Kolejna firma uruchamia montaż autobusów w Polsce

Glaspo

Firma Glaspo z Wrocławia pokazała na zakończonej niedawno wystawie TRANSEXPO 2014 dwa autobusy marki MAZ. Zamierzeniem firmy jest uruchomienie montażu przemysłowego pojazdów białoruskiego producenta w Płońsku. Decyzja o pojawienie się akurat teraz na autobusowej scenie nie jest przypadkowa. MAZ Auto Poland, Glaspo czy Peter Bus (diler MAZ-a) realizują aktualnie na Śląsku potężne dostawy dla prywatnych przewoźników, które łącznie do końca roku mają osiągnąć poziom ok. 100 szt. autobusów miejskich typu 203, 107 i 206 Wszystkie te egzemplarze zostały wyprodukowane w 2014 r., ale mają silniki Euro 5, dlatego są importowane do Polski jako używane. Tak duży rynek, który powstał dzięki wydłużeniu kontraktów KZK GOP czy ZKKM Chrzanów z 3 lat do 8 lat, pokazuje jaki w polskim sektorze prywatnych przewoźników drzemie potencjał. Glaspo i MAZ nie chcą stracićtego ważnego, śląskiego przyczółka i stąd decyzja o budowie montowni pojazdów spełniających normę Euro 6.
Montaż autobusów odbywać się będzie w Płońsku. Do tej pory działał tutaj zakład produkcyjny szyb zespolonych i magazyn Glaspo. Teraz – a dokładniej od 15 listopada – będzie realizowany montaż przemysłowy pojazdów użytkowych marki MAZ – autobusów, jak i specjalistycznych samochodów ciężarowych (z napędem 4×4 i 6×4). Aktualnie trwa rekrutacja pracowników, których w pierwszym etapie wspomogą fachowcy z MAZ-a. Pierwsze mają ruszyć ciężarówki (m.in. dla straży pożarnej), a tuż po nich – autobusy. Premierowym egzemplarzem będzie model 203, który zarówno stanie się wzorem do dalszego montażu, jak i trafi do badań homologacyjnych.
Montowania w Płońsku ma być pomostem łączącym białoruskiego producenta z rynkiem unijnym. Dzięki polskiemu CKD MAZ ominie 16-procentowe cło i zyska możliwość szerszej ekspansji na rynkach europejskich. Poza tym firma wypchnie całą produkcję pojazdów Euro 6 do Płońska, zostawiając sobie wersje Euro 4/Euro 5 przeznaczone na lokalny i rosyjski rynek. To jak najbardziej logiczne wydzielenie produkcji pod kątem obszaru sprzedaży i historyczny krok w dziejach MAZ-a. O wadze tego wydarzenia świadczy fakt, że do Płońska dotarła jak na razie tylko jedna telewizja – właśnie z Białorusi. Tutaj konstrukcjach przesyłanych z Mińska będą montowane silniki Mercedes-Benz Euro 6, szyby firmy Glaspo oraz wszelkie inne wyposażanie, jakiego sobie zażyczą europejscy klienci – od tapicerki poprzez dodatkowe konfiguracje po zmienioną stylistykę. Plany na przyszły rok są bardzo ambitne. Glaspo chce dostarczyć na polski rynek ok. 150 autobusów, a docelowo ma to być poziom 300 autobusów i 500 ciężarówek rocznie.
Montaż autobusów MAZ w Polsce ma bazować zarówno na autobusach miejskich, jak i międzymiastowych. W skład pierwszej grupy mają wejść doskonale znane nam trzy modele:
– niskopodłogowy G-Midi (MAZ 203) z silnikiem Mercedes-Benz 906 Euro 6 i automatyczną skrzynią ZF;
– niskopodłogowy G-Mideco (MAZ 203 CNG) z silnikiem Mercedes-Benz 906 Euro 6 i automatyczną skrzynią Allison;
– niskopodłogowy G-Mini (MAZ 206) z silnikiem Mercedes-Benz 904 Euro 6 i automatyczną skrzynią Allison.
Z kolei w zakresie autobusów międzymiastowych, Glaspo wielkie nadzieje pokłada w modelu G-Magway (MAZ 232) o długości 9,9 m, DMC na poziomie 13,8 t i pojemności 50 pasażerów, który będzie montowany z silnikiem Mercedes-Benz SRIA 924. W planach są także kolejne modele z portfolio MAZ-a, w tym m.in. przegubowa wersja 215, jednak wymagają one większego nakładu pracy, aby je dostosować do wymagań unijnych klientów.

 

Więcej: www.infobus.pl

Authors

Related posts

Góra
English