Bezsmarowne koło zębate od igus wykonane w technologii 3D zapewnia cichą pracę e-rowerów

 

W ostatnich latach, rower przestał być zwykłym dobrem ekonomicznym, a stał się elementem stylu życia o zoptymalizowanej masie. W dużym stopniu, to właśnie proces elektryfikacji przyczynił się do tego trendu. Użytkownicy w tym obszarze oczekują cichej pracy i aby to osiągnąć, należy odpowiednio zoptymalizować zarówno same napędy jak i zamontowane w rowerze podzespoły. Dzięki technologii druku 3D, firma igus oferuje idealne rozwiązanie jakim jest możliwość wydrukowania zindywidualizowanych elementów napędu, takich jak np. koła zębate wykonane z wysokowydajnych tworzyw sztucznych. Te niestandardowe rozwiązania są nie tylko bezsmarowne i bezobsługowe, ale jednocześnie zapewniają niższy poziom hałasu podczas pracy.

Wskaźnik wzrostu sprzedaży rowerów elektrycznych od lat utrzymuje się na wysokim poziomie, tylko w Niemczech, w roku 2016, zanotowano 13% wzrost sprzedaży e-rowerów, która osiągnęła poziom 605 000 sztuk. Aby umacniać swoją pozycję na rynku, producenci napędów nieustannie muszą wprowadzać na rynek udoskonalenia. Z tego względu, silniki rowerów elektrycznych z roku 2018 są o 25 procent mniejsze niż w poprzednich wersjach, ważą tylko 3 kilogramy i zapewniają niższy poziom hałasu podczas jazdy. Nie spełnia to jednak oczekiwań amatorów e-rowerów, takich jak Lars Hartmann z Reichshof,  dla którego nadmierny hałas łańcucha rowerowego był nie do zaakceptowania. Metalowe zębatka prowadząca łańcuch zapewniała jego płynną pracę, to co stanowiło przeszkodę, to hałas wydawany przez nią podczas jazdy.

Koła zębate z tworzywa sztucznego o dużej wytrzymałości zapewniają cichą pracę
W poszukiwaniu rozwiązania, Lars Hartmann skorzystał z oferty firmy igus w zakresie usługi druku technologii 3D. Przesłał do firmy pliki CAD z modelem koła zębatego, a po kilku dniach otrzymał rozwiązanie dopasowane do jego potrzeb. Rozwiązanie idealne dla hobbysty „Standardowa zębatka wykonana z metalu generuje dużą emisję hałasu podczas jazdy”. Narysowałem model a firma igus dokonała jego wydruku z materiału iglidur I3″, wyjaśnia wynalazca. „Uzyskanie tego elementu odbyło się sprawnie i szybko. Dzięki usłudze wydruku w technologii 3D, odpowiednie dane zostały wysłane w formie pliku STEP, wybrany został materiał, a następnie zamówiono odpowiednią jego ilość. Koło zębate eksploatowane jest od dwóch miesięcy w dwóch rowerach, a poziom hałasu został wyraźnie zminimalizowany, co zostało przyjęte przez Hartmann’a z dużym zadowoleniem.

Najlepsze współczynniki zużycia i wytrzymałości
Wykorzystany materiał to iglidur I3, który sprawdza się zarówno przy stosowaniu na skalę przemysłową lub przy niewielkich ilościach. Materiał ten przetwarzany jest w procesie selektywnego spiekania laserowego (SLS) i wyróżnia go wysoka wytrzymałość oraz odporność na zużycie. Ponadto, wytworzone części nadają się już do bezpośredniego użytku. W laboratorium testowym firmy igus, łożyska ślizgowe wykonane z tego materiału zostały porównane ze standardowymi materiałami przeznaczonymi do selektywnego spiekania laserowego. Części wykonane z tego tworzywa, poddane testom w  ruchu wahliwym, obrotowym i liniowym, wykazały odporność na ścieranie 3-krotnie większą niż te wykonane ze standardowych materiałów.

 

Źródło: igus

Authors

Related posts

Góra
English