczność samochodów typu pick-up, które łączą zdolność poruszania się w terenie (napęd 4×4, reduktor) i możliwości przewożenia ładunku czy też specjalistycznej zabudowy przestrzeni ładunkowej. Oferta marki Volkswagen Samochody Użytkowe zawiera nie tylko wiele opcji wyposażenia dodatkowego, ale także liczne możliwości indywidulanej zabudowy przestrzeni ładunkowej Amaroka, które są w stanie sprostać potrzebom klientów.

 

Volkswagen Amarok1_m

 

– Przy wyborze samochodu z segmentu pickup klienci najczęściej zwracają uwagę na napęd 4×4, reduktor, mechaniczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego, kąty rampowy, natarcia i zejścia – czyli te elementy, które ułatwiają pracę w trudno dostępnym terenie. Ale jednocześnie klienci zwracają uwagę na komfort podróżowania po zwykłych drogach, bowiem w większości samochody poruszają się po ulicach. Amarok świetnie łączy obie te cechy.

Volkswagen Amarok wyróżnia się bardzo szerokim przedziałem ładunkowym pozwalającym na załadunek europalety w poprzek oraz bardzo wytrzymałą tylną burtą, którą po otwarciu można obciążyć ładunkiem o masie 200 kg. Uwagę zwraca także układ napędowy z doskonałym silnikiem o pojemności 2.0 l, który zapewnia dużo niższe zużycie paliwa i niższe opłaty eksploatacyjne (np. ubezpieczenie). Do wyboru są 3 rodzaje napędów: stały napęd na 4 koła typu Torsen, dołączona napęd przedniej osi oraz napęd na tylne koła. Stały napęd na 4 koła pozwala cieszyć się świetną trakcją i maksymalnym poziomem bezpieczeństwa we wszystkich warunkach, zarówno na drogach utwardzonych jak i nieutwardzonych. Ważną zaletą Amaroka jest również maksymalna masa przyczepy, która może być równa aż 3200 kg oraz komfortowe lub wzmocnione zawieszenie (DMC 2820 kg lub 3040 kg). Klienci chwalą także bardzo dobrze rozwiniętą sieć serwisową.

 

Ssangyong Actyon, Actyon Sports oraz Rexton

Ssanyong nie jest zbyt popularną marką w Polsce. Ale może warto zwrócić na pojazdy tej firmy, gdyż oferują sporo w całkiem przystępnych cenach.

Generalnie koreańska firma Ssanyong specjalizuje się w produkcji samochodów z napędem 4×4. Ssanyong Actyon Sports to nic innego jak wersja pickup modelu Actyon (który występuje na innych rynkach). Jak mówi Mariusz Jakimiuk z SsangYong Motors Polska jest to jedyny pickup na rynku z zawieszeniem niezależnym (takim jak w autach typowo osobowych), w związku z tym jest z jednej strony cichy i bardzo komfortowy w nawet długiej trasie (w przeciwieństwie do innych pickupów), z drugiej natomiast ma mniejszą ładowność. Potencjalnym klientom musi zależeć na takim połączeniu cech pojazdu i wtedy to jest świetny wybór – można to auto z hardtopem traktować jak bardzo duże kombi o bardzo dobrych własnościach terenowych.

 

Ssangyong Actyon Aports_m

Ssangyong Actyon Sports

 

Ssanyong Actyon Sports sprzedawany jest u nas z 4-drzwiową kabiną. Na wyposażeniu jest m.in. dołączany napęd na 4 koła (4WD) – prosty w użyciu i zapewnia doskonałe właściwości jezdne. W normalnych warunkach napęd przekazywany jest na tylne koła (2WD), co zapewnia mniejsze zużycie paliwa. Kierowca może dołączyć napęd na cztery koła podczas jazdy wtedy, gdy potrzebna jest dodatkowa trakcja.

 

Ssangyong Rexton_m

Ssangyong Rexton

 

Z kolei Ssanyong Rexton to jedyne auto na rynku w tym segmencie i przedziale cenowym, które łączy komfort podróżowania, bardzo dobre wyposażenie z konstrukcją ramową, co pozwala uznać go również za klasyczną terenówkę. Jednocześnie jest to komfortowy SUV, który bardzo dobrze radzi sobie w terenie. Także i ten samochód wyposażony jest w dołączany napęd na 4 koła (4WD) dodatkowo z reduktorem.

 

 

Land Rover Defender i Discovery

Samochody terenowe marki Land Rover Defender są obecne w służbach lub firmach wymagających trwałych i niezawodnych pojazdów – mówi Andrzej Wojciechowski z firmy Jaguar Land Rover Polska. – Samochody te użytkowane są w Polsce przez: Straż Graniczną, Żandarmerię Wojskową, GOPR, energetykę, kopalnie odkrywkowe węgla brunatnego, kopalnie miedzi. O walorach tego pojazdu decyduje: konstrukcja, wykonanie, serwis, niezawodność, koszty serwisu i części zamiennych.

