Zawiesia i trawersy

Stosunkowo duża różnorodność konstrukcji występuje w przypadku chwytaków do beczek. Mogą być one wykonane z wykorzystaniem mechanizmu kleszczowego obejmującego beczkę w poziomie lub za krawędzie beczki (zarówno górne jak i górną i dolną), jako C-haki z chwytem za krawędź lub krawędź i bok, a także jako chwytak boczny dociskający z blokadą do transportu w pionie.

 

Uchwyt do beczek. Źródło: JC Fragoso

Uchwyt do beczek. Źródło: Przedsiębiorstwo HAK

 

Do transportu dłuższych elementów stosuje się tzw. trawersy. Jest to zwykle dwuteownik, na którego końcach przymocowane są haki do zawieszenia zawiesia cięgnowego. Bardziej specyficzne trawersy są wyposażone w kilka haków, mogą mieć także kształt litery H, na której ramionach umieszczone są haki. Stosuje się je do przenoszenia cięższych i dużych elementów, np. stropów. Trawersy mogą także występować w innych wykonaniach, np. trzy-, cztero- lub sześcioramienne, ze stałym lub regulowanym rozstawem haków, przeznaczone do kadzi, tamborów, itp.

 

Trawersa z dwoma hakami rozstawnymi. Źródło: Przedsiębiorstwo HAK

 

To oczywiście nie cała oferta zawiesi i uchwytów. Wiele przedsiębiorstw wykonuje tego typu urządzenia na własne potrzeby, przystosowane do specyficznych ładunków, takich jak transport silników, bloków silników, zwojów drutu i innych ładunków, zwykle półproduktów w zakładzie przemysłowym. Takie specjalizowane wykonanie pozwala na znaczne skrócenie operacji transportowych, zwłaszcza na etapie załadunku na urządzenie dźwignicowe.

 

Zawiesie wężowe. Źródło: Forankra


 

Authors
Tagi
Góra
English