TYTUŁY WIELKIMI LITERAMI – tylko po co?

Niektóre firmy lubią podkreślać ważność przesyłanych informacji stosując wielkie litery w tytułach. Jednak w portalach i czasopismach stosuje się obowiązujące zasady języka polskiego, zgodnie z którymi tytuły pisze się analogicznie, jak każde inne zdanie (oczywiście z jednym wyjątkiem – nie stawia się kropki na końcu, zwłaszcza że często nie są to zdania, ale równoważniki zdań).

Odbiorca takiej informacji prasowej (czytaj – redaktor lub dziennikarz) musi przepisać taki tytuł ręcznie (dla uzyskania małych liter), lub skorzystać z opcji automatycznej zmiany wielkości liter dostępnej w niektórych edytorach tekstu. Zatem taki tytuł trzeba przekopiować do edytora (tworząc wpierw nowy dokument), zaznaczyć tekst do zmiany, zmienić wielkość liter, skopiować w docelowe miejsce (np. do systemu CMS obsługującego portal). Żeby to było tylko tyle!

Zwykle w informacjach produktowych pojawiają się nazwy własne produktów. Niektóre z nich pisze się wielkimi literami (podobnie jak niektóre nazwy firm – takie nazwy zostały zarejestrowane), więc taka pisownia powinna pozostać zachowana. Ale jak poznać, że właśnie ta konkretna nazwa powinna zostać napisana wielkimi literami, skoro w tytule są WYŁĄCZNIE WIELKIE LITERY? Warto dodać, że czasami w samej treści brak jest konsekwencji i nazwy pisane są w różny sposób, więc nie jest to zbyt miarodajne źródło.
Podobny problem dotyczy pisowni nazw firm, zwłaszcza jeśli są dość nietypowe i mniej znane. Trzeba szukać w źródle, jak prawidłowo napisać nazwę firmy.

Należy wczytać się w treść z nadzieją, że nazwa to zostanie powtórzona lub poszukać w Internecie. Jest to czasochłonne i powoduje niejednokrotnie zgrzytanie zębów kogoś, kto musi obrobić taki nadesłany tekst, począwszy od samego tytułu…

A wystarczy, że osoba pisząca informację dla prasy napisze w sposób prawidłowy tytuł oraz wszelkie nazwy występujące w notatce. Zwykle – z racji współpracy z firmą – wie, jak prawidłowo pisać wszelkie nazwy.

Authors

Related posts

Góra
English