ABB rozszerza linię napędów Azipod

ABB Azipod D_m

Elektryczny morski system napędowy Azipod D, najnowszy produkt z linii pędników sterujących Azipod, stanowi postęp w rozwoju bezprzekładniowej technologii pędników sterujących. Potrzebuje do 25 procent mniej mocy zainstalowanej dzięki zastosowanym udoskonaleniom, obejmującym podwójny układ chłodzenia. Azipod D pozwala na zwiększenie elastyczności szerokiej gamy statków, takich jak morskie statki pomocnicze, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów utrzymania i zużycia paliwa.
Armatorzy odniosą korzyści z długich — w porównaniu z mechanicznymi zębatymi pędnikami sterującymi — okresów międzyobsługowych napędów Azipod D. Ten nowy pędnik sterujący pozwoli zwiększyć wszechstronność następnej generacji morskich statków pomocniczych, tak oczekiwaną przez właścicieli, którzy muszą zwracać uwagę na stale zmieniające się ceny paliwa i inne wymagania.
Potrzebują oni statków, których układy napędu i konstrukcje kadłuba są efektywne, bez względu na to, czy przewożą zaopatrzenie do oddalonych platform wiertniczych, obsługują kotwice platform czy też utrzymują dokładną pozycję przy złej pogodzie. To jest misja napędu Azipod D.

Najważniejsza jest możliwość łatwego dostosowania
Skupiamy się nie na jednej prędkości i jednym projekcie, ale na zakresie prędkości i szeregu projektów — powiedział Uwe Hollenbach, starszy konsultant z towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, który do 2014 roku kierował basenem modelowym statków HSVA Hamburg, gdzie były prowadzone badania w celu opracowania napędu Azipod D. – Obecne statki mają większe możliwości dostosowywania się niż pięć czy dziesięć lat temu.
Uwe Hollenbach, starszy konsultant z towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, powiedział, że czasy, gdy statki były projektowane dla pojedynczej prędkości, minęły. Napęd elektryczny pomaga zapewnić większą elastyczność statków.
Od chwili jego opracowania przez ABB w 1987 roku, elektryczny system napędowy Azipod — w którym silnik jest montowany wewnątrz opływowej gondoli pod statkiem, ze śrubą połączoną bezpośrednio z wałem silnika — stał się standardem branżowym w największych na świecie statkach wycieczkowych, lodołamaczach oraz statkach obsługujących instalacje morskie.
Wszystkie zainstalowane jednostki Azipod przepracowały łącznie ponad 11 milionów godzin, pomagając armatorom zaoszczędzić na paliwie do 20 procent.
Napęd Azipod D będzie stanowił uzupełnienie napędu Azipod C, który został wprowadzony ponad dziesięć lat temu i od tego czasu został pomyślnie zainstalowany w szeregu zaawansowanych technologicznie statków, takich jak morskie statki dostawcze, promy, jachty i statki mieszkalne.
Obecnie poszukiwania oraz produkcja ropy i gazu — u wybrzeży Afryki, Azji i Ameryki Południowej — są prowadzone na coraz głębszych wodach, czyli obszarach znacznie oddalonych od brzegu, gdzie wyniki tych działań są bardziej obiecujące. W związku z tym właściciele szukają większych statków spalinowo-elektrycznych z możliwością pozycjonowania dynamicznego, których oszczędność paliwa i wszechstronność pomagają w uzyskaniu kontraktów czarterowych — nawet przy zmiennych cenach energii.
Aby zaspokoić te wymagania Azipod D, zapewniający moc od 1,6 MW do 7 MW, pozwala uzyskać większą efektywność napędu, gdy potrzebne jest zmienne dynamiczne pozycjonowanie uwzględniające zmiany wiatru, pogody i zadań. Pędnik można dopasować do różnych kształtów kadłuba i odpowiedniej wielkości śruby.

ABB Azipod_m

Niezawodność, dostępność
Napęd Azipod D to również niezawodność, większa dostępność oraz korzyści dla środowiska naturalnego dzięki temu, że wymianie podlega jedynie kilka części, a zużycie oleju smarowego wynosi tylko sześć litrów — w porównaniu do ponad 1000 litrów w tradycyjnych napędach mechanicznych. Ponadto można znacznie wydłużyć okresy międzyobsługowe.
Przykład: Viking Avant, morski statek pomocniczy należący do firmy Eidesvik Offshore zajmującej się dostawami, pracami podmorskimi, badaniami sejsmicznymi i układaniem kabli, został w 2004 roku wyposażony w parę napędów elektrycznych Compact Azipod C o mocy 3 MW, pozwalających rozpędzić statek na falach do 16 węzłów.
Dyrektor zarządzający firmy Eidesvik, Jan Lodden, powiedział, że dane operacyjne statku Viking Avant są wyjątkowe, ponieważ pierwsza naprawa główna odbyła się dopiero po 12 latach, po czym dodał, że jest to niespotykane, jeśli wziąć pod uwagę te rodzaje jednostek napędowych.
Po raz pierwszy od czasu zwodowania statek został umieszczony w suchym doku do generalnego remontu dopiero w tym roku.

„Bardzo dobre doświadczenie”
Mamy bardzo dobre doświadczenia z dotychczasowej pracy napędu z linii Azipod — powiedział Jan Lodden, dyrektor zarządzający firmy Eidesvik. – Używaliśmy go przez 12 lat bez żadnych większych remontów, co jest niespotykane, jeśli wziąć pod uwagę te rodzaje jednostek napędowych.
W Azipod D zastosowano nowy układ chłodzenia powietrza i wody, pomagając zredukować masę pędnika i „skierować” więcej energii na napędzanie statku, a nie na wymagania dotyczące chłodzenia.
Rezultat: armatorzy mogą uzyskać większą wydajność z mniejszych pędników sterujących, zwiększając możliwość ich wykorzystania w większym zakresie statków — morskich statków dostawczych, wiertnic i promów.

 

Źródło: ABB

Authors
Tagi

Related posts

Góra
English