Zawiesia i trawersy

Rynek

Ponieważ zawiesia to bardzo proste konstrukcje, a z drugiej strony – mogą stosunkowo szybko się zużywać, ich produkcją i dystrybucją zajmuje się wiele firm. Ich ceny nie są wysokie, jest to produkt mało przetworzony i nie zawierający wysokich technologii. Produkowane są zarówno w Polsce jak i są sprowadzane z Dalekiego Wschodu. W każdym przypadku należy sprawdzić parametry zawiesia, ocenić jego jakość i nie sugerować się wyłącznie ceną, bowiem jest to element bardzo istotny dla bezpieczeństwa. W Internecie można znaleźć filmy z zawiesiami w roli głównej, kiedy to ich uszkodzenie (głównie zerwanie) powoduje wypadki, często groźne dla ludzi. Zerwanie się ładunku nawet z niewielkiej wysokości grozić może nieobliczalnymi konsekwencjami dla pracowników lub uszkodzeniem nierzadko drogich ładunków.

Najprostsze zawiesia cięgnowe mają od jednego do czterech cięgien zakończonych ogniwami, hakami lub szeklami. Występują w wykonaniach o obwodzie zamkniętym, z pętlami o różnej wielkości. Końce mogą być zakuwane lub zalewane. Pasowe lub wężowe mogą być jedno- lub dwuwarstwowe, z pętlami lub bezkońcowe. Wybór jest olbrzymi – z różnymi średnicami, długościami, wielkościami haków, ogniw czy pętli.

 

Zawiesie z lin stalowych. Źródło: Mipromet

 

Znacznie bardziej interesujące wydają się być specjalne zawiesia z odpowiednimi chwytakami. Tu też wybór jest olbrzymi – praktycznie do każdej specyficznej pracy można znaleźć odpowiedni chwytak. Ich stopień skomplikowania jest czasami zdecydowanie większy niż zwykłych zawiesi cięgnowych.

Uchwyty do blach pozwalają na transport arkuszy blach lub podobnych kształtem materiałów (np płyt drewnianych) zarówno w pionie jak i poziomie. Zwykle mają szczęki ze stali hartowanej oraz sprężynowy mechanizm zaciskowy szczęk w przypadku transportu w pionie oraz samozaciskowe języki do transportu w poziomie.

 

Uchwyty do blach. Źródło: Przedsiębiorstwo HAK

 

Authors
Tagi
Góra
English