 

Land Rover Defender1_m

Land Rover Defender

 

Analizując konstrukcję pojazdu mamy jako podstawę: sztywną stalową ramę drabinową, sztywne mosty napędowe oraz zawieszenie na sprężynach śrubowych. Współpraca tych elementów gwarantuje dużą artykulację osi oraz wpływa na mniejsze obciążenia ramy (odkształcenia) i elementów nadwozia. Poza tym gwarantuje lepszy kontakt kół z podłożem podczas jazdy w terenie. Rama z drugiej strony umożliwia też większy zmienny rozkład obciążeń. Kolejne cechy to zawieszenie siły działające na ten podzespół podczas jazdy w terenie (piach, błoto) są często ogromne a elementy te mogą być podatne na odkształcenia i wymagać częstych napraw. Podobnie jest z całym zespołem napędowym. Samochód do jazdy w terenie powinien pozostawać prosty w konstrukcji i niezawodny w eksploatacji.

Generalnie samochód ten został stworzony do jazdy po bezdrożach. Solidna a zarazem prosta konstrukcja wzbudza zaufanie, potwierdzone ponad 2 mln sprzedanych egzemplarzy. Samochód oferowany jest z różnymi rodzajami nadwozia – od krótkiego z plandeką (Soft Top), po wersję długą z 7-osobową z kabiną (Station Wagon). Są także wersje kombinowane – o różnych proporcjach części pasażerskiej i ładunkowej. Wśród nich są oczywiście odmiany typu pickup. Najkrótsza wersja ma 3861 mm, natomiast najdłuższa – 5271 m. Za to nie ma wyboru silników – oferowany jest wyłącznie 2,2-litrowy diesel o mocy 122 KM i momencie obrotowym 360 NM.

Różnorodność wersji nadwoziowych powoduje, że samochód jest często dostosowywany do potrzeb różnego rodzaju służb. Jak mogą wyglądać takie wersje specjalizowane można zobaczyć na stronie www.pojazdy-specjalne.pl.

 

Land Rover Discovery_m

Land Rover Discovery

 

Dla osób bardziej zasobnych i wymagających przeznaczony jest luksusowy model Land Rover Discovery. Jest to już „limuzyna” wśród terenówek. Dzięki kwadratowej bryle także łatwo jest zorganizować przestrzeń w obszernym nadwoziu. Samochód – jak przystało na model luksusowy – może być wyposażony w wiele elementów znanych z pojazdów wyższej klasy. Ma to oczywiście wpływ na ceny tego pojazdu, które do najmniejszych nie należą (choć, co ciekawe, angielska firma produkująca te pojazdy należy do indyjskiego koncernu Tata). Ale zawieszenie pneumatyczne ze zmienną wysokością do pokonywania przeszkód lub ułatwienia załadunku lub czujnik głębokości pokonywanego brodu to już wyposażenie rzadko spotykane w samochodach do wykonywania trudnych zadań przez pracowników firm w Polsce. Samochód może być wyposażony w 5 kamer, system Park Distance Control ułatwiający parkowanie, do tego oczywiście odpowiednie wyposażenie audio czy klimatyzacja.

 

Jeep Wrangler

Jak mówi Bogusław Cieślar z FCA w 2014 r. 66 proc. Wranglerów zostało zakupionych przez firmy, a w roku bieżącym udział firm wynosi 85 proc. Nabywcami są głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które wykorzystują wybitne właściwości terenowe nie tylko do pracy. Nasza polityka marketingowa podkreśla legendarne zdolności terenowe i unikalną stylistykę. Wrangler to ikona marki Jeep i protoplasta wszystkich pojazdów SUV. Jeep uosabia hasło marki „ go anywhere, do anything”.

Podobnie jak i w pozostałych przypadkach opisywanych pojazdów, na tego typu pojazdy decydują się klienci, którzy wybierają ten model ze względu na jego zdolności do jazdy w trudnych warunkach terenowych – geodeci, budowlańcy, ratownicy górscy, itd. Co ciekawe – wyrazista stylistyka oraz klasyczna linia sprawia, że Wrangler znajduje też swoich nabywców wśród wolnych zawodów i w branży reklamowej – dodaje Bogusław Cieślar.

 

Jeep Wrangler_m

 

W przypadku Wranglera ważne są znakomite parametry terenowe, mocna konstrukcja, reduktor. W drugiej kolejności zużycie paliwa, czy osiągi. Wyposażenie nie jest priorytetem, chociaż Wrangler może być wyposażony w wiele elementów z zakresu komfortu, jak np. skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, system multimedialny UConnect z 6,5” ekranem dotykowym i nawigacją, automatyczna klimatyzacja, tempomat.

