Gama Marathon z PESA w barwach ‘Ecco Rail’

PESA_o_m

Umowę z przekazania pierwszej lokomotywy Gama MArathon dla ‘Ecco Rail’ podpisali w środę 8.07.2015 roku w siedzibie PESA wiceprezes Zarządu Robert Świechowicz oraz Bogdan Plata – właściciel PHU Lokomotiv. Tym samym to właśnie Ecco Rail jest pierwszym nabywcą produkowanej w PESA elektrycznej lokomotywy z dodatkowym spalinowym agregatem dojazdowym „Marathon”. Tego samego dnia podpisano z umowę na dostawy dwóch kolejnych Gam.
– PESA jest naszym partnerem od dawna i bardzo sobie tę współpracę, przedstawicieli Zarządu, zakładu Z-1 i marketingu, cenię – powiedział obecnym na prezentacji lokomotywy dziennikarzom Bronisław Plata. – Działając na wielu rynkach, oprócz polskiego także niemieckim czy austriackim – znam wszystkie oferowane lokomotywy, ale marzyłem właśnie o Gamie „Marathon” ze względu na jej funkcjonalność, dostępność dla obsługi, a także na bezawaryjność. Ten pojazd był w naszej firmie testowany przez trzy miesiące i mogę mówić o niej wyłącznie dobrze. Nie odnotowaliśmy w eksploatacji żadnych uwag. Krótko mówiąc: wiem, co i od kogo kupuję.
To dla nas ważny dzień – podsumował wiceprezes PESA Robert Świechowicz. – Nie tylko dla nas, ale w ogóle dla rynku kolejowego w naszym kraju. Oto polska firma odbiera od polskiego producenta lokomotywę i zamawia kolejne. Jakże się z tego nie cieszyć. Pojazd ma już nowego właściciela, ale logo PESA pozostaje i zobowiązuje, więc zapewniam, że w ramach obsługi posprzedażowej będziemy się tą lokomotywą opiekować, jak własną. Okazanego nam zaufania nie zawiedziemy.

 

Lokomotywa 111Ed ma nowoczesny napęd z 2 przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą i 4 falownikami po jednym na każdy silnik trakcyjny. Wyposażona jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy i oporowy. Przeniesienie siły pociągowej z wózków na pudło odbywa się za pomocą skośnych cięgieł trakcyjnych.
Lokomotywa jest wyposażona w dwie równorzędne klimatyzowane kabiny sterownicze usytuowane na obu końcach. Do każdej kabiny prowadzi dwoje drzwi zewnętrznych, a do przedziału maszynowego drzwi wewnętrzne „antypaniczne”. Pulpit tworzony przy udziale maszynistów i instruktorów. Układy diagnostyki pokładowej i serwisowej umożliwiają analizę wszystkich parametrów istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Zapewnieniu wysokiej niezawodności lokomotywy służy system diagnostyki online. Lokomotywa została wyposażona w niezwykle skuteczny system przeciwpoślizgowy poprzez inteligentne sterowanie każdą osią. Pozwala to pokonywać wzniesienia które do tej pory były nieosiągalne dla lokomotyw czteroosiowych.
Nadwozie lokomotywy jest wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Poszycie boczne oraz demontowane dachy wykonane są ze stopów lekkich. Konstrukcja lokomotywy spełnia wymagania wytrzymałościowe zgodnie z normą EN 12663, a w zakresie zderzeń normę EN 15227 (cztery scenariusze zderzeniowe). Zastosowane elementy odkształcalne są wykonane jako demontowalne, łatwe do wymiany podczas ewentualnych uszkodzeń. Bezpieczeństwo obsługi zapewniają odpowiednio zaprojektowane strefy kontrolowanego zgniotu.
Zastosowany w lokomotywie system Marathon jest alternatywą dla napędu elektrycznego. Napędzany nowoczesnym silnikiem diesla agregat umożliwia poruszanie się lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Ten użytkowany i doceniany przez przewoźników dodatkowy napęd przeznaczony jest głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie pociągu o masie 3200 t na wzniesieniu sięgającym nawet 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych (nagły zanik napięcia w sieci) co udowodnił już wielokrotnie zawsze doprowadzając pociąg do celu.
Nazwa Lokomotywy „Marathon” jest nieprzypadkowa, maksymalny zasięg lokomotywy na pełnej mocy pozwala na bezproblemową obsługę wszystkich bocznic oraz na przemieszczanie się składu na odcinkach pozbawionych napięcia trakcyjnego przy minimalnym zasięgu 42 km.

 

Źródło: PESA

Authors

Related posts

Góra
English