Zawiesia i trawersy

Rodzaje zawiesi

Ponieważ zawiesia są urządzeniami stosunkowo prostymi, ich produkcją zajmuje się wiele firm. Oferują one zawiesia różnych rodzajów i długości. Najpopularnijsze są zawiesia cięgnowe (linowe, łańcuchowe, pasowe, wężowe). Te wykonane z lin stalowych i łańcuchów znane są od praktycznie stuleci, natomiast pojawia się coraz więcej materiałów syntetycznych, które znajdują zastosowanie w produkcji pasów i węży, które następnie służą do wytwarzania zawiesi. W wielu przypadkach wytrzymałość takich cięgien jest równie duża, jak produktów stalowych przy nieporównywalnie mniejszym ciężarze. Ma to szczególne znaczenie wszędzie tam, gdzie zawiesi używa się doraźnie w miejscach, do których trzeba dotrzeć np. samochodem. Zawiesia z liny stalowej nie ma jak złożyć, jest ciężkie, podobnie jak łańcuchowe. Zawiesie pasowe po prostu zwija się i wkłada do bagażnika. Z tych przyczyn zyskują one na popularności tam gdzie jest to możliwe, a stosowane są głównie tam, gdzie ładunek podnoszony jest przez opasanie.

 

Zawiesie pasowe. Źródło: Przedsiębiorstwo HAK

 

Zawiesia pasowe i wężowe oznakowane są kolorami oraz odpowiednią liczbą przeszyć czarną nicią, co wskazuje na odpowiedni współczynnik DOR (dopuszczalne obciążenie robocze przy kącie nachylenia nie większym niż 45 stopni). Zawiesia metalowe oznaczane są na przywieszkach.

Przykładowe oznaczenia zawiesi pasowych i wężowych:

  • kolor fioletowy – 1 przeszycie – DOR = 1 tona,
  • kolor zielony – 2 przeszycia – DOR = 2 tony,
  • kolor żółty – 3 przeszycia – DOR = 3 tony,
  • kolor szary – 4 przeszycia – DOR = 4 tony,
  • kolor czerwony – 5 przeszyć – DOR = 5 ton.

 

Kolorowe oznaczenia zawiesi wężowych. Źródło: Powertex

 

Należy pamiętać, że dopuszczalne obciążenia zawiesia zależy od liczby cięgien, ich średnicy, kąta odchylenia, obwiązania lub opasania, a także od rodzaju konstrukcji (głównie zakończeń, takich jak ogniwa, haki, pętle, szekle, ale także sposobu zaciskania lin, itp.) oraz od warunków pracy (głównie temperaturowych). Normy zawierają tabele z odpowiednimi przelicznikami dopuszczalnych obciążeń zawiesi w zależności od tych parametrów.

Każde zawiesie ma odpowiedni współczynnik bezpieczeństwa (niezbędny margines udźwigu, który gwarantuje bezpieczne korzystanie z zawiesia). Dla zawiesi pasowych i wężowych jest to 7:1 – jest to stosunek siły niszczącej do dopuszczalnego obciążenia roboczego. Dla zawiesi linowych ten współczynnik wynosi 5:1, a dla łańcuchowych – 4:1.

Każde zawiesie powinno mieć metkę, na której znajdują się następujące informacje:

  • wartość parametru DOR w układzie prostym,
  • materiał, z którego został wykonany (w przypadku zawiesi poliestrowych wskazuje na to również kolor metki: niebieski oznacza poliester, zielony oznacza poliamid, brązowy oznacza polipropylen),
  • klasa osprzętu,
  • nominalna długość,
  • nazwa producenta lub przedstawiciela handlowego,
  • kod identyfikujący,
  • numer normy europejskiej.

 

Authors
Tagi
Góra
English