Word? To proste!

 

Wydawałoby się, że w dzisiejszych czasach wymaganie od osoby podejmującej pracę biurową związane z biegłą obsługą komputera nie jest niczym nadzwyczajnym. A jednak mam wrażenie, że jeśli ktoś potrafi wstawić post na FB to już sobie w CV wpisuje „biegła obsługa komputera”. Że nie jest to prawda świadczyć może już samo CV – formatowane za pomocą spacji i „enterów”. Jak to wygląda w przypadku notek prasowych – zaprezentowałem w poprzednim wpisie.

Osoba tworząca notkę prasową chce, aby wyglądała ona jak najlepiej – co jest oczywiście zrozumiałe. Problem w tym, że notka, która świetnie wygląda na komputerze piszącego musi zostać przeniesiona do pliku docelowego, jakim może być system CMS (Content Management System), plik html na stronie internetowej lub program do składu tekstu (DTP). W każdym z tych przypadków wstawianie dodatkowych znaków jest niewskazane, bowiem trzeba je pracowicie i ręcznie usuwać.

Przejdźmy do najczęściej spotykanych błędów w tym zakresie.

 

Wcięcie akapitowe
Uzyskuje się je za pomocą poleceń Format – Akapit – Wcięcia i odstępy.

 

 

Tak utworzone wcięcie akapitowe jest widoczne tylko w danym dokumencie Worda, nie przenosi się po przekopiowaniu do innego dokumentu.

Bardzo często osoby o słabej znajomości Worda wstawiają albo znak tabulacji albo kilka spacji, które trzeba usuwać.

 

Wcięcie akapitowe uzyskane za pomocą kilku spacji

 

Wcięcie akapitowe uzyskane za pomocą tabulatora

 

Twarda spacja

Pozostawienie pojedynczej litery na końcu wiersza nie powinno mieć miejsca. Dlatego powinno się stosować tzw. twarde spacje (inaczej – spacje nierozdzielające, niełamliwe), które powodują, że dany znak pozostaje „związany” z następnym wyrazem właśnie za pomocą takiej spacji. W Wordzie uzyskuje się ją za pomocą klawiszy Ctrl + Shift + Spacja. Jej obrazem w wierszu jest małe kółko w odróżnieniu od kropki będącej znakiem dla zwykłej spacji:

 

Zwykła spacja, spacja nierozdzielająca

 

Osoby słabo znające Worda zwykle przed takim znakiem, który musi zostać przeniesiony do następnej linii, stosują znak wymuszenia zmiany wiersza („enter”) lub wstawiają niezliczoną liczbę spacji, aby wypchnąć taką pojedynczą literę do następnego wiersza. W obu takich przypadkach trzeba te dodatkowe znaki usuwać ręcznie, co tylko przysparza dodatkowej pracy.

 

 

Wymuszone przejście do nowej strony

W podobny sposób odbywa się zwykle wymuszenie przeniesienia treści na następną stronę – częste w przypadku konieczności wypchnięcia pojedynczego wiersza na kolejną stronę. W takim przypadku dostawia się zwykle kilka a nawet kilkanaście pustych linii (eterów). A przecież wystarczy z menu Wstaw – Podział wstawić znak podziału strony. Znów w takim przypadku unika się konieczności późniejszego usuwania takich znaków.

 

Warto zatem zapamiętać:

– do formatowania tekstu służą odpowiednie opcje w każdym edytorze. Nie należy wykorzystywać do tego żadnych znaków, które później trzeba usuwać. Uzyskana w ten sposób praca jest elegancka i jest prawidłowo wyświetlana w każdym przypadku (także po zmianie rodzaju i wielkości czcionki). No i nie trzeba takich dodatkowych znaków ręcznie usuwać.

Authors

Related posts

Góra
English