Samochód jest fabrycznie przystosowany do jazdy w trudnym terenie, ma znakomite parametry terenowe tj. prześwit poprzeczny, kąty najazdu, zejścia i rampowy, głębokość brodzenia, czy artykulację zawieszenia. Standardem jest mocna ramowa konstrukcja, wytrzymałe sztywne mosty, skrzynia rozdzielcza z reduktorem, osłony podwozia. Dodatkowo w wersji Rubicon jest wzmocniona skrzynia rozdzielcza z przełożeniem redukcyjnym 4,0:1, wzmocnione mosty, fabryczne blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego, czy rozłączany stabilizator przedni. Wrangler oferowany jest w wersji długiej i krótkiej i jako jedyny w wśród pojazdów 4×4 może być wyposażony w twardy modułowy dach, który jest całkowicie demontowany.

 

Skoda Yeti

W 2014 roku ŠKODA sprzedała bezpośrednio do firm ponad 1 tys. pojazdów modelu Yeti. Zainteresowanie tym samochodem wykazują przede wszystkim przedsiębiorstwa z branży budowlanej, energetycznej oraz zapewniającej bezpieczeństwo. W 2014 roku nabywcami Škody Yeti były największe firmy produkujące i dostarczające energię elektryczną, a także firmy pracujące przy budowie autostrad i innych dużych przedsięwzięć konstrukcyjnych. Yeti doskonale sprawdza się podczas działań w terenie podczas prac takich instytucji jak Policja czy Straż Graniczna oraz agencji ochrony.

Škoda Yeti nie należy do największych opisywanych tu aut, ale wielkość tego samochodu jest porównywalna z Jeepem Wraglerem. Na jego korzyść przemawia terenowy styl, stosunkowo obszerne wnętrze mimo kompaktowych rozmiarów, wysoki poziom komfortu podczas podróży oraz możliwość aranżacji wnętrza dzięki systemowi VarioFlex.

 

Skoda Yeti Outdoor_m

Skoda Yeti Outdoor

 

– ŠKODA Yeti to kompaktowy, 5-drzwiowy SUV, który świetnie spisuje się zarówno w mieście, jak i na nieutwardzonych drogach. Na szczególną uwagę zasługują jego ponadprzeciętne właściwości terenowe. Obecnie w ofercie znajduje się specjalna wersja Outdoor, która spełnia oczekiwania przedsiębiorców działających w terenie – zaznacza Agata Namysłowska-Michalak z Volkswagen Group Polska.

ŠKODA Yeti w wersji Outdoor to propozycja dla firm, które potrzebują samochodu gotowego wjechać na każdą drogę. Auto sprawdzi się podczas przewożenia ładunków w trudnodostępne miejsca, a zarazem oferuje wysoki komfort podróżowania na dłuższych trasach. Terenowy styl i specjalne osłony Yeti Outdoor ochronią karoserię przed uszkodzeniami, co pozwoli wjechać bez obaw nawet na bezdroża. Dla większej wygody, podczas codziennej jazdy Yeti Outdoor działa jak auto przednionapędowe. Napęd na tył dołącza się dopiero po zjechaniu z utwardzonej drogi w trudniejszy teren lub w przypadku utraty przyczepności.

Możliwość przesuwania trzech tylnych foteli wzdłuż, a po wyjęciu środkowego z nich, także w bok – to główne zalety systemu VarioFlex. Dzięki temu rozwiązaniu, wnętrze modelu Yeti można dostosować do każdej sytuacji np. przewożenia większych ładunków. Pojemność bagażnika ŠKODY Yeti Outdoor można powiększać z 405 l do 1760 l.

Yeti może być napędzane wydajnymi silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi. Jednostki 1.2 TSI (105 KM) i 1.4 TSI (122 KM) dostępne są z napędem na przednie koła, a 1.8 TSI (160 KM) współpracuje z napędem 4×4. Silnik diesla 2.0 TDI CR DPF oferowany jest w trzech wariantach mocy: 110 KM, 140 KM lub 170 KM (ostatni tylko z 4×4). Dodatkowo, wszystkie modele z napędem na cztery koła mają sprzęgło Haldex IV generacji, które automatycznie reguluje rozdział mocy na przednią i tylną oś. Pozwala to na sprawne poruszanie się nawet w najtrudniejszym terenie. Jazdę po bezdrożach wspomagają również: ASR-Offroad, EDS-Offroad, ABS-Offroad, asystent ruszania czy asystent zjazdu. Dzięki nim pokonywanie wzniesień jest łatwiejsze, a kierowca w pełni kontroluje zachowanie samochodu.

 

Autor: Tomasz Kurzacz

 

Przydatne linki:

www.ford.pl

www.jeep.pl

www.landrover.pl

www.mitsubishi.pl

www.nissan.pl

www.skoda.pl

www.ssangyong.pl

www.toyota.pl

www.volkswagen.pl

 

 

Artykuł pochodzi z czasopisma Główny Mechanik 3/2015

 

GM3 okladka do maila

 

Authors

Related posts

Góra
English