Nowy lakier bezbarwny z bioutwardzaczem na potrzeby produkcji branży motoryzacyjnej

 

Producenci i dostawcy z sektora motoryzacyjnego stale pracują nad ograniczeniem zużycia energii i emisji CO2 w procesie produkcji. Zespół projektowy, w skład którego weszli pracownicy producenta samochodów Audi, działu BASF Coatings oraz firmy Covestro, wytwarzającej materiały przemysłowe, dokonał nowego przełomu: po raz pierwszy zawierający bioutwardzacz, lakier bezbarwny został przetestowany na nadwoziach modelu Audi Q2 w warunkach zbliżonych do produkcji seryjnej, w zakładzie produkcyjnym Audi w Ingolstadt w Niemczech.

BASF opracował lakier bezbarwny zawierający bioutwardzacz Desmodur eco N 7300 firmy Covestro. 70% węgla wchodzącego w skład utwardzacza pochodzi z odnawialnych surowców. Ta innowacja ogranicza zużycie zasobów kopalnych. Lakier bezbarwny to zewnętrzna powłoka lakieru, która nadaje odporność na zarysowania, połysk oraz chroni przed światłem słonecznym i warunkami atmosferycznymi.

 

Ulepszony bilans ekologiczny, wysoka jakość

Nasz nowy lakier bezbarwny pozwala naszym klientom spełnić założenia w zakresie zrównoważonego rozwoju, bez uszczerbku dla jakości i wydajności – powiedział dr Matthijs Groenewolt, Head of Clearcoat and Topcoat Development w BASF.

Dr Markus Mechtel, Head of Marketing for Automotive Coatings w Covestro, dodaje: – Wykorzystanie odnawialnych surowców w produkcji bioutwardzacza pozwala zaoszczędzić zasoby kopalniane. Jednocześnie biomasa podczas wzrostu absorbuje dwutlenek węgla z atmosfery. Ponadto, niektóre etapy produkcji zostają pominięte podczas wytwarzania biologicznych materiałów do tego utwardzacza, co prowadzi do dodatkowej redukcji emisji CO2.

 

Obiecujące wyniki testów

Wykorzystanie biosurowców w powłokach lakierowych jest wciąż w powijakach – mówi Thomas Heusser, Head of Materials and Process Engineering w Audi. – Ale zastosowanie nowego lakieru bezbarwnego na funkcjonujących pojazdach spełniło wszystkie wymagania specyfikacji i przyniosło obiecujące rezultaty. Wraz z tym projektem Audi staje się pionierem na tym polu w przemyśle motoryzacyjnym.

Po udanych próbach, polegających na pokryciu lakierem nadwozi testowych Audi Q2, Thomas Heusser jest pełen optymizmu: – Choć nie wszystkie testy wymagane do uzyskania pozwolenia na wykorzystanie powłoki w produkcji na pełną skalę zostały już ukończone, te trzy firmy zrobiły duży krok w kierunku jeszcze bardziej zrównoważonego procesu lakierowania samochodów.

Pokryte nowym lakierem Audi Q2 można było zobaczyć na kwietniowym European Coatings Show 2017 w Norymberdze.

 

Źródło: BASF

 

Authors

Related posts

Góra
English