Dookoła świata z polimerowymi łożyskami igus

igus1 malyiglidur we Wrocławiu

Chcąc uczcić 30 lat istnienia łożysk iglidur w lutym 2014 wyruszył w podróż dookoła świata niewielki samochód, aby zademonstrować wydajność i wytrzymałość polimerowych łożysk ślizgowych. Zaangażowano w projekt studentów Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Kolonii i wspólnie przeprowadzono modernizację małego samochodu, aby ostatecznie w 56 miejscach łożyskowania wymienić dotychczas stosowane łożyska na polimerowe firmy igus.

igus logo iglidur w trasie_maly

Bezsmarowe łożyska ślizgowe iglidur bardzo dobrze spisują się w branży samochodowej, dowodem na to jest fakt, że w ubiegłym roku w samochodach osobowych zamontowano 200 milionów łożysk ślizgowych firmy igus. Co drugie łożysko igus jest stosowane w branży motoryzacyjnej. Specyficzne właściwości, takie jak wysoka odporność na media, duża wytrzymałość na ściskanie i właściwości w zakresie tłumienia czynią łożyska ślizgowe iglidur szczególnie odpowiednimi do zastosowań w mechanizmie jezdnym, komorze silnikowej czy przekładni. Dzięki takim właściwościom materiału, jak bezkorozyjność, samosmarowność i cicha praca iglidur nadaje się doskonale do stosowania w zawiasach do drzwi oraz w kinematyce. To wszystko zostało udowodnione i sprawdzone w praktyce, ale wielkim wyzwaniem dla firmy igus było wyposażenie samochodu w łożyska ślizgowe i przygotowanie go do podróży dookoła świata. Ten ambitny test przebudowy auta został powierzony zespołowi profesjonalistów z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Kolonii pod kierownictwem Johannesa Thomé oraz konstruktora łożysk ślizgowych w firmie igus – Michaela Kruga. Zgodnie z zasadą, aby zastąpić tworzywami sztucznymi w pojeździe wszystko, co tylko możliwe z technicznego punktu widzenia oraz zgodnie z przepisami TÜV. Metalowe łożyska przy pedale hamulca, wycieraczkach i podnośnikach szyb w oknach, w module zmiany biegów, w konsoli siedzenia, przy hamulcu ręcznym, generatorze startowym, przy przepustnicy oraz składanym dachu zastąpiono łożyskami polimerowymi. Wymagało to całkowitego rozebrania wielu modułów na pojedyncze części oraz ich ponownego złożenia w całość w sposób zgodny z konstrukcją fabryczną i zapewniający prawidłowe funkcjonowanie. Często stosowano standardowe łożyska ślizgowe, ale czasami zachodziła jednak również konieczność opracowania dokładnie spasowanych części zastępczych przy pomocy modeli CAD, a następnie wyfrezowania, bądź wytoczenia odpowiednich elementów z półfabrykatów iglidur. Zastosowano przy tym aż 45 różnych katalogowych materiałów iglidur. Wysokosprawne tworzywa sztuczne firmy igus zostały zamontowane łącznie w 56 miejscach łożyskowania. Podczas modyfikacji przykładano wagę nawet do zachowania podobieństwa wizualnego, jak miało to miejsce w przypadku blokady siedzenia. Wszystkie modyfikacje samochodu zostały pomyślnie zakończone. Zespół złożony z techników pojazdów samochodowych i konstruktorów tworzyw sztucznych cieszy się z rezultatu swojej pracy i wypuszczeniem samochodu w świat.

Szerokie zastosowanie bezsmarowych łożysk ślizgowych iglidur w różnych aplikacjach na całym świecie wiąże się z ochroną środowiska naturalnego i obniżeniem kosztów produkcji, a dzięki odporności na zużycie wydłużeniem okresu użytkowania. Podróż „iglidur w trasie” dookoła naszego globu pozwala poznać zalety łożysk ślizgowych i sprzyja rozwojowi nowych koncepcji dla konstruktorów z całego świata.

igus iglidur w trasie2_maly

Od lutego 2014 samochód przejechał przez Azję, Amerykę Północną i Południową i w październiku 2014 rozpoczął wycieczkę po Europie, aby w styczniu 2015 roku odwiedzić Polskę. Podróżowanie przez gorące Indie, piękne malownicze Chiny, Koreę Południową, dżungle i wysokie góry Tajwanu, tradycyjne i nowoczesne miasta Japonii, rozległe plaże Brazylii w trakcie gorączki piłki nożnej World Cup 2014, zaciszne regiony Alaski, spektakularne parki krajobrazowe i słynne wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej oraz Europę, dało razem ponad 70 000 przejechanych kilometrów. Kilometry trasy po drogach asfaltowych, żwirowych, w brudzie, błocie, deszczu, śniegu i upale zostały dzień po dniu udokumentowane i przedstawione światu na blogu blog.igus.pl
Od 18 do 25 stycznia 2015 roku samochód odwiedza Polskę i razem z nim firma igus odwiedzi najważniejszych klientów, zwiedzi najbardziej znane i ciekawe miejsca w Polsce, zaprezentuje całemu światu Polskę i jej wspaniałe, malownicze miejsca. Od Morza Bałtyckiego na północy po góry na południu, przez jeziora w styczniowej aurze po zabytkowe i historyczne miasta.

20 stycznia samochód odwiedził m.in Wrocław.  Zaprezentował się w sali konferencyjnej kompleksu Hali Stulecia. Uczestnicy spotkania mogli zapoznać się z samochodem, a także porozmawiać ze specjalistami z firmy igus. Obecny był m.in. Dyrektor Zarządzający igus w Polsce Marek Wzorek oraz Artur Peplinski – Prokurent i Szef Międzynarodowej Grupy ds. Rozwoju i Marketingu firmy igus.

Całej akcji „iglidur w trasie” przyświeca szczytny cel – za każdy przejechany kilometr w każdym państwie firma przekazuje 1 euro na cele charytatywne na dowolnie wybraną organizację.

 

www.igus.pl

igus iglidur w trasie3_maly

Authors
Tagi

Related posts

Góra
English