Zmniejszenie masy i strat mocy bolidów zespołu Scuderia Ferrari za sprawą innowacji SKF

SKF F15T_profilo_dx_2015_OK_m
Nowa technologia łożyskowania SKF przyczynia się do poprawy osiągów skrzyni biegów i trwałości wyścigowej bolidów Scuderii Ferrari przygotowanych na tegoroczny sezon Formuły 1.
W 2015 roku SKF kontynuuje partnerską współpracę z zespołem Scuderia Ferrari. Celem jest rozwój specjalistycznych podzespołów i systemów, które przyczynią się do zmniejszenia masy oraz strat mocy powodowanych tarciem.
Firma SKF ściśle współpracowała ze Scuderią Ferrari przy produkcji zespołów łożyskowych wytwarzanych ze specjalnej stali narzędziowej. Dostosowanie procesów obróbki cieplnej pozwoliło zoptymalizować właściwości materiału związane z twardością powierzchni. Sprawiło to, że każde łożysko jest nadzwyczaj odporne na uszkodzenia powierzchniowe i wytrzymuje skrajnie duże naprężenia stykowe, jakie występują w zastosowaniach Formuły 1. W rezultacie udało się zmniejszyć wymiary łożysk przy zachowaniu ich osiągów i niezawodności.
Nowe zespoły łożyskowe są obecnie wykorzystywane w najnowszej skrzyni biegów Scuderia Ferrari. Minimalizacja przełożyła się na zmniejszenie łącznej masy o ponad 20%. Do poprawy osiągów skrzyni biegów przyczyniło się również zastosowanie ceramicznych wałeczków łożysk i zoptymalizowanej geometrii wewnętrznej. Połączenie to poskutkowało znacznym zmniejszeniem strat mocy powodowanych tarciem.
Dalsze prace doprowadziły do wdrożenia w zespole Scuderia Ferrari najnowszej opracowanej przez SKF technologii monitorowania stanu podzespołów. Bazuje ona na modułowej platformie IMx naszej produkcji, która została w tym przypadku przeprojektowana pod kątem szczególnych potrzeb zespołu. Firma SKF w szczególności dostosowała elementy sprzętowe, czyniąc je zdolnymi do przetwarzania ogromnych zbiorów danych w dużym tempie – nawet stokrotnie większym niż niezbędne z reguły w najbardziej wymagających zastosowaniach przemysłowych.
System monitorowania stanu podzespołów zainstalowany w silniku i platformach do testów turbosprężarek Scuderia Ferrari wykorzystuje zaawansowane oprogramowanie SKF Observer oraz chroni zasoby, polepsza wydajność eksploatacyjną, usprawnia procesy zapobiegawczego utrzymania ruchu i zwiększa tempo rozwoju.
Inż. Mattia Binotto, dyrektor jednostki Scuderia Ferrari ds. napędu, tłumaczy: – Firma SKF odegrała istotną rolę w rozwoju naszego bolidu na sezon 2015 Formuły 1. Rozwiązanie IMx daje nam niespotykany dotąd ogląd osiągów naszych silników. Z kolei nowe łożyska do skrzyni biegów – w połączeniu ze specjalistycznymi podzespołami krytycznych systemów pokładowych, w tym odpowiedzialnego za odzysk energii – będą kluczowe dla utrzymania przewagi konkurencyjnej w zbliżających się wyścigach.
Jeroen Wensing, kierownik ds. innowacji w jednostce SKF Racing, dodaje: – SKF współpracuje z zespołem Scuderia Ferrari od 1947 roku – to najdłużej trwające partnerstwo technologiczne tego typu w całej historii Formuły 1. Od samego początku wspólnymi siłami przesuwaliśmy granice osiągów i niezawodności, wykorzystując zgromadzoną wiedzę inżynieryjną do wspierania klientów ze wszystkich gałęzi przemysłu nowatorskimi pomysłami i stale opracowywanymi innowacjami.

 

Źródło: SKF

Authors
Tagi

Related posts

Góra
English