Startuje poradnik dla pracownika PR i marketingu

Zanim naciśniesz „Wyślij” zastanów się, czy wszystko jest napisane tak, aby zmaksymalizować prawdopodobieństwo pojawienia się informacji w czasopiśmie lub portalu

 

Szanowni Państwo

Jak wszyscy wiemy – człowiek jest z natury istotą leniwą. Dlatego zwykle, jeśli ma wybór osiągnięcia pewnego celu różnymi środkami, wybierze ten najmniej pracochłonny. Nie inaczej wygląda sprawa w przypadku wszelkiej działalności dziennikarskiej i redakcyjnej. Dotyczy to zwłaszcza styku pracownika PR (Public Relations)  lub osoby odpowiedzialnej za marketing w firmie z redakcjami czasopism, w których taka firma lub jej produkt ma być promowana. Ale jest to także ważne dla pracowników agencji reklamowych czy marketingowych, które także rozliczane są ze skuteczności swoich działań na polu rozpropagowania produktów, marki, usług firmy, która jest zleceniodawcą.

A teraz przejdźmy do konkretów. W codziennej praktyce dziennikarze i redaktorzy mają do czynienia z wieloma informacjami prasowymi. Często muszą dokonywać selekcji, gdyż z powodów technicznych nie można wszystkich spływających informacji zamieścić w piśmie lub portalu.

Posłużę się przykładem – redakcja dostaje np. 30 informacji dziennie, z czego kilka jest odrzuconych z powodów merytorycznych (głównie dlatego, że nie bardzo pasują do profilu pisma czy portalu). Z reszty trzeba wybrać. Oczywiście zawsze trafi się jakaś bardzo ważna informacja (ocena jest sprawą subiektywną), który bezwzględnie zostanie opublikowany (typu „człowiek pogryzł psa”), a z pozostałych trzeba wybrać kilka do publikacji. Jeśli są one podobne pod względem ważności trzeba zastosować jakieś kryterium, według którego informacje są zamieszczane. I tu pojawia się właśnie wątek lenistwa.

Redaktor ma do wyboru – żeby posłużyć się skrajnościami – świetnie przygotowaną informację, przy której jedyna praca to Ctrl+C oraz Ctrl+V, oraz drugą, w której trzeba poprawić literówki, wykasować wszystkie znaki końca wiersza („entery”), poprawić parametry i ich przeliczniki (częste przy opisie parametrów urządzeń), przecinki, zmienić cudzysłowy na kursywę, wyszukać ilustracje, w Internecie znaleźć źródło informacji i już można ją opublikować. Zaręczam, że każdy wybierze tę pierwszą notkę, jeśli ma wybór i nie musi wszystkich przychodzących materiałów publikować.

Dlatego postanowiłem podzielić się z Państwem uwagami związanymi z jak najlepszym przygotowaniem notatek dla prasy i portali Internetowych, abyście byli Państwo zadowoleni ze swojej skuteczności, a przesyłane informacje jak najczęściej znajdowały się na łamach i portalach.

Pozwolę sobie także posłużyć się przykładami z własnej praktyki dziennikarskiej i redaktorskiej, które oddają wiernie to, o czym będzie mowa.

Postaram się także podpowiedzieć, czym się kierować, decydując się opublikować nie tylko informacje, ale także wszelkiego rodzaju teksty sponsorowane i reklamy, jak je konstruować pod względem technicznym oraz merytorycznym.

Wpisy będą pojawiały się co ok. tydzień, podzielone będą na sprawy techniczne, językowe oraz inne.

Zapraszam zatem do lektury.

 

Authors

Related posts

Góra
English