Zabudowy specjalne pojazdów

_DSC1793_m

Zdjęcie: Bemet

 

Zdarza się, że na miejsce awarii należy przetransportować ekipę fachowców z odpowiednim sprzętem. Gdy takie zdarzenie nastąpi blisko warsztatu UR problem jest niewielki. Ale w jaki sposób dostarczyć w odległe miejsce ludzi i sprzęt taki jak palnik acetylenowy z butlami, dużą szlifierkę kątową czy inne, specjalistyczne narzędzia?

Z pomocą przychodzą specjalizowane pojazdy wyposażone w odpowiedni osprzęt – warsztaty na kołach. Dzięki nim ludzie i sprzęt zostaną dowiezieni w jak najkrótszym czasie na miejsce wystąpienia awarii. Wykorzystanie takich pojazdów zapewnia duży komfort pracowników – nie trzeba kompletować ad hoc niezbędnych narzędzi, nie jest konieczne szukanie odpowiedniego środka transportu, a takie pojazdy wyposażone są w odpowiednie oprzyrządowanie. Często jest to sprężarka dostarczająca sprężone powietrze do zasilania narzędzi pneumatycznych, z reguły jest tam też szlifierka lub inne narzędzia elektryczne.

 

Niezastąpiony wózek akumulatorowy

Redakcja Głównego Mechanika wysłała do firm zatrudniających więcej niż 100 osób zapytanie, jak wygląda transport niezbędnego sprzętu na miejsce awarii. Okazało się, że w większości przypadków firmy nie wykorzystują specjalistycznych środków transportu. W razie potrzeby sprzęt ładuje się „na pakę” wózka akumulatorowego i zawozi w miejsce, gdzie muszą być wykonane odpowiednie prace. System ten w wielu przypadkach może być wystarczający, jednakże ma on wady. Przed wszystkim zachodzi niebezpieczeństwo uszkodzenia narzędzi w czasie transportu oraz może wystąpić konieczność kolejnych kursów do warsztatu, jeśli zapomni się niezbędnego wyposażenia. Zaletą takiego rozwiązania jest brak praktycznie jakichkolwiek nakładów na taki pojazd. Może też zdarzyć się, że wózek nie będzie do natychmiastowej dyspozycji, co opóźni wyjazd. Traci się także czas na dobranie i załadunek niezbędnego sprzętu. Nie ma także tu mowy o jakimkolwiek stole warsztatowym i imadle w pojeździe, gdyż nie ma po prostu miejsca na takie wyposażenie.

Kolejnym rozwiązaniem, które jest stosowane w firmach, to własna adaptacja wózka lub niewielkiego samochodu na potrzeby działu Utrzymania Ruchu. Spotyka się więc stałe zabudowy wózków akumulatorowych, wyposażonych w odpowiednie skrzynie i szuflady na narzędzia oraz niezbędny sprzęt. W takim przypadku także nie ma stołu, imadła czy elektronarzędzi mocowanych na stałe. Adaptowane są także niewielkie samochody dostawcze typu Citroen Berlingo, Fiat Friorino czy Doblo, Renault Kangoo i inne. Takim samochodem można dojechać dalej niż wózkiem akumulatorowym, ma też lepsze właściwości trakcyjne (czasem trzeba przejechać po drodze nieutwardzonej, z czym wózek akumulatorowy może sobie nie poradzić). Wadą takiego samochodu jest utrudniony wjazd do hali fabrycznej z powodu spalin. Z kolei niewielkie rozmiary umożliwiają wjazd nawet w trudniej dostępne miejsca, gdzie duży samochód miałby problemy.

Authors

Related posts

Góra
English