Ekologiczna alternatywa dla LPG

Fot._Dendro_3_m

Aby podtrzymać i ugruntować swoją pozycję, najbardziej uznane marki świata stawiają swoim kontrahentom coraz większe wymagania. Czynnikiem równie istotnym co cena i jakość produktu staje się proces jego powstawania. Wychodząc naprzeciw wysokim standardom partnera, polski dostawca materaców dla firmy IKEA, gruntownie zmodernizował swoją flotę intralogistyczną.

W 2012 roku firma Dendro podjęła decyzję o unowocześnieniu parku maszynowego. Przedsiębiorstwo korzystało dotychczas z wózków napędzanych LPG, poszukiwało więc pojazdów o podobnych parametrach jezdnych. Nowe rozwiązanie miało być jednak bardziej ekologiczne i tańsze w eksploatacji. By podjąć trafną decyzję, przeprowadzono szereg testów. Wypróbowano maszyny kilku dostawców, różniące się technologią napędową i innymi właściwościami. Analiza wykazała, że zastosowanie wózków elektrycznych pozwala uzyskać oszczędności rzędu 20 tys. zł netto rocznie na pojazd. – W testach koncentrowaliśmy się na porównaniu kosztów eksploatacyjnych i środowiskowych związanych z wykorzystaniem poszczególnych rozwiązań. Braliśmy pod uwagę również preferencje operatorów związane z osiągami i parametrami jezdnymi pojazdów – mówi Justyna Tarczewska, Kierownik Dystrybucji i Magazynu w firmie Dendro Poland. – Początkowo mieliśmy obawy, czy wózki elektryczne będą w stanie pracować przez całą zmianę na jednej baterii. W trakcie testów okazało się, że technologia zastosowana w STILL RX 60-16 zapewnia nieprzerwaną, wydajną pracę przez 8 godzin. Przesądziło to o podjęciu decyzji o wzbogaceniu naszej floty o wózki tego typu – dodaje Justyna Tarczewska.

Fot._Dendro_2_m

 

Kolejne wdrożenia proekologicznych innowacji

Przeprowadzone testy pozwoliły wykazać przewagi wózków elektrycznych nad wykorzystywanymi dotychczas rozwiązaniami. Zapadła decyzja o stopniowej wymianie parku maszynowego. – Na flotę intralogistyczną Dendro składa się 17 wózków widłowych. Dziś już tylko 4 są napędzane gazem. Docelowo planujemy jednak, by aż 16 z nich stanowiły pojazdy elektryczne – mówi Justyna Tarczewska. – Wózki akumulatorowe są znacznie tańsze w eksploatacji. Dzięki cichemu funkcjonowaniu zapewniają również lepszą ergonomię pracy. Dodatkowo, nie emitują CO2 ani cząstek stałych. To kwestia bardzo ważna dla nas i naszych kontrahentów – tłumaczy Kierownik Dystrybucji i Magazynu Dendro Poland.

Dendro to jeden z wiodących producentów materaców w Europie. Głównym klientem firmy jest sieć sklepów IKEA, słynąca z optymalizacji procesów logistycznych oraz dbałości o środowisko naturalne. Meblarski potentat wyznacza w związku z tym – i sobie, i swoim dostawcom – rygorystyczne cele. – Dzięki wdrożeniu floty wózków elektrycznych, Dendro wzorcowo wywiązuje się z zobowiązań wobec kontrahenta w zakresie ekologii, uzyskując jednocześnie bardzo dobre parametry wydajnościowe – komentuje Marcin Małecki, Doradca Handlowy Senior w STILL Polska.

Fot._Dendro_1_m

 

Prąd w magazynie, prąd na produkcji

W magazynach przedsiębiorstwa zastosowanie znalazły testowane przez Dendro w 2012 roku wózki RX 60-16. Każdy z pojazdów napędzany jest dwoma trójfazowymi silnikami, zoptymalizowanymi pod kątem poboru energii i emisji hałasu. 80-woltowa bateria pozwala na wydajną pracę przez całą zmianę. Rozładowane akumulatory trafiają na zbiorcze stanowisko ładowania, projekt którego został opracowany we współpracy ze STILL Polska. Stamtąd pobierane są również gotowe do pracy urządzenia. Dzięki zaimplementowanej w wózkach funkcji bocznej wymiany baterii, przezbrojenie pojazdu trwa porównywalnie z tankowaniem pojazdu spalinowego. Operatorzy chwalą również inne ergonomiczne usprawnienia. – Konstrukcja kabiny RX 60-16 zapewnia wygodę pracy na najwyższym poziomie – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Pochylona płyta podłogowa z wykładziną antypoślizgową i powiększona ilość miejsca na nogi gwarantują bezpieczeństwo podczas wsiadania i wysiadania do pojazdu. Regulowana kolumna kierownicy oraz możliwość wyboru rozmieszczenia pedałów sterowania pozwalają dostosować maszynę do specyfiki pracy operatorów, zaś wąskie profile i wysoko umieszczony fotel zapewniają doskonałą widoczność – dodaje Tobiasz Jakubczak. Wdrożenie STILL RX 60-16 nie tylko pozwoliło utrzymać wydajność pracy pojazdów spalinowych, ale również znacząco zmniejszyło koszty eksploatacji. Rzeczywiste zużycie energii było jeszcze niższe, niż wynikałoby to z przeprowadzonych testów.

W związku z satysfakcjonującym rezultatami implementacji elektrycznych maszyn STILL w magazynie, Dendro zdecydowało się na kolejny wspólny projekt. Postanowiono wzbogacić flotę obsługującą linię produkcyjną o kompaktowe pojazdy o udźwigu 1,4 tony: STILL RX 20-14 oraz STILL EGV-S 14. Kompaktowy wózek z przeciwwagą oraz prowadzony ręcznie wózek wysokiego podnoszenia pozwoliły na poprawę bezpieczeństwa w zakładzie oraz dalsze obniżenie poborów energetycznych. Łącznie w zakładach Dendro funkcjonuje obecnie 7 pojazdów STILL Polska. Jako formę finansowania wybrano wynajem długoterminowy. – Zdecydowaliśmy się na wynajem długoterminowy ze względu na kilka czynników. Po pierwsze, rozwiązanie nie wymaga dużych nakładów własnych. Zwiększa się dzięki temu maksymalna skala inwestycji – mówi Kierownik Dystrybucji i Magazynu Dendro Poland. – Dodatkowo, STILL Polska oferuje w tym przypadku bardzo atrakcyjne pakiety serwisowe. Dzięki gwarancji stałej raty i zapewnieniu wózków zastępczych na czas naprawy, możemy dokładnie przewidzieć koszty związane z obsługą floty i eliminujemy ryzyko wystąpienia przestojów – dodaje Justyna Tarczewska.

 

Źródło: Still

Authors

Related posts

Góra